نویسنده: محمد مراقی جمعه، 19 آبان 1396
ساعت 23:39

بررسی فاز دوم دنیای سینمایی مارول

5 از 5

در جریان مسیر موفقیت | بررسی فاز دوم دنیای سینمایی مارول

در ادامه‌ی بررسی فاز اول دنیای سینمایی مارول، به سراغ بررسی فاز دوم سینمای مارول می‌رویم. پس از انتشار فیلم The Avengers در سال 2012 میلادی و کسب موفقیت های بسیار بزرگ و به یادماندنی آن فیلم در زمینه های مختلف و فروش زیاد و بیش از 1 میلیارد دلاری‌اش، مارول وارد فاز دوم دنیای سینمایی‌اش شد و مثل فاز قبلی تصمیم گرفت شش فیلم متوالی را در آن به اکران برساند و داستان های ادامه‌ی خط زمانی فیلم هایش را به خوبی برای طرفداران روایت کند. مارول تازه غلق ساختن فیلم های موفق ابرقهرمانی دستش آمده بود و با سبدی پر از فیلم های جذاب به دنیای سینمایی‌اش در فاز دوم بازگشت. در ادامه‌ی مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به فیلم های جذاب و ابرقهرمانی فاز دوم دنیای سینمایی مارول.

iron man 3 international posterپوستر رسمی فیلم Iron Man 3

Iron Man 3 - 2013

اولین پروژه‌ی مارول در فاز دوم دنیای سینمایی‌اش، دنباله‌ای بر دو فیلم محبوب قبلی یعنی Iron Man 3 بود. کارگردان خلاق و باتجربه‌ی دو فیلم قبلی این مجموعه، آقای جان فاورو، در کمال ناباوری خود را از پروسه‌ی ساخت سومین و آخرین فیلم مجموعه کنار کشید و به جای آن شین بلک، در جایگاه کارگردانی فیلم Iron Man 3 مشغول به کار شد. این کارگردان کم‌سابقه و تازه‌وارد که فقط در کارنامه‌اش یک فیلم در سال 2005 به نام "بوس بوس، بنگ بنگ" دیده می‌شود(!)، حسابی طرفداران مرد آهنی را ناامید کرده بود اما هنگام اکران فیلم در سال 2013، متوجه استعداد آقای شین بلک در کارگردانی فیلم های ابرقهرمانی شدند و به خوبی از فیلم Iron Man 3 استقبال کردند. این فیلم نه تنها نسبت به دو فیلم قبلی پسرفت نکرده بود و ایرادات بزرگی در آن دیده نمی‌شد، بلکه در برخی از زمینه‌ها هم نسبت به دو قسمت قبلی مجموعه‌ی Iron Man، پیشرفت های چشمگیری کرده بود و تجربه‌ی بسیار خوبی را برای طرفداران مرد آهنی و کمیک های ابرقهرمانی مارول به همراه داشت. برای مثال در دو فیلم قبلی، جان فاورو در روایت داستانش زیاد تن به ریسک نداد و بسیار محافظه کارانه خط داستانی آن دو فیلم Iron Man را تشکیل داد. از همین رو نتیجه‌ی کارش داستانی کلیشه‌ای بود که به راحتی می‌شد وقایع پیش رو را در آن حدس زد. اما آقای شین بلک در فیلم Iron Man 3، حسابی شجاعت به خرج داده و داستانی پیچیده و جدید را روایت کرده که در آن تونی استارک (مرد آهنی) وارد برهه‌ی خسته کننده‌ای از زندگی‌اش شده است که مشغله های فکری بسیار زیادی دارد و با اتفاقات تلخی در طول فیلم مواجه می‌شویم. مثل همیشه طبق قانون همیشگی سری فیلم های Iron Man و به طور کلی اغلب کمیک های مرد آهنی، داستان فیلم Iron Man 3 مربوط به مقابله‌ی مرد آهنی با تروریست‌ها می‌شود. در این فیلم یک تروریست قدرتمند به نام مندرین (با بازی بسیار خوب بن کینگزلی) مردم آمریکا تهدید به نابودی می‌کند و مرد آهنی هم خود را مسئول محافظت از مردم و جلوگیری از مندرین می‌داند. از همین رو با وی وارد مبارزه می‌شود و حوادث جالب و پر از لحظات مفرح فیلم کار خود را شروع می‌کنند. فیلم Iron Man 3 با بودجه‌ی بسیار زیاد 200 میلیون دلاری ساخته شد و توانست در گیشه بیش از 1.2 میلیارد دلار بفروشد که موفقیت بسیار بزرگی به حساب می‌آید. مارول فاز دوم دنیای سینمایی‌اش را پرقدرت شروع کرد و فیلم بسیار خوبی به اسم Iron Man 3 را منتشر کرد.

thor dark world poster 01پوستر رسمی فیلم Thor: The Dark World

Thor: The Dark World - 2013

پس از اینکه در دو فیلم Thor و The Avengers حسابی با ابرقهرمان خوش اخلاق و بامعرفت مارول یعنی ثور آشنا شدیم، مارول که کاملا متوجه علاقه‌ی مخاطبان دنیای سینمایی‌اش به این ابرقهرمان (ثور) شده بود، سریعا تصمیم به ساخت یک فیلم دیگر با محوریت این ابرقهرمان به اسم Thor: The Dark World گرفت. این فیلم از خیلی از لحاظ ایراداتی جزئی دارد که مانع از تجربه‌ای بی‌نقص و خاطره‌انگیز می‌شود. همانطور که از عنوان این فیلم پیداست، با جهانی تاریک و تیره در Thor: The Dark World سر و کار داریم که شخصی به نام مالکیت، در آن حکمرانی می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود در طول فیلم بیشتر لوکیشن ها را محیط های تاریک و بدون هیچگونه منبع نور تشکیل بدهند که کمی آزار دهنده به نظر می‌رسند و مانع از تجربه‌ی راضی کننده‌ای از فیلم Thor: The Dark World می‌شوند. جین فاستر (با بازی بسیار خوب ناتالی پورتمن) طی کنجکاوی هایش در کوچه پس کوچه های شهر لندن، متوجه ناحیه‌ای عجیب و غریب می‌شود که در آن قوانین فیزیک و میدان مغناطیسی تفاوت بسیار زیادی با نقاط دیگر زمین دارند و در آنجا جین ناخودآگاه دروازه‌ی ورود به دنیای تاریک را پیدا می‌کند و به آنجا تله پورت می‌شود. سپس در دنیای تاریک اسیر نوعی طلسم می‌شود و در راس آن سر و کله‌ی مالکیت، پادشاه دنیای تاریک پیدا می‌شود. ثور (با بازی کریس همسورث) هم برای نجات جان جین، معشوقه‌ی زمینی‌اش، از آزگارد با هدف مقابله با مالکیت خارج می‌شود. به طور کلی مارول در فیلم Thor: The Dark World مدام در حین روایت داستان اصلی و ماجراهای مربوط به دنیای تاریک، داستان های فرعی و شاخه های مختلف داستان اصلی را هم به نمایش می‌گذارد که حسابی منجر به شلخته شدن خط داستانی در فیلم شده‌اند. علاوه بر این، طبق عادت همیشگی مارول، شاهد شخصیت پردازی خوبی در آنتاگونیست (شخصیت منفی) فیلم نیستیم و تنها پیشینه‌ی آنهاست که موجب ثابت شدن شرارتشان می‌شود. اما با تمام این تفاسیر، فیلم Thor: The Dark World یک لوکی با بازی بسیار خوب و به یادماندنیِ تام هیدلستون دارد که برای بینندگان، حتی از برادرش ثور هم بیشتر جلب توجه می‌کند و طرفداران بیشتری دارد. فیلم Thor: The Dark World با بودجه‌ای 180 میلیون دلاری تولید شد و توانست در گیشه رکورد فروشی بیش از 638 میلیون دلار ثبت کند که نسبت به فیلم های پرفروشی مثل The Avengers و Iron Man 3، مقدار کمی به نظر می‌رسد. اما بازهم به خودی خود، فروش نسبتا راضی کننده‌ا‌ی برای مارول داشت.

51cFzcFqkCLپوستر رسمی فیلم Captain America: The Winter Soldier

Captain America: The Winter Soldier - 2014

با اینکه فیلم Captain America: The First Avenger نتوانست آنطور که باید، به دل طرفداران دنیای سینمایی مارول بشیند و به طور کلی شاهد فیلم به مراتب ضعیف‌تری نسبت به دیگر فیلم های ساخته شده توسط کمپانی مارول هستیم. اما مارول این موضوع را نادیده گرفت و چون کاپیتان آمریکا یکی از شخصیت های اصلی کمیک هایش بود و جایگاه ویژه‌ای هم در گروه انتقام جویان (Avengers) داشت، تصمیم گرفت دنباله‌ای برای فیلم قبلی بسازد و اینگونه بود که نهمین پروژه‌ی سینمایی دنیای سینمایی مارول، یعنی فیلم Captain America: The Winter Soldier به اکران رسید. این فیلم به خوبی توانست برخلاف فیلم قبلی‌اش، توجه بینندگان و منتقدین را به خود جلب کند و حتی در جشنواره اسکار هم کاندید جایزه‌ی بهترین جلوه های ویژه در سال 2014 شد. داستان فیلم، ماجراهای بعد از فیلم قبلی را روایت می‌کردند و کاپیتان آمریکا را در سال‌ها پس از جنگ جهانی مشاهده می‌کنیم. کاپیتان آمریکا (با بازی بسیار خوب و جذاب کریس ایوانز) همراه با ناتاشا رومانوف یا همان بیوه‌ی سیاه (با بازی اسکارلت جوهانسون) و فالکون، مشغول مقابله با توطئه‌ی جدیدی می‌شوند که بر علیه سازمان شیلد صورت گرفته و در این بین با قاتل مرموزی به اسم سرباز زمستانی (Winter Soldier) آشنا می‌شوند که یک دستش کاملا فولادین است.

همانطور که گفته شد فیلم Captain America: Winter Soldier توانست به موفقیت های خوبی نسبت به فیلم قبلی دست پیدا کند و کاپیتان آمریکا را به شخصیتی محبوب در میان مخاطبان دنیای سینمایی مارول تبدیل کرد. این فیلم با بودجه‌ای 170 میلوین دلاری به تولید رسید و توانست بیش از 714 میلیون دلار در گیشه به فروش برساند که با اینکه رقم قابلی توجهی است، از آن بیشتر از اینها انتظار می‌رفت. بهرحال مارول توانست به قول خود عمل کند و یک فیلم خوب با محوریت ابرقهرمان کاپیتان آمریکا بسازد و ایرادات فیلم Captain America: The First Avenger را به طور کامل رفع کند. دومین نسخه‌ از مجموعه فیلم های کاپیتان آمریکا خبر از دنباله‌ی سوم می‌داد که البته به فاز سوم دنیای سینمایی مارول و سال 2016 میلادی موکول شد.

guardians of the galaxy poster star lord hi resپوستر رسمی فیلم Guardians of The Galaxy

Guardians of The Galaxy - 2014

سرانجام در دهمین پروژه‌ی مارول در دنیای سینمایی‌اش، نوبت به یکی از پرطرفدار ترین کمیک های مارول و یکی از فیلم های مورد انتظار آن رسید که از مدت ها قبل وعده‌ی ساختنش را به طرفداران داده بودند. فیلم Guardians of The Galaxy، فیلم بسیار موفقی بود که نسبت به فیلم های قبلی دنیای سینمایی مارول، بسیار متفاوت به نظر می‌رسید و جلوه‌ای جدید از فیلم های ساخته شده توسط مارول را به نمایش می‌گذاشت. Guardians of The Galaxy برای اولین بار در دنیای سینمایی مارول، تمرکزش نه برروی تنها یک ابرقهرمان، بلکه گروهی متشکل از پنج ابرقهرمان بود که نام نگهبانان کهکشان را روی گروه خود گذاشته بودند. این گروه متشکل از پیتر کوئیل (با بازی بسیار جذاب و بامزه‌ی کریس پرت) که رئیس اصلی گروه به حساب می‌آید و به عنوان شخصیت اصلی فیلم شناخته می‌شود، یک راکون خطرناک و اسلحه به دست به نام راکت (با هنرپیشگی فوق‌العاده‌ی بردلی کوپر)، یک درخت انسان نمای تغییر حجم دهنده به اسم گروت (با هنرپیشگی بازیگر محبوب سری فیلم های سریع و خشن، وین دیزل)، یک جنگجوی زن حرفه‌ای به اسم گامورا (با بازی زویی سالدانا) و یک قاتل روانی و بسیار قدرتمند به نام درکسِ نابود کننده که نقش آن را کشتی گیر معروف مسابقات WWE، یعنی باتیستا برعهده گرفته بود و دست بر قضا بازی بسیار خوب و مطلوبی هم داشت، بودند. به طور کلی تیم هنر پیشه های فیلم Guardians of The Galaxy، پر بود از ستاره های قیمتی و معروفی که در گوشه و کنار آن به چشم می‌خوردند. این فیلم توانست کاملا مورد قبول منتقدین و بینندگان قرار بگیرد و همچنین جوایز زیادی نیز در زمینه های مختلف کسب کند. Guardians of The Galaxy هنگام انتشارش توانست حتی در میان 250 فیلم برتر سایت IMDB قرار بگیرد که به خودی خود موفقیت بسیار بزرگی به حساب می‌آید. این فیلم که توسط جیمز گان کارگردانی شده بود، با بودجه‌ی 195 میلیون میلیون دلاری ساخته شد و توانست در گیشه موفق به فروش بیش از 773 میلیون دلار شود. حالا دست و بال مارول حسابی باز شده بود و وقت آن هم رسیده بود که دنباله‌ی مورد انتظار انتقام جویان را بسازد.

10869325 591589580977275 2778898650041679518 oپوستر رسمی فیلم The Avengers: Age of Ultron

The Avengers: Age of Ultron - 2015

همانطور که گفته شد، بالاخره نوبت به مورد انتظار ترین فیلم مارول در فاز دوم دنیای سینمایی‌اش رسید و فیلم The Avengers: Age of Ultron به اکران رسید. خبر ساخته شدن این فیلم بعد از اکران فیلم The Avengers قبلی در سال 2012 اعلام شد و طی این سه سال، تمام طرفداران دنیای سینمایی مارول، منتظر انتشار دنباله‌ی فیلم مربوط به انتقام جویان بودند تا باری دیگر کراس‌اوری که در آن قهرمانان مختلف موجود در فیلم های دیگر مارول، دور هم جمع می‌شوند و با خطر بزرگی که زمین را تهدید می‌کند، به مبارزه می‌پردازند. علاوه بر اینکه تمام ابرقهرمانان موجود در فیلم قبلی، در این فیلم هم حضور داشتند، قهرمانان جدیدی هم وارد تیم انتقام جویان شدند که ویژن و اسکارلت که یک جادگر است را می‌توان از جمله آنان به حساب آورد که رفته رفته به عضو های مهمی در گروه انتقام جویان تبدیل می‌شوند و تمرکز بیشتری روی آنها قرار می‌گیرید.

داستان فیلم در رابطه با یک هوش مصنوعی موجود در سنگی می‌شود که روی عصای لوکی قرار گرفته است. تونی استارک موفق به پیدا کردن این عصا می‌شود و پس از یافتن آن هوش مصنوعی، از آن برای تکمیل کردن یکی از پروژه هایش به نام اولتران استفاده می‌کند. اولترانی که در ابتدا قرار بود کمک حالی برای گروه انتقام جویان باشد اما شروع به مقابله با آنها می‌کند و پس از مبارزه با اعضای انتقام جویان در برجشان، به سوکویا می‌رود و ارتشی از روبات ها را با هدف نابودی زمین تشکیل می‌دهد. حالا انتقام جویان که بسیار قدرتمندتر و هماهنگ‌تر از گذشته هستند، باید با ارتش اولتران به مبارزه بپردازد. مبارزه‌ای که نتایج نامطلوبی خواهد داشت و در آینده در فیلم های بعدی دنیای سینمایی مارول کاملا به آن پرداخته می‌شود. به طور کلی فیلم The Avengers: Age of Ultron فیلم بسیار موفقی بود که توانست رکورد فروش در میان فیلم های ساخته شده توسط کمپانی مارول را بکشند. این فیلم با بودجه‌ی 280 میلیون دلاری تولید شد و توانست در گیشه بیش از 1.4 میلیارد دلار بفروشد که موفقیت بسیار عظیمی برای مارول به حساب می‌آید و برای ساخت چنین فیلم سینمایی خوبی به آن تبریک گفت.

cool ant man posterپوستر رسمی فیلم Ant-Man

Ant-Man - 2015

پس از فیلم The Avengers: Age of Ultron نوبت به فیلم مستقل راجع به یکی از عجیب‌ترین ابرقهرمانان مارول یعنی مرد مورچه‌ای رسید و فیلم Ant-Man منتشر شد. مرد مورچه‌ای ابرقهرمان بسیار جالبی است که به لطف لباس توانمندش که قابلیت های خیلی باارزشی دارد، می‌تواند تغییر اندازه بدهد و در یک آن به اندازه‌ی یک مورچه در بیاید یا تبدیل به یک هیولای بسیار بزرگ و عظیم‌الجثه بشود. همین موضوع تغییر اندازه دادن مرد مورچه‌ای در فیلم Ant-Man، حسابی این فیلم را جذاب کرد و طرفداران دنیای سینمایی مارول، واقعا از آن لذت بردند. داستان فیلم Ant-Man، از ماجرای دانشمندی به نام هنک پیم (با بازیگری مایکل داگلاس)، آغاز می‌شود که به دلیل به مشکل خوردن بر سر پروژه‌ی مربوط به تکنولوژی لباس تغییر اندازه دهنده‌ی مرد مورچه‌ای با سازمان شیلد، از آن استعفا می‌دهد. ماجرای فیلم در سال 2015 روایت می‌شود و نگرانی جدید هنک پیم را مشاهده می‌کنیم که پروژه‌ای جدید شبیه به پروژه‌ی مرد مورچه‌ای است و با عنوان لباس زرد از آن یاد می‌شود. در این بین، اسکات لنگ (با بازی بسیار خوب پل راد) که یک جوان کنجکاو و شوخ طبع است، تصمیم می‌گیرد لباس مرد مورچه‌ای را از خانه‌ی هنک پیم که دارای سطح امنیت بسیار بالایی است بدزدد و درکمال تعجب موفق به انجام این کار می‌شود. اما در نتیجه‌ی این ماجرای دزدی، هنک پیم متوجه استعداد و توانایی های مختلف اسکات می‌شود و تصمیم می‌گیرد که آن را برای تبدیل به مرد مورچه‌ای جدید آموزش بدهد. زیرا خودش خیلی پیر شده و دیگر با روز های مرد مورچه‌ای بودنش خداحافظی کرده. به طور کلی فیلم Ant-Man، نسبت به دیگر فیلم های قبلی دنیای سینمایی مارول، یک پروژه‌ی جمع و جور بود که صرفا با هدف ورود یک ابرقهرمان جدید به نام مرد مورچه‌ای، به دنیای سینمایی مارول منتشر شد. فیلم Ant-Man به خوبی توانست مرد مورچه‌ای را به نمایش بگذارد و آن را به یکی از ابرقهرمانان مورد علاقه‌مان تبدیل کند. همچنین مارول وعده‌ی دنباله‌ی این فیلم را در تاریخ نامعلومی داده است که تحت عنوان مرد مورچه‌ای و زنبورک شناخته می‌شود. فیلم Ant-Man با بودجه‌ای 130 میلیون دلاری تولید شد و توانست در گیشه بیش از 519 میلیون دلار به فروش برساند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.