نویسنده: قاسم ممتاز چهارشنبه، 03 ارديبهشت 1393
ساعت 14:41

معرفی نمایشگاه های بازی های رایانه ای : Penny Arcade Expo

5 از 5

 معرفی نمایشگاه های بازی های رایانه ای : Penny Arcade Expo

Penny Arcade Expo که به اختصار ( PAX  ) نامیده میشود مجموعه ای از جشنواره های مرتبط با بازی های رایانه ایست که در شهر های سیاتل ، بوستون و ملبورن برگزار میشود . PAX توسط دو تن از نویسندگان داستان های کمیک اینترنتی به نام های Jerry Holkins و Mike Krahulik شکل گرفت . دلیل این دو مرد برای ایجاد PAX توجه و اهمیت برابر به گیمر های کنسول های بازی ، گیمر های کامپیوتر های شخصی و گیمر های کنسول های قابل حمل اعم از کنسول های دستی ، تبلت ها و اسمارت فون ها بود ( البته در زمان شکل گیری ایده ی برگزاری PAX هنوز اسمارت فون ها به وجود نیامده بودند :) )

 

در سال 2004 بود که PAX رسما اعلام وجود کرد . جشنواره با سخنرانی یکی از اصحاب صنعت گیم آغاز میشود . در این جشنواره شرکت کنندگان از کنسرت های موسیقی الهام گرفته از فرهنگ بازی های رایانه ای بهره مند میشوند همچنین بخش هائی برای بحث و تبادل نظر در مورد بازیهای مختلف وجود خواهند داشت ، شرکت کنندگان قادر خواهند بود که با سازندگان بازی های رایانه ای ، از استودیو های بزرگ و ناشران فعال گرفته تا بازی سازان مستقل به گفتگو پرداخته و از نقطه نظرات آنها استفاده کرده و یا ایده هایشان را با آنها در میان بگذارند . شرکت در مسابقات به صورت سیستم لینک که در محل جشنواره برگزار میشود ، محل های خاصی که برای بازی کردن رایگان برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است و همچنین تورنومنت هائی که در محل جشنواره برگذار میشوند از جمله ی فعالیت هائی است که در PAX اتفاق می افتد . البته هر PAX یک Omegathon هم دارد . منظور از Omegathon تورنومنتی است که مدت زمان انجام آن درست به اندازه ی کل مدت زمان برگزاری جشنواره است و در اختتامیه ی جشنواره با جایزه ای بزرگ که به تیم و یا نفر اول داده میشود پایان میابد . شرکت کنندگان در این تورنومنت به صورت تصادفی از بین تمامی شرکت کنندگان PAX انتخاب شده و در نهایت همانطور که گفته شد در اختتامیه ی PAX مسابقه ی پایانی در بین فینالیست های تورنومنت انجام گرفته و جایزه ای ارزشمند به نفر اول داده میشود . بازی هائی که در PAX های گذشته برای Omegathon مورد استفاده قرار گرفتند عبارتند از : Tetris , Pong , Halo 3  و Skee ball

تاریخچه ی Penny Arcade Expo

اولین PAX در روز های 28 و 29 اگوست سال 2004 میلادی در Bellevue , Washangton در Meydenbauer Center برگزار شد که در حدود 3300 شرکت کننده داشت . برای 2 سال بعد PAX در همان تاریخ و در همان محل برگزار شد . استقبالی که از PAX شد بسیار عالی بود به طوری که در سال 2005 تعداد شرکت کنندگان در PAX بیشتر از 9000 نفر و در سال 2006 به بیشتر از 19000 نفر رسید .

نمائی از Meydenbauer Center محل برگزاری اولین دوره ی PAX

نمائی از Meydenbauer Center محل برگزاری اولین دوره ی PAX

به دلیل کمبود فضائی که در سال 2006 به واسطه ی استقبال بینظیر از PAX احساس شد ، در سال 2007 محل برگزاری جشنواره به Washington State Convention و به Trade Center منتقل شد . جائی که 2 برابر محل برگزاری قبلی فضا برای شرکت کنندگان داشت . شرکت کنندگان در PAX  سال 2007 بالغ بر 39000 نفر بودند . این تعداد در جشنواره ی سال 2008 به 58500 نفر و در سال 2009 به 60750 نفر رسید که در نوع خود بی سابقه بود .

تصاویری از Washington State Convention Trade center

در سال 2010 اولین رویداد خارج از واشنگتون PAX در ساحل شرقی ( East Coast ) برگزار شد . PAX East سال 2010 از تاریخ 26 مارچ تا 28 مارچ در بوستون و در محل Hynes Convention Center برگزار شد . تعداد شرکت کنندگان در این فستیوال با تعداد شرکت کنندگان در فستیوال سال 2009 برابری میکرد . در سال 2010 تعداد شرکت کنندگان در PAX East چیزی در حدود 52290 نفر بود . از آن تاریخ به بعد فستیوال اصلی که در واشنگتون برگزار میشود PAX Prime نام گرفت . Pax Prime سال 2010 با حدود 67600 شرکت کننده برگزار شد و برای اولین بار مسابقات و رویداد هائی در خارج از محل برگزاری فستیوال هم برگزار شد .

تصاویری از Boston Hynes Convention Center

PAX Prime سال 2011 پذیرای 70000 شرکت کننده بود . در این سال بود که 2 روز قبل از PAX Prime   رویدادی تحت عنوان PAX Dev شکل گرفت . این رویداد که منحصرا مربوط به سازندگان بازی های رایانه ای بود در داخل درب های بسته و دور از چشم خبرنگاران انجام شد . در این رویداد 750 نفر از توسعه دهندگان بازی های رایانه ای بدون هیچ گونه محدودیتی درباره ی صنعت بازی های رایانه ای و تفکرات شان در مورد این صنعت به بحث و تبادل نظر پرداختند . در همین سال دومین دوره ی PAX East در مارچ 2011 در محل جدید خود واقع در Boston Convention و در Exhibition Center برگزار شد .

boston-convention-and-exhibition-center-p1

boston-convention-and-exhibition-center-p2

PAX East سال 2012 بین روزهای 6 تا 8 آپریل و PAX Prime ، بین روز های 31 آگوست تا 2 سپتامبر یعنی در آخر هفته ی مربوط به روز کارگر ( Labor Day )  برگزار شد .

PAX East سال 2013 از 22 مارچ آغاز و تا 24 مارچ ادامه داشت . سال 2013 همچنین اولین سالی بود که یک فستیوال PAX در کشوری به غیر از آمریکا برگزار میشد . PAX  استرالیا از 19 تا 21 جولای سال 2013 در Showground ملبورن برگزار شد و لقب اولین PAX خارج از آمریکا را از آن خود کرد .

تصویر محل برگزاری PAX Australia

Melbourne Showgrounds محل برگزاری اولین دوره ی PAX Australia

PAX Prime سال 2013 اولین دوره ی فستیوال PAX بود که به جای 2 روز در 4 روز برگزار میشد . بلیط های شرکت در این فستیوال تنها در عرض 6 ساعت همگی به فروش رفتند .

در سال 2012 توافقی انجام شد که شهر بوستون به عنوان میزبان PAX East تا سال 2023 باقی بماند .

چندی پیش یعنی درتاریخ 11 تا 13 آپریل 2014 فستیوال PAX East امسال نیز در بوستون برگزار شد که هنوز آمار دقیقی از تعداد شرکت کنندگان در آن به دست نرسیده است .

PAX 2014 استرالیا نیز همانند سال گذشته در همان محل قبلی و در تاریخ 31 اکتبر لغایت 2 نوامبر برگزار خواهد شد .

 


 تصاویری از PAX East


  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.