نویسنده: مهدی افتخاری سه شنبه، 12 تیر 1397
ساعت 09:54

معرفی ژانرهای مختلف بازی‌های ویدئویی مطلب ویژه

5 از 5

از زمانی که اولین بازی ویدئویی در سال 1958 ساخته شد، تا به حال بازی‌ها در سبک‌ها و شکل‌های مختلفی ظاهر شدند. بازی ها دیگر فقط در مورد تیر اندازی یا کشتن نیستند و ویژگی های خاص بسیاری به دنیای آن‌ها اضافه شده است. امروزه دیگر حتی ساده‌ترین موضوعات مانند فعالیت های روزانه ما، می‌تواند ایده اصلی یک بازی باشد. و همین گذشتن بازی‌ها از مرز سادگی و پیچیده شدن آن‌ها باعث شد تا ژانر‌های مختلف بازی‌های ویدئویی به وجود بیایند.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، محتوای یک بازی نشان دهنده ژانر آن نیست، بلکه چالش موجود در بازی است که این وظیفه را دارد. و یک ژانر نیز ممکن است به تنهایی برای تعریف یک بازی کافی نباشد و حتی شامل چندین زیرشاخه شود. به عنوان مثال، ژانر شوتر، فایتینگ یا پلتفرمر از زیرشاخه‌های سبک اکشن هستند.

به طور کلی، 12 ژانر مختلف داریم که نام آن‌ها به همراه مختصر توضیحی در موردشان در ادامه آورده شده است.

ژانر شوتر(Shooter):

Introduction-To-Game-Genres-P1هنوز که هنوزه Half-Life 2 یکی از بهترین شوترهای اول شخص است.

می‌توان گفت که همه پسند ترین ژانر در بازی‌ها، ژانر شوتر است که از زیر مجموعه‌های سبک اکشن هستند. تاکید این نوع بازی‌ها، بر مبارزات از راه دور با انواع مختلف سلاح‌های گرم است. البته گاهی اوقات قابلیت مبارزات تن به تن(Close Quarter Combat) یا CQC هم در آن‌ها وجود دارد.

شوترها بر اساس زاویه دید بازیکن به دو دسته شوتر اول شخص و شوتر سوم شخص تقسیم می‌شوند که از نام این دو سبک می‌توان پی برد هرکدام چه ویژگی دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. در اول شخص، شما از چشم شخصیت اصلی همه چیز را مشاهده می‌کنید، اما در سوم شخص دوربین پشت شخصیت قرار دارد و خود او هم دیده می‌شود. از دیگر خصلت‌های این سبک، گیم پلی سریع و خشن آنهاست.

Doom و Wolfenstein 3D جزء اولین شوترهایی بودند که بوجود آمدند و یکی از دلایل اصلی محبوبیت این ژانر به حساب می‌آیند. این دو بازی که توسط شرکت Id Software ساخته شدند، هر کدام مشخصه‌های جذاب و خاص خود را دارند که بازیکنان را شیفته خود می‌کنند. گیم پلی روان و اکشن بی وقفه این دو عنوان باعث شد تا شرکت‌های دیگر هم به دنبال Id Software، بازی‌های معروف و محبوبی همچون Call of Duty، Half-Life یا Medal of Honor را خلق کنند.

شوترهای سوم شخص در ابتدای کار، در جایگاهی دور از جایگاه و محبوبیت فعلی خود قرار داشتند. اما با ظهور عنوان‌هایی مانند Max Payne، راه خود را به قلب بازیکنان باز کرده و با Gears of War و Uncharted توانستند در صنعت بازی سازی به مقام والایی برسند.

شاید دلیل اصلی که ژانر شوتر برای اکثر گیمرها از جذابیت بالایی برخوردارند، فارغ بودن آن‌ها از هرگونه چالش یا فعالیت دیگری بجز مبارزات باشد.

ژانر مخفی کاری(Stealth):

Introduction-To-Game-Genres-P2بازی‌هایی مانند Metal Gear Solid انقلابی در سبک Stealth بوجود آوردند!

بر عکس ژانر شوتر که هرج و مرج زیادی در آن‌ها دیده می‌شود و مبارزاتشان پر سروصدا هستند، تمرکز ژانر Stealth به روی حملات مخفیانه و با دقت است که در آن بازیکنان باید توجه کم‌تری را به خود جلب کنند. معروف‌ترین بازی‌ها در این سبک، سری Metal Gear Solid، Splinter Cell و Hitman هستند که هرکدام مکانیزم‌های خارق العاده‌ای به ژانر Stealth اضافه کردند. معمولا بازیکنان در این نوع بازی‌ها این آزادی را دارند که از طریق مبارزات پر سروصدا مراحل را به اتمام برسانند اما مجازاتی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، در Dishonored اگر بازیکنان بیشتر مراحل را با کشتن و هرج و مرج بسیاری کامل کنند، در بازی به پایان خوبی نخواهند رسید.

اگرچه Stealth یک ژانر به حساب می‌آید، اما بازی‌هایی مانند Skyrim که مخفیانه کار کردن یکی از گزینه‌های موجود برای بازیکنان است، جزء این سبک نیستند.

ژانر Survival یا Survival Horror:

Introduction-To-Game-Genres-P3شینجی میکامی با ساختن فرنچایز Resident Evil به دنیا نشان داد که معنی Survival Horror چیست.

در بازی‌های Survival که بیشتر اوقات Open World یا جهان باز هستند، همانطور که از نامشان پیداست، شما باید برای زنده ماندن تلاش کنید. معمولا بازیکنان با حداقل امکانات و منابع بازی را شروع کرده و با گذشت زمان با ساخت اسلحه، پناه یا وسایل لازم دیگر برای دفاع از خود تا حد ممکن پیشرفت می‌کنند. سبکSurvival Horror هم به همین شکل است با این تفاوت که بازی را در یک دنیای فرا طبیعی و با حالت ترسناک تجربه می‌کنید.

اولین عنوانی که این سبک را به بهترین شکل پیاده سازی کرد، Resident Evil بود که در سال 1996 توسط شرکت کپکام ساخته شد. با گذشت زمان این سبک تکامل یافت و حال، Tomb Raider، The Last of Us و یا حتی بازی‌های مستقلی مانند Don’t Starve یا This War of Mine از جمله بازی‌های Survival هستند که در چند سال اخیر منتشر شده‌اند و محبوبیت یافتند.

این ژانر می‌تواند در دسته بندی اکشن ماجراجویی هم قرار بگیرد، چرا که ممکن است علاوه بر جمع آوری منابع و گشت و گذار در محیط بازی، مبارزه کردن با دشمنان هم یکی از لازمه‌های زنده ماندن در بازی باشد.

ژانر Hack and Slash:

Introduction-To-Game-Genres-P4سری Devil May Cry در بین طرفداران ژانر Hack and slash از محبوبیت فراوانی برخودار است.

در این ژانر، بازیکنان در مقابل موج‌های عظیمی از دشمنان قرار می‌گیرند و با استفاده از سلاح‌هایی که در اختیار دارند باید مراحل را به اتمام برسانند. این سبک مانند سبک Beat’em Up است با این تفاوت که در بازی‌های Beat’em Up از سلاح کمتر استفاده می‌شود. برای مثال عناوین Streets of Rage و God Hand از نوع Beat’em Up هستند و God of War، Devil May Cry و یا Bayonetta از بازی‌های پر آوازه Hack and Slash به حساب می آیند.

همانطور که از اسم این سبک پیداست، مبارزات در این بازی‌ها سریع، معمولا خشن، هیجان انگیز و بدون وقفه هستند. یک مکان ساکت در بازی می‌تواند در عرض یک دقیقه تبدیل به یک کشتارگاه شود! عنوان‌هایHack and Slash هم می‌توانند اکشن خالص و یا اکشن به همراه با نقش آفرینی، ماجراجویی یا فکری باشند.

ژانر نقش آفرینی(Role-playing):

Introduction-To-Game-Genres-P5Witcher 3، یکی از بهترین بازی‌ها در سبک نقش آفرینی اکشن.

ژانری که همه پسند نیست اما برای طرفدارانش بسیار اعتیاد آور است. بازی‌های نقش آفرینی اکثرا بر اساس بازی‌های نقش آفرینی سنتی مانند بازی رومیزی Dungeons and Dragons درست شده‌اند. در این بازی‌ها که بیشتر اوقات جهان باز هستند، بازیکنان کنترل کامل به روی گیم پلی و داستان را دارند. شما در نقش شخصیتی هستید که معمولا خودتان آن را خلق کرده و به انجام فعالیت‌های اصلی یا جانبی می‌پردازید. با گشت و گذار در محیط، مبارزه با دشمنان، کامل کردن کوئست‌ها و کشف لوکیشن‌های جدید، Experience Points دریافت می‌کنید، کارکتر خود را پیشرفت داده و به قابلیت‌های جدید و دلخواه دست میابید. در بسیاری از عناوینی که در این ژانر هستند، قابلیت ایجاد تغییر در داستان بسته به انتخاب های شما نیز وجود دارد.

 مبارزات بازی‌های نقش آفرینی ممکن است همانند مبارزات ژانر اکشن باشند، یا اینکه مبارزات موجود در آن‌ها می‌تواند Turn-based یا نوبتی باشند، مانند بیشتر بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی(Japanese Role-playing Games)؛ به این معنی که شما اجازه یک نوبت حمله یا Attack را دارید و بعد از انجام این حمله، نوبت به طرف مقابل می رسد، سپس شما دوباره این کار را انجام می‌دهید و بازی همینگونه ادامه پیدا می‌کند.

Dragon Age، Mass Effect و The Witcher در دسته بندی بازی‌های اکشن نقش آفرینی قرار دارند و بازی‌هایی مانند Final Fantasy، XCOM و Divinity از نوع نقش آفرینی Turn-based هستند.

به جرات می‌توان گفت که در حال حاضر، شرکتی که به بهترین نحو عنوان‌های نقش آفرینی یا RPG را خلق می‌کند شرکت Bethesda است. استدیو‌های این شرکت ژانری را ایجاد کردند که در میان بازی‌های نقش آفرینی همتا ندارد. The Elder Scrolls Skyrim و Fallout 4 که آخرین عناوین نقش آفرینی این شرکت بودند، هر دو منحصر به فرد و خارق العاده هستند. آزادی عملی که در هیچ بازی دیگری تا به حال مشاهده نشده و دنیاهایی مملو از جزئیات و داستان‌های مختلف، این دو اثر را به بهترین بازی‌های نقش آفرینی در تاریخ تبدیل کرد.

ژانر استراتژیک(Strategy):

Introduction-To-Game-Genres-P6برخلاف دیگر عناوین استراتژیک، Company of Heroes به جزئیات اهمیت زیادی می‌دهد.

در این سبک، تفکر بسیار و برنامه ریزی با دقت از لازمه‌های پیروزی و رسیدن به هدف در بازی هستند. معمولا زاویه دید در بازی‌های استراتژیک Top-Down یا از بالا است و شما وظیفه کنترل یک نفر یا یک ارتش را دارید. عناوین این سبک از بازی‌های تخته‌ای گرفته شده‌اند. هدف بازیکنان یا نبرد با کشورها و ملت‌های دیگر است یا فقط تلاش برای زنده ماندن و مدیریت یک کشور. این بازی‌ها می‌توانند Turn-Based و یا Real-Time باشند. همچنین ممکن است داستان آن‌ها در هر بازه زمانی اتفاق بیفتد.

Company of Heroes، Total War و Warcraft از بازی‌هایی‌اند که در ژانر استراتژیک حرف اول را می‌زنند.

ژانر مبارزه‌ای(Fighting):

Introduction-To-Game-Genres-P7موفقیت و محبوبیت چشمگیر فرنچایز Mortal Kombat باعث شد تا دیگر سازندگان هم ژانر Fighting را جدی بگیرند!

بازی‌های Fighting که معمولا بر اساس هنرهای رزمی درست می‌شوند، مبارزات یک به یک و تن به تن را به نمایش می‌گذارند که اکثرا در آن‌ها از اسلحه‌ای استفاده نمی‌شود. با این وجود، بازی‌هایی مانند Soulcalibur و Samurai Shodown قابلیت استفاده از سلاح سرد را هم دارند. همچنین بازی‌های این سبک، شامل تعداد نسبتا زیادی از شخصیت‌ها می‌شوند که هر یک ویژگی‌ها و قدرت های خاص خود را داشته و بازیکنان می‌توانند از بین آن‌ها یک شخصیت را انتخاب کنند.

مبارزات ژانر Fighting معمولا اقراغ آمیز هستند و کمی خشونت نیز  به همراه دارند. این ژانر در دهه 90 محبوبیت فراوانی پیدا کرد و در چند سال اخیر با عرضه بازی‌هایی مانند Mortal Kombat، Injustice و Tekken این محبوبیت چند برابر شد.

ژانر پلتفرمر یا Platform:

Introduction-To-Game-Genres-P8Donkey Kong، یک بازی انحصاری نینتندو و یکی از عناوین برتر در سبک پلتفرمر.

هدف اصلی در بازی‌های پلتفرمر که اکثرا زاویه دید آن‌ها به حالت Side-scrolling است، پریدن یا بالا رفتن از محیط و یا گذشتن از موانعی که سر راه بازیکن قرار داده شده است. معمولا محیط این بازی‌ها مملوء است از زمین‌های ناهموار که کار را برای شخصیت اصلی دشوار می‌کنند. ممکن است بجز پرش، قابلیت‌های دیگری هم در اختیار بازیکنان قرار گیرد.

عنوان Donkey Kong یکی از بهترین و اولین بازی‌های پلتفرمر بود که به بازار عرضه شد، همچنینSuper Mario Bros که بیشتر از چهل میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.

ژانر معمایی(Puzzle):

Introduction-To-Game-Genres-P9Neverhood عنوانی است که تا به امروز در بین بازی‌های معمایی همتایی نداشته و بعد از گذشت 22 سال هنوز ارزش بازی کردن را دارد.

همانطور که از اسمشان پیداست، بازی‌های فکری تعدادی معما را پیش روی شما قرار داده و هدف شما حل این معماها و رسیدن به مراحل بالاتر است. یک بازی معمایی ممکن است هر شکل و روحی داشته باشد، ازMine Sweeper گرفته، تا یک بازی جنایی که باید در آن یک قاتل که همه به دنبال او هستند را پیدا کنید.

Tetris، Braid، Portal و Limbo، این‌ها همه بازی‌های معمایی هستند. اما شاید عجیب‌ترین، خاص‌ترین و حتی بهترین بازی در ژانر معمایی، بازی Neverhood باشد که در سال 1996 منتشر شد. در این عنوان، تمامی محیط‌ها و شخصیت‌های بازی با خمیر درست شده‌اند. شما در نقش Clayman یا آدم خمیری هستید و باید به دنبال راز خلق شدن خود بگردید. این عنوان سبک کارگردانی و داستان بسیار جذابی دارد و معماهای آن همگی عالی طراحی شده‌اند.

ژانر ورزشی(Sports):

Introduction-To-Game-Genres-P10Fifa، رقیب سرسخت Pes و یکی از شناخته شده ترین بازی‌ها در ژانر ورزشی.

ژانر Sports یا ورزشی، بازی‌هایی هستند که ورزش‌های مختلف را شبیه سازی می‌کنند. ژانر Racing یا مسابقه‌ای هم زیرشاخه‌ای از Sports به حساب می‌آید. برای سبک مسابقه‌ای، می‌توان از عناوین موفقی مانند Need For Speed، Forza Horizon و Dirt نام برد.

در ژانر ورزشی هم فرنچایزهای محبوب فراوانی مانند Fifa، Pes و Madden NFL در چند سال اخیر به بازار عرضه شده‌اند.

ژانر شبیه سازی یا Simulation:

Introduction-To-Game-Genres-P11بازی Farming Simulator که به شما اجازه می‌دهد مزرعه خود را بسازید و آن را مدیریت کنید.

این ژانر جنبه‌های زیادی از زندگی، فراوانی از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم یا شغل‌های مختلف را در دنیای مجازی شبیه سازی می‌کند. بین تمام بازی‌هایی که در این سبک خلق شده‌اند، عنوان Sims که شبیه ساز زندگی روزمره انسان‌هاست، از شهرت بیشتری برخوردار است.

Farming Simulator، Flight Simulator و Truck Simulator از جمله بازی‌هایی هستند که شغل‌های مختلف را شبیه سازی کرده‌اند. ناگفته نماند که شبیه سازهایی که در آن‌ها ساخت‌وساز و اداره شهر هدف بازی است، مانند Simcity یا Cities Skylines برای قشر خاصی از بازیکنان جذاب هستند.

مولتی پلیر(MMO):

Introduction-To-Game-Genres-P12PUBG یا Playerunknown's Battlegrounds یک بازی MMO مشهور است که سال گذشته به بازار عرضه شد.

تمامی ژانرهایی که از آن‌ها نام بردیم می‌توانند در قالب بازی‌های مولتی پلیر یا چند نفره ظاهر شوند. MMO یا Massively Multiplayer Online Games بازی‌هایی هستند که قابلیت پشتیبانی همزمان از تعداد بسیاری از بازیکنان را دارند. این بازی‌ها ممکن است اکشن، معمایی، ورزشی یا نقش آفرینی باشند. World of Warcraft و Guild Wars از عناوین مشهور در ژانر MMO هستند.

بازی‌های تک نفره هم می‌توانند بخش آنلاین یا چند نفره را داشته باشند، مانند بخش آنلاین Call of Duty یا Battlefield.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1396
    نظرها: 38
    تشکر: 19
    تشکرشده: 40
    کنسول‌های بازی:

    به نویسنده ی مطلب از این جهت تبریک می گم که شجاعت نوشتن در رابطه با موضوعی رو داشتن که به شدت سنگین و پر جزییاته. اما از طرف دیگه معتقدم این مطلب اصلا نمی تونه منبع جامعی برای افرادی باشه که بدنبال کسب اطلاعات در رابطه با ژانرهای بازی های ویدیویی هستن. نظراتی که دوستان نوشتن، سطح کیفی بسیار خوبی داره. نظراتی پر مغز که جای خالی اطلاعات اونها به شدت در متن مقاله احساس میشه. در اینکه مقاله نظر نویسندس شکی نیست اما برای یک نشریه، فکر می کنم این درست نباشه که فقط بر اساس نظر شخصی مطلب نوشته بشه. ای کاش نام بازی های خاصی رو در معرفی یک ژانر بکار نمی بردید. ای کاش به ژانری که برای این بازی ها بعنوان ژانر اصلی معرفی شده توجه می کردید. ای کاش سوروایور و هارور رو با هم جمع نمی بستید و انچارند رو، انچارتد بزرگ رو در ژانر شوتر قرار نمی دادید. و خیلی ای کاش های دیگه که امیدوارم در دنباله ی این مقاله و مطالب آتی به اونها توجه بشه. فکر میکنم ایرادی نداشته باشه اگر برای این مقاله با یک متمم بروز بشه و به بعضی مواردی که دوستان مطرح کردن پرداخته بشه.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1393
    نظرها: 84
    تشکر: 71
    تشکرشده: 96
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Sirvana
    به نویسنده ی مطلب از این جهت تبریک می گم که شجاعت نوشتن در رابطه با موضوعی رو داشتن که به شدت سنگین و پر جزییاته. اما از طرف دیگه معتقدم این مطلب اصلا نمی تونه منبع جامعی برای افرادی باشه که بدنبال کسب اطلاعات در رابطه با ژانرهای بازی های ویدیویی هستن. نظراتی که دوستان نوشتن، سطح کیفی بسیار خوبی داره. نظراتی پر مغز که جای خالی اطلاعات اونها به شدت در متن مقاله احساس میشه. در اینکه مقاله نظر نویسندس شکی نیست اما برای یک نشریه، فکر می کنم این درست نباشه که فقط بر اساس نظر شخصی مطلب نوشته بشه. ای کاش نام بازی های خاصی رو در معرفی یک ژانر بکار نمی بردید. ای کاش به ژانری که برای این بازی ها بعنوان ژانر اصلی معرفی شده توجه می کردید. ای کاش سوروایور و هارور رو با هم جمع نمی بستید و انچارند رو، انچارتد بزرگ رو در ژانر شوتر قرار نمی دادید. و خیلی ای کاش های دیگه که امیدوارم در دنباله ی این مقاله و مطالب آتی به اونها توجه بشه. فکر میکنم ایرادی نداشته باشه اگر برای این مقاله با یک متمم بروز بشه و به بعضی مواردی که دوستان مطرح کردن پرداخته بشه.

    همونطور که گفتم، دسته بندی بازی‌ها در مقاله کمی بی نظمه و خوب انجام نشده. برای اینکه چیزی بخواد آپدیت بشه کمی دیر شده، اما نکاتی که گفتید حتما در مقالات بعدی رعایت میشه.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 97
    تشکر: 62
    تشکرشده: 84
    کنسول‌های بازی:

    اینم لیست کامل بازیا برای کسانی که نویسنده رو به خواطرش صاف کردن:7su:7su:7su
    آموزشی تعلیمی Educational
    مسابقه‌ای Racing
    اتومبیل‌رانی Driving games
    راهبردStrategy
    راهبرد نوبتیTurn Based Strategy
    راهبرد بی‌درنگReal Time Strategy
    بازی اکشن-ماجرایی Action-Adventure
    مخفی کاری Stealth Action
    ترس و بقا Survival Horror
    اینترنتی Online games
    سکوییPlatformers
    تیراندازی Shooters یا Shoot'em Up
    تیراندازی سوم شخص Third Person Shooters
    تیراندازی اول شخص First-person shooters
    شبیه‌سازیSimulation
    شبیه‌سازی فضایی Space simulation
    ضرباهنگیRhythm games
    ماجراییAdventure
    مبارزه‌ای Beat 'em up/Fighting
    معمایی Puzzle
    نقش آفرینی Role-Playing Games
    نقش آفرینی غربی، آمریکایی یا کامپیوتری Computer RPG
    نقش آفرینی کنسولی یا ژاپنی Japanese RPG
    ورزشی Sports
    پیچراهه - هزارتو (لابیرینتی) Maze games
    اکشن action

    ‏EliyaKinggames1925_9 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 38
    تشکر: 31
    تشکرشده: 29
    کنسول‌های بازی:

    مرسی مهدی به خاطر مقاله خوبت
    من فارغ از هر سبک و ... داستان برام مهم هست. مهم‌تر از گرافیک و گیم‌پلی حتی grin
    سبک‌های موردعلاقم به ترتیب این‌ها هست: وحشت-بقا، اکشن-ماجراجویی، مبارزه‌ای، شوتر، جهان باز (البته نه خیییلی باز در حد گوست ریکون وایلدلندز :) ) پلتفرمر تقریبا از هر نوعی، PES و همچنین در ژانر پازلی // همچنین زاویه دید هم از نوع سوم شخص
    سبک‌هایی که اسمشون میاد من طرفشون هم نمی‌رم :bsmile: : نقش آفرینی (خصوصا خصوصا اگر انتخاب دیالوگ داشته باشه) اگر یک سری المان RPG مثل اسکیل و امتیاز xp و اینا در یک بازی باشه قابل قبوله ولی اصلا با این سیستم انتخاب دیالوگ بازی‌های RPG ارتباط برقرار نمی‌کنم. یعنی وقتی همه داشتن از اسکایریم و ویچر و ... حرف می‌زدن من اصلا بعد از نیم ساعت .. یک ساعت بازی تمحلشون رو نداشتم دیگه grin درواقع دوست ندارم جای یک شخصیت باشم. دوست دارم داستان فیکس شده و مشخصی رو مثل یک فیلم خیلی بلند ولی تعاملی دنبال کنم. سر همین کلا Assassin's Creed جدید از فهرست بازی های امسال من خارج شد. سبک‌های سیمولیشن هم همین دل نچسبی رو به من می‌ده و ایضا بتل رویال هم به همین شکل. // زاویه دید اول شخص هم چندان حال نمی‌کنم. جدیدا با کال آو و فار کرای هم دیگه حال نمی‌کنم نمی‌دونم چرا

    ‏Projacker از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 97
    تشکر: 62
    تشکرشده: 84
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: yaamato
    مرسی مهدی به خاطر مقاله خوبت من فارغ از هر سبک و ... داستان برام مهم هست. مهم‌تر از گرافیک و گیم‌پلی حتی grin سبک‌های موردعلاقم به ترتیب این‌ها هست: وحشت-بقا، اکشن-ماجراجویی، مبارزه‌ای، شوتر، جهان باز (البته نه خیییلی باز در حد گوست ریکون وایلدلندز :) ) پلتفرمر تقریبا از هر نوعی، PES و همچنین در ژانر پازلی // همچنین زاویه دید هم از نوع سوم شخص سبک‌هایی که اسمشون میاد من طرفشون هم نمی‌رم :bsmile: : نقش آفرینی (خصوصا خصوصا اگر انتخاب دیالوگ داشته باشه) اگر یک سری المان RPG مثل اسکیل و امتیاز xp و اینا در یک بازی باشه قابل قبوله ولی اصلا با این سیستم انتخاب دیالوگ بازی‌های RPG ارتباط برقرار نمی‌کنم. یعنی وقتی همه داشتن از اسکایریم و ویچر و ... حرف می‌زدن من اصلا بعد از نیم ساعت .. یک ساعت بازی تمحلشون رو نداشتم دیگه grin درواقع دوست ندارم جای یک شخصیت باشم. دوست دارم داستان فیکس شده و مشخصی رو مثل یک فیلم خیلی بلند ولی تعاملی دنبال کنم. سر همین کلا Assassin's Creed جدید از فهرست بازی های امسال من خارج شد. سبک‌های سیمولیشن هم همین دل نچسبی رو به من می‌ده و ایضا بتل رویال هم به همین شکل. // زاویه دید اول شخص هم چندان حال نمی‌کنم. جدیدا با کال آو و فار کرای هم دیگه حال نمی‌کنم نمی‌دونم چرا

    منم اینارو دوست دارم

    _اخرالزمانی
    _اتومبیل رانی
    _استراتژیک(فقط جنگ های صلیبیgrin)
    _اکشن ماجراجویی
    _ترسناک(رسیدنت اویل و THE EVIL WHTIN 2 رو بیشتر از همه دوست دارمgrin)
    _تیراندازی(شوتر اول و سوم فرقی نداره فقط قشنگ باشه:7su)
    _نقش افرینی
    _اکشن
    البته همرو دوست دارم ولی اینارو بیشتر!?!
    منم مثل تو این دیالوگ گذاشتن رو دوست ندارم

    ‏Projacker و ‏EliyaKinggames1925_9 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:

    سلام
    مقاله ی نه چندان خوب و بیشتر غیر معتبر بود!
    چند تا از مثال ها که اساسا از بیخ اشتباه بودن .
    اصلا باید برای بیشتر مثال ها وارد زیرسبک ها میشدین و کلا چند تا از مثال هاتون زیرسبک بودن تا نماینده سبک مثل never hood که ادونچر کلاسیک هست و uncharted بیشتر اکشن ادونچر هست تا نماینده شوتر سوم شخص.
    نمیشه که همینطوری اسم چند تا بازی رو ببری و بگی سبک این بازیا .
    شاید چند نفر باشن که اصلا این بازیای نامبرده رو نشناسن.
    برای مقاله ای که هدفش معرفیه باید تعریف درست داشته باشه نه مثال.
    درضمن تو شوتر که به دو دسته تقسیمشون کردین از لحاظ دوربین ،باید بدونین شوتر ایزومتریک هم هست.
    با تشکر

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 97
    تشکر: 62
    تشکرشده: 84
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: btb cutting
    سلام مقاله ی نه چندان خوب و بیشتر غیر معتبر بود! چند تا از مثال ها که اساسا از بیخ اشتباه بودن . اصلا باید برای بیشتر مثال ها وارد زیرسبک ها میشدین و کلا چند تا از مثال هاتون زیرسبک بودن تا نماینده سبک مثل never hood که ادونچر کلاسیک هست و uncharted بیشتر اکشن ادونچر هست تا نماینده شوتر سوم شخص. نمیشه که همینطوری اسم چند تا بازی رو ببری و بگی سبک این بازیا . شاید چند نفر باشن که اصلا این بازیای نامبرده رو نشناسن. برای مقاله ای که هدفش معرفیه باید تعریف درست داشته باشه نه مثال. درضمن تو شوتر که به دو دسته تقسیمشون کردین از لحاظ دوربین ،باید بدونین شوتر ایزومتریک هم هست. با تشکر

    ناموافق:||:||:||:||:||

    ‏EliyaKinggames1925_9 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1393
    نظرها: 84
    تشکر: 71
    تشکرشده: 96
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: btb cutting
    سلام مقاله ی نه چندان خوب و بیشتر غیر معتبر بود! چند تا از مثال ها که اساسا از بیخ اشتباه بودن . اصلا باید برای بیشتر مثال ها وارد زیرسبک ها میشدین و کلا چند تا از مثال هاتون زیرسبک بودن تا نماینده سبک مثل never hood که ادونچر کلاسیک هست و uncharted بیشتر اکشن ادونچر هست تا نماینده شوتر سوم شخص. نمیشه که همینطوری اسم چند تا بازی رو ببری و بگی سبک این بازیا . شاید چند نفر باشن که اصلا این بازیای نامبرده رو نشناسن. برای مقاله ای که هدفش معرفیه باید تعریف درست داشته باشه نه مثال. درضمن تو شوتر که به دو دسته تقسیمشون کردین از لحاظ دوربین ،باید بدونین شوتر ایزومتریک هم هست. با تشکر

    سلام. قبلا گفتم بازم میگم، من زیاد دسته بندی رو خوب انجام ندادم اما موضوع مقاله هم خیلی پیچیدس و نمیشه براش یه متن خیلی دقیق نوشت وگرنه تبدیل به یک کتاب میشه! بعضی جاها زیرسبک رو گفتم و بعضی جاها نماینده سبک چون احساس کردم اینطوری بهتره. اگر اینکارو نمیکردم شاید اتفاق ناجوری میفتاد.
    و در ضمن، بله. شوتر ایزومتریک داریم شوتر side scrolling داریم شوتر اول شخص داریم شوتر سوم شخص داریم شوتر top-down داریم. فک کنم یه ده بیست نوع شوتر دیگه هم داریم:D اما من با خودم گفتم اصل کاری هاش رو بیارم، شاید اشتباه کردم و لازم بود بیشتر وارد جزئیات میشدم. یه چیز دیگه رو هم در نظر بگیرید: همون neverhood میتونه هم تو point and click باشه هم تو ادونچر هم تو فکری. انچارتد میتونه هم تو شوتر هم تو ادونچر قرار بگیره. جواب درستی توی دسته بندی بازی ها وجود نداره.

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Projacker
    سلام. قبلا گفتم بازم میگم، من زیاد دسته بندی رو خوب انجام ندادم اما موضوع مقاله هم خیلی پیچیدس و نمیشه براش یه متن خیلی دقیق نوشت وگرنه تبدیل به یک کتاب میشه! بعضی جاها زیرسبک رو گفتم و بعضی جاها نماینده سبک چون احساس کردم اینطوری بهتره. اگر اینکارو نمیکردم شاید اتفاق ناجوری میفتاد. و در ضمن، بله. شوتر ایزومتریک داریم شوتر side scrolling داریم شوتر اول شخص داریم شوتر سوم شخص داریم شوتر top-down داریم. فک کنم یه ده بیست نوع شوتر دیگه هم داریم:D اما من با خودم گفتم اصل کاری هاش رو بیارم، شاید اشتباه کردم و لازم بود بیشتر وارد جزئیات میشدم. یه چیز دیگه رو هم در نظر بگیرید: همون neverhood میتونه هم تو point and click باشه هم تو ادونچر هم تو فکری. انچارتد میتونه هم تو شوتر هم تو ادونچر قرار بگیره. جواب درستی توی دسته بندی بازی ها وجود نداره.

    سلام
    ممنون بابت جواب
    خوبه که خودتون به اشتباهات واقف اید .
    نظرم اینکه مقاله ای وقتی میخواد راجع به ژانر ها صحبت کنه بهتره که از همش بگه .اینکه زیرسبک رو بگه و بعد بیاد نمایده سبکو بگه به نظرم بیشتر شلخته میشه تا اینکه وارد جزییات بشه.
    درضمن درسته بازی هایی که فرمودید مثل never hood یا uncharted به چندین سبک شناخته میشن ولی بهتره که به اون ژانری مربوط بشن که باهاش شناخته میشن.کسی که شوتر سوم شخص بازه هیچ وقت سراغ انچارتد نمیره،بیشتر به خاطر داستان و حالت ماجراجویی میره سمتش و کسی که پازل باز هست قطعا کلی بازی پازل صرف هستند که سراغشون بره تا اینکه سمت never hood بره که بیشتر به خاطر روایت شوخ و اون داستان باحالش هست که مورد توجهه.
    با تشکر

    ‏Projacker از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 31
    تشکر: 19
    تشکرشده: 45
    کنسول‌های بازی:

    خیلی از این ژانر ها، زیرشاخه های خودشون رو دارند که کاملاً پتانسیل یه مقاله دیگه رو دارند

    RPG ها و نقش آفرینی ها رو گفتند

    شوتر ها که دیگه خیلی بحثش مفصّله...علاوه بر تقسیم بندی به سوّم شخص و اوّل شخص...بازم یه دسته بندی دارند شوتر ها که بر پایه نظامی یا غیر نظامی بودنشونه...شوتر هایی مثل GeoW یا COD کاملاً نظامی و بر پایه پیشروی مرحله به مرحله و سنگر به سنگر اند و خیلی رو کاور گیری تمرکز دارند از طرفی شوترهایی
    مثل Splatoon نینتندو و DOOM کاملاً رویه شون جنب و جوش زیاد تو کلّ نقشه و به رگبار بستن همه بدون ایستادن رو یه نقطه است
    بین پلتفرمرهای سه بعدی و دو بعدی یه دنیا فاصله است و اصلاً نمیشه یه سبک به حساب شون آورد.

    فایتینگ ها خودشون سه تا سبک مختلف اند....استریت فایتر در صدر فایتینگ های دو بعدی... تکن در صدر فایتینگ های سه بعدی و Super Smash Bros که اسمی ازش نبردید هم تو سبک Brawl تو صدر زیرشاخه خودشونه که اینا همشون با این که فایتینگ اند مایل ها المان هاشون با هم فرق داره

    به زیر شاخه های بازی های استراتژیک اشاره کردید ولی به طرز عجیبی اسمی از جاویدان ترین عناوین استراتژیک نوبتی یعنی Civilization نبردید

    یه سبک بازی دیگه هم که نام نبردید و به شدّت خلا اش احساس میشه سبک رمان گونه و داستان محور یا همون Visual Novel خودمونه...The Walking Dead و Danganronpa و اینا همه بازی اند یه پا برا خودشون و خب تو هیچ کدوم از سبک های بالا جا نمی گیرند.

    و این که از نظر من ژانر بقا و Survival Horror بیشتر از این که سبک باشه، یه قالب داستانی ـه...بالاخره الان رزیدنت اویل و د لست آف آس تو ژانر بقا اند یا شوتر سوّم شخص اند؟ خب قطعاً شوتر سوّم شخص اند...بقا و Survival Horror از نظر من بیشتر شبیه تم داستانی رایجیه که از بس مدام تو بازی ها تکرار شده توسّط بعضی ها به اشتباه به عنوان یه سبک از بازی های ویدیویی شناخته میشه

    ‏Projacker از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1393
    نظرها: 84
    تشکر: 71
    تشکرشده: 96
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Sir Sonic
    خیلی از این ژانر ها، زیرشاخه های خودشون رو دارند که کاملاً پتانسیل یه مقاله دیگه رو دارند RPG ها و نقش آفرینی ها رو گفتند شوتر ها که دیگه خیلی بحثش مفصّله...علاوه بر تقسیم بندی به سوّم شخص و اوّل شخص...بازم یه دسته بندی دارند شوتر ها که بر پایه نظامی یا غیر نظامی بودنشونه...شوتر هایی مثل GeoW یا COD کاملاً نظامی و بر پایه پیشروی مرحله به مرحله و سنگر به سنگر اند و خیلی رو کاور گیری تمرکز دارند از طرفی شوترهایی مثل Splatoon نینتندو و DOOM کاملاً رویه شون جنب و جوش زیاد تو کلّ نقشه و به رگبار بستن همه بدون ایستادن رو یه نقطه است بین پلتفرمرهای سه بعدی و دو بعدی یه دنیا فاصله است و اصلاً نمیشه یه سبک به حساب شون آورد. فایتینگ ها خودشون سه تا سبک مختلف اند....استریت فایتر در صدر فایتینگ های دو بعدی... تکن در صدر فایتینگ های سه بعدی و Super Smash Bros که اسمی ازش نبردید هم تو سبک Brawl تو صدر زیرشاخه خودشونه که اینا همشون با این که فایتینگ اند مایل ها المان هاشون با هم فرق داره به زیر شاخه های بازی های استراتژیک اشاره کردید ولی به طرز عجیبی اسمی از جاویدان ترین عناوین استراتژیک نوبتی یعنی Civilization نبردید یه سبک بازی دیگه هم که نام نبردید و به شدّت خلا اش احساس میشه سبک رمان گونه و داستان محور یا همون Visual Novel خودمونه...The Walking Dead و Danganronpa و اینا همه بازی اند یه پا برا خودشون و خب تو هیچ کدوم از سبک های بالا جا نمی گیرند. و این که از نظر من ژانر بقا و Survival Horror بیشتر از این که سبک باشه، یه قالب داستانی ـه...بالاخره الان رزیدنت اویل و د لست آف آس تو ژانر بقا اند یا شوتر سوّم شخص اند؟ خب قطعاً شوتر سوّم شخص اند...بقا و Survival Horror از نظر من بیشتر شبیه تم داستانی رایجیه که از بس مدام تو بازی ها تکرار شده توسّط بعضی ها به اشتباه به عنوان یه سبک از بازی های ویدیویی شناخته میشه

    اوکی، دو نکته:
    1-همونطور که گفتم این مقاله هدفش یه نگاه خیلی کلی بود. حرف شما درسته، هر بازی که الان درست میشه واسه خودش یه سبک خلق میکنه و واقعا نمیشد همش رو اینجا آورد.
    2-تو نوشتن این مقاله‌ها سلیقه و شخصیت خود نویسنده خیلی تاثیر دارهgrin بازی Civilization به هیچ عنوان بازی بدی نیست، اما من از بازی‌هایی اسم آوردم که از نظر خودم خیلی خوبن و توی سبک خودشون حرف اول رو میزنن.
    در کل میخوام بگم اگر بخوایم خیلی دقیق کار کنیم و وارد جزئیات بشیم این مقاله از 10000 کلمه بیشتر میشد! و این هدف من نبود. هدف این بود که یه نگاه کلی به مهم‌ترین ژانرهای بازی‌های ویدئویی داشته باشیم.
    حالا باز نفر بعدی بیاد بگه چرا فلان ژانر رو تو این مقاله نیاوردی:bored::ashk:

    آخرین بار در تاریخ حدود 5 سال قبل توسط Projacker ویرایش شد
    ‏Sir Sonic از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1396
    نظرها: 48
    تشکر: 72
    تشکرشده: 51
    کنسول‌های بازی:

    سلام مقاله خوبی بود.
    به نظرم ژانر نقش آفرینی رو باید دقیق تر بررسی کنیم. این ژانر استانداردها و معیارهای زیادی داره که باعث میشه سطح وسیعی از بازی‌ها رو پوشش بده برای همین میگم شاید قرار دادن ویچر جزو بازی‌های نقش آفرینی یا حتی اکشن نقش آفرینی کار چندان درستی نباشه. به نظر من ویچر یک بازی اکشن ماجراجویی با المان‌های نقش آفرینی هست.
    البته فرامشو نکنیم که بازی‌ها در قالب ژانرها ساخته نمیشن بلکه ژانرها بر اساس بازی‌ها تعریف میشن و امروز ما میبینیم که بازی‌ها تفاوت فاحشی با قبل پیدا کردن. اصلا همین ژانر نقش آفرینی خودش چندتا زیر شاخه جدید پیدا کرده مثل Souls-like که به بازی‌های میگن که شبیه سری سولز باشن و اصلا تعدادشونم کم نیست!
    یا از طرف دیگ میبنیم که خیلی از بازی‌های اکشن ماجراجویی دارن المان‌های نقش آفرینی رو وارد سیستم‌شون میکنن مثل سری اساسین یا فارکرای و دوباره بازی‌های مثل سری واکینگ دد یا عناوین دوید کیجو داریم که باز اوناهم باید یه سبک جداگونه براشون در نظر گرفته بشه. باز از ی طرفم داریم میبینم ژانری مثل JRPG دچار یک تحول بزرگ شده و دیگ مثل سابق نمیشه این بازی‌ها رو تمیز داد.
    لپ کلام من اینه که تو دنیای امروز بازی ها تغییر کردن و دیگ نمیتونیم از برچسب های کهنه و دمده چند نسل قبل استفاده کنیم. منتقدان و فروشندگان باید یه بازنگری جدی تو ژانرها و برچسب هاشون داشته باشن.

    آخرین بار در تاریخ حدود 5 سال قبل توسط JaFa_th ویرایش شد
    ‏مهمان و ‏Death Knell و ‏Projacker و ‏Sir Sonic از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1393
    نظرها: 15
    تشکر: 5
    تشکرشده: 18
    پروفایل psn: MousDayous
    رتبه لیدربرد psn: 42
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: JaFa_th
    سلام مقاله خوبی بود. به نظرم ژانر نقش آفرینی رو باید دقیق تر بررسی کنیم. این ژانر استانداردها و معیارهای زیادی داره که باعث میشه سطح وسیعی از بازی‌ها رو پوشش بده برای همین میگم شاید قرار دادن ویچر جزو بازی‌های نقش آفرینی یا حتی اکشن نقش آفرینی کار چندان درستی نباشه. به نظر من ویچر یک بازی اکشن ماجراجویی با المان‌های نقش آفرینی هست. البته فرامشو نکنیم که بازی‌ها در قالب ژانرها ساخته نمیشن بلکه ژانرها بر اساس بازی‌ها تعریف میشن و امروز ما میبینیم که بازی‌ها تفاوت فاحشی با قبل پیدا کردن. اصلا همین ژانر نقش آفرینی خودش چندتا زیر شاخه جدید پیدا کرده مثل Souls-like که به بازی‌های میگن که شبیه سری سولز باشن و اصلا تعدادشونم کم نیست! یا از طرف دیگ میبنیم که خیلی از بازی‌های اکشن ماجراجویی دارن المان‌های نقش آفرینی رو وارد سیستم‌شون میکنن مثل سری اساسین یا فارکرای و دوباره بازی‌های مثل سری واکینگ دد یا عناوین دوید کیجو داریم که باز اوناهم باید یه سبک جداگونه براشون در نظر گرفته بشه. باز از ی طرفم داریم میبینم ژانری مثل JRPG دچار یک تحول بزرگ شده و دیگ مثل سابق نمیشه این بازی‌ها رو تمیز داد. لپ کلام من اینه که تو دنیای امروز بازی ها تغییر کردن و دیگ نمیتونیم از برچسب های کهنه و دمده چند نسل قبل استفاده کنیم. منتقدان و فروشندگان باید یه بازنگری جدی تو ژانرها و برچسب هاشون داشته باشن.

    نام گذاری روی ژانرها کلا عجیب و غریبه و هیج معیار و پایه و اساس خاصی نداره. شما به همین JRPG و Western RPG اگه نگاه کنی یک طبقه‌بندی براساس مکان ساخت بازی‌هاست. چون همزمان شروع کردن به ایجاد این سبک و با هم فرق داشتن، واسه اینکه تمایز ایجاد بشه خودشون رو راحت کردن و اینطوری نامگذاری کردن!
    به نظرم ژانرهای کلی برای معرفی مختصر بازی‌ها کافیه و بهتره در ادامه‌ی توضیح یک بازی با جمله‌های بیشتر و بررسی المانها بازی‌ها شرح داده بشن، اینطوری برای فهم مخاطب مفیدتره. الان شما بری تو هر community که توش گیم دیزاینرها و developer ها حضور دارن، بپرسی RPG چیه، 7و8 نوع دیدگاه مختلف می‌بینی. سبک RPG تو ذهن هر کدوم ازین افراد با توجه به اولین بازی RPG که بازی کردن و ازش لذت بردن شکل گرفته. مثلا شما می‌گی ویچر اکشن ماجراجویی با المان‌های نقش آفرینیه، در صورتی که من کاملا با این قضیه مخالفم. می‌تونیم بشینیم ساعت‌ها سر این قضیه بحث کنیم، ولی در آخر هیچ سودی برامون نخواهد داشت! بازی نقش آفرینی دوتا المان داره: Collaboration و character development. نقش‌آقرینی‌های رومیزی رو اولی تمرکز دارن، بازی‌های ویدیویی رو دومی. MMORPG ها و RPGهایی که party mechanics دارن، سعیشون رو دارن می‌کنن تا collaboration رو وارد بازی‌های ویدیویی بکنن. به نظرم همین برای توصیف RPG کافیه، بیشتر ازین خودمون رو گیج می‌کنیم و ذهنمون رو محدود.

    ‏Projacker و ‏JaFa_th از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1396
    نظرها: 48
    تشکر: 72
    تشکرشده: 51
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Death Knell
    نام گذاری روی ژانرها کلا عجیب و غریبه و هیج معیار و پایه و اساس خاصی نداره. شما به همین JRPG و Western RPG اگه نگاه کنی یک طبقه‌بندی براساس مکان ساخت بازی‌هاست. چون همزمان شروع کردن به ایجاد این سبک و با هم فرق داشتن، واسه اینکه تمایز ایجاد بشه خودشون رو راحت کردن و اینطوری نامگذاری کردن! به نظرم ژانرهای کلی برای معرفی مختصر بازی‌ها کافیه و بهتره در ادامه‌ی توضیح یک بازی با جمله‌های بیشتر و بررسی المانها بازی‌ها شرح داده بشن، اینطوری برای فهم مخاطب مفیدتره. الان شما بری تو هر community که توش گیم دیزاینرها و developer ها حضور دارن، بپرسی RPG چیه، 7و8 نوع دیدگاه مختلف می‌بینی. سبک RPG تو ذهن هر کدوم ازین افراد با توجه به اولین بازی RPG که بازی کردن و ازش لذت بردن شکل گرفته. مثلا شما می‌گی ویچر اکشن ماجراجویی با المان‌های نقش آفرینیه، در صورتی که من کاملا با این قضیه مخالفم. می‌تونیم بشینیم ساعت‌ها سر این قضیه بحث کنیم، ولی در آخر هیچ سودی برامون نخواهد داشت! بازی نقش آفرینی دوتا المان داره: Collaboration و character development. نقش‌آقرینی‌های رومیزی رو اولی تمرکز دارن، بازی‌های ویدیویی رو دومی. MMORPG ها و RPGهایی که party mechanics دارن، سعیشون رو دارن می‌کنن تا collaboration رو وارد بازی‌های ویدیویی بکنن. به نظرم همین برای توصیف RPG کافیه، بیشتر ازین خودمون رو گیج می‌کنیم و ذهنمون رو محدود.

    خب نظر شما محترمه ولی بنظرم اینطور نیست. حتی اگه دو المانی هم که اشاره کردید بازم خیلی جای کار دارن. البته من مورد دومو قبول دارم ولی همکاری؟
    خب بخوایم اینم جزو اصول بازی نقش افرینی بگیریم الان خیلی از بازیا دیگ نقش آفرینی حساب نمیشه. مثل سری سولز یا زلدا و یا حتی اسکایریم که من اینارو بیشتر ماجراجویی تک نفره میدونم. اصلا همین ویچری که اشاره شد طبق این تعریفا دیگه اصلا نقش آفرینی حساب نمیشه.
    ولی با حرف شما موفقم که این نام گذاری ها الان دیگ فایده و سودی ندارن. حقیقتا یه زمانی این دسته بندی و ژانرها برای معرفی بهتر یه بازی به مخاطب بود ولی الان اینا بیشتر باعث گیج شدن میشن تا اینکه بخوان به تعریف و شناسایی بازی ها کمک کنن.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1393
    نظرها: 84
    تشکر: 71
    تشکرشده: 96
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Death Knell
    نام گذاری روی ژانرها کلا عجیب و غریبه و هیج معیار و پایه و اساس خاصی نداره. شما به همین JRPG و Western RPG اگه نگاه کنی یک طبقه‌بندی براساس مکان ساخت بازی‌هاست. چون همزمان شروع کردن به ایجاد این سبک و با هم فرق داشتن، واسه اینکه تمایز ایجاد بشه خودشون رو راحت کردن و اینطوری نامگذاری کردن! به نظرم ژانرهای کلی برای معرفی مختصر بازی‌ها کافیه و بهتره در ادامه‌ی توضیح یک بازی با جمله‌های بیشتر و بررسی المانها بازی‌ها شرح داده بشن، اینطوری برای فهم مخاطب مفیدتره. الان شما بری تو هر community که توش گیم دیزاینرها و developer ها حضور دارن، بپرسی RPG چیه، 7و8 نوع دیدگاه مختلف می‌بینی. سبک RPG تو ذهن هر کدوم ازین افراد با توجه به اولین بازی RPG که بازی کردن و ازش لذت بردن شکل گرفته. مثلا شما می‌گی ویچر اکشن ماجراجویی با المان‌های نقش آفرینیه، در صورتی که من کاملا با این قضیه مخالفم. می‌تونیم بشینیم ساعت‌ها سر این قضیه بحث کنیم، ولی در آخر هیچ سودی برامون نخواهد داشت! بازی نقش آفرینی دوتا المان داره: Collaboration و character development. نقش‌آقرینی‌های رومیزی رو اولی تمرکز دارن، بازی‌های ویدیویی رو دومی. MMORPG ها و RPGهایی که party mechanics دارن، سعیشون رو دارن می‌کنن تا collaboration رو وارد بازی‌های ویدیویی بکنن. به نظرم همین برای توصیف RPG کافیه، بیشتر ازین خودمون رو گیج می‌کنیم و ذهنمون رو محدود.

    دقیقا! تمامی حرف‌ها و نکاتی که شما دوستان گفتید درست بودن. قصد من این بود که فقط یک آشنایی کلی با ژانرهای مختلف رو داخل مقاله بذارم. به قول خودتون میشه ساعت‌ها سر این قضیه بحث کرد ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسید. چون ژانرها و دسته بندی بازی‌ها به خیلی چیزا بستگی داره. من قبل از اینکه این مقاله رو بنویسم با خودم کلی کلنجار رفتم! چون واقعا نمیدونستم چطوری باید بنویسمش. ژانر اکشن خودش نزدیک به 10 تا زیرشاخه داره، شوتر، پلترفرمر، فایتینگ و.... اگر میخواستم همه اونا رو بگم دیگه نمیتونستم توضیحی درموردش بدم چون خیلی طولانی میشد. تازه به قول دوستمون بعضی بازی‌ها مث بازی‌های Telltale و بزرگوار David Cage خودشون یک سبک رو خلق کردن. البته کار من هم یکمی ایراد داشت و میتونستم بازی‌ها رو بهتر دسته بندی کنم ولی واقعا نمیشه در این زمینه خیلی وارد جزئیات شد!

    آخرین بار در تاریخ حدود 5 سال قبل توسط Projacker ویرایش شد
بارگذاری بیشتر ...
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.