نویسنده: محمد مراقی جمعه، 19 آبان 1396
ساعت 15:18

نقد و بررسی فیلم Valerian and The City of a Thousand Planet

4 از 5

 

شهرِ هزار سیاره | نقد و بررسی فیلم Valerian and The City of a Thousand Planet

لوک بسون (Luc Besson) کارگردان خلاق و محبوب سه دهه اخیر است که بعضا فیلم های خیلی بزرگی را هم تولید کرده و در کارنامه‌ی بسیار حرفه‌ای لوک، خوش می‌درخشند. از فیلم های معروف و پرطرفدار کارگردانی شده توسط لوک بسون می‌توان به لوسی، سه گانه‌ی آرتور و همچنین فیلم موفق و خاطره‌انگیز لئون حرفه‌ای اشاره داشت که در کنار ده‌ها فیلم کوچک و بزرگ دیگر، از جمله فیلم های این کارگردان توانمند به حساب می‌آیند. لوک در تازه‌ترین فعالیت سینمایی‌ خودش به سراغ یکی از پرطرفدار ترین کتاب های مصور فرانسوی رفته است که در میان مردم فرانسه طرفداران زیادی دارد و لحظه شماری می‌کردند تا فیلم جدید وی به اکران برسد. فیلم Valerian and The City of a Thousand Planet، با اقتباس از کتاب های مصوری با همین نام توسعه یافته است و کارگردان آن یعنی لوک بسون هم اعلام کرده است که در پروسه‌ی ساخت آن از فیلم های زیادی نظیر Avatar – فیلم پرفروش و معروف جیمز کامرون – الهام گرفته است. مهم‌ترین ویژگی فیلم Valerian and The City of a Thousand Planet که زیاد جلب توجه می‌کند و از نقاط قوت مهم و مورد علاقه‌ی بینندگانِ آن به حساب می‌آید، جلوه های ویژه‌ و تکنولوژی CGI استفاده شده در فیلم است که Valerian را به یک فیلم رنگارنگ و خیره کننده تبدیل کرده است. در ادامه‌ی این مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی تازه‌ترین ساخته‌ی کارگردان دوست داشتنی دنیای هالیوود، لوک بسون، به نام Valerian and The City of a Thousand Planet بپردازیم و ببینیم که آیا لوک حقیقتا توانسته فیلمی درخور کتاب های مصر بسیار محبوب و پرطرفدار Valerian تولید کند؟

m 1 vdf 2727145 1رابطه‌ی بین والرین و لورلین بسیار سطحی و کلیشه‌ای است

شروع فیلم، مثل خیلی دیگر از فیلم های علمی – تخیلی و فانتزی، پیچیده و عجیب و غریب به نظر می‌رسد و بیننده را با انبوهی از سوالات مختلف رها می‌کند و به کار خود ادامه می‌دهد. Valerian در دقایق ابتدایی خودش تکنولوژی های بسیار پیشرفته و شگفت‌انگیزی را بدون هیچ پیش مقدمه و معرفی نامه‌ای به نمایش می‌گذارد و بیننده را کاملا گیج می‌کند. در بیشتر فیلم های هم‌ژانر، شاهد یک کاراکتر اصلی که از وسایل مختلف و روش کار با آنها سر در نمی‌آورد هستیم که راجع به موارد مختلف از کاراکتر های باتجربه‌تر سوال می‌پرسد و آنها هم جواب می‌دهند و در واقع تکنولوژی های مختلف را برای بیننده توضیح می‌دهند. اما Valerian به این شکل عمل نمی‌کند و کاراکتر های اصلی حاضر در آن در استفاده از وسایل پیشرفته‌ی مختلف به شکلی استادند و حتی اگر برای اولین بار با یک وسیله‌ی جدید رو به رو شوند به راحتی شروع به کار کردن با آن می‌کنند و کسی نیست که آنها را معرفی کند و سوالات بیننده را پاسخ بدهد.

داستان فیلم Valerian and The City of a Thousand Planet در رابطه با دو مامور رسمی فدرال است که به نوعی همان مامورین FBI خودمان در قرن 28 میلادی به حساب می‌آیند. وقایع فیلم در سال های بسیار دور و تقریبا بیش از 700 سال دیگر اتفاق می‌افتند و شخصیت اصلی فیلم مردی جوان به اسم والرین (با بازی Dane DeHaan) است که به همراهی یار حرفه‌اش لورلین (با بازی Cara Delevigne) ماموریت های مختلفی را در سرتاسر کهکشان انجام می‌دهند. در فیلم، این دو با یکی از چالش برانگیزترین ماموریت های خود مواجه می‌شوند که باید طی آن یک فرمانده‌ی عالی رتبه‌ی شهر آلفا (شهری واقع در مرکز کهکشان که وسعت بسیار زیادی دارد و در آن از هر گونه‌ی مختلف موجود در سیاره های گوناگون را از چنگ ساکنین بومی سیاره‌ای به نام مول نجات بدهند. این سیاره سال‌ها قبل طی یک جنگ بزرگ بین انسان‌ها به طور کلی نابود می‌شود و دیگر قابل سکونت نیست. از همین رو ساکنین نجات یافته از آن فاجعه‌ی بزرگ که در آن 6میلیون نفر از هم‌کیشانشان از جمله دختر پادشاه نابود شده‌اند، با مهاجرت به نقاط مختلف کهکشان به دنبال خانه‌ای جدید برای خود می‌گردند. اما انسان‌ها با آنها رفتار بدی دارند و به هیچ وجه میزبان خوبی برای پناه دادن به آنان نیستند. در این بین والرین لورلین هم کم کم طی اتفاقات مختلف با این گروه بومی از سیاره مول آشنا می‌شوند و نتیجه می‌گیرند که باید به آنها کمک کنند.

tg10zbhc6hjzbblfb7tdوقتی می‌گویم شهرِ هزار سیاره، دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنم؟

به طور کلی فیلم Valerian and The City of a Thousand Planet دارای داستانی نسبتا کلیشه‌ای است که سعی می‌کند آن را به شکلی پیچیده روایت کند. در هر صورت سازندگان موفق شده‌اند که فیلم را همیشه در اوج نگه دارند و مدام دو شخصیت اصلی فیلم یعنی والرین و لورلین را از حادثه‌ای به حادثه‌ی دیگر منتقل می‌کنند و آن ضرباهنگ هیجان‌انگیز و جذاب فیلم را حفظ می‌کنند. از طرفی دیگر علاوه بر سکانس های مبارزه‌ای و هیجان‌انگیز، شاهد قسمت های خنده‌داری هم هستیم که واقعا در بعضی از مواقع خنده‌تان را در می‌آورند و البته تعدادشان هم اصلا کم نیست.

همانطور که گفته شد مهم‌ترین ویژگی قابل توجه فیلم، جلوه های ویژه‌ی آن هستند که فیلم Valerian را به فیلمی رنگارنگ و خیره کننده تبدیل کرده‌اند. به لطف داستان پر فراز و نشیب فیلم، شخصیت های اصلی مدام درحال جابجایی بین لوکیشن های مختلف‌اند و طی این جابجایی، طراحی های محیط و موجوداتی که در مناطق مختلف وجود دارند را می‌بینیم که به طور کلی جهانی فانتزی و شگفت انگیز خلق می‌کنند. با وجود تمام این تفاسیر، Valerian اصلا در حد و اندازه‌ی یک فیلم 210 میلیون دلاری نیست. البته ارزش تیم بازیگری پر ستاره‌ی فیلم هم ارزان‌تر از اینها نیست. از ریحانا گرفته تا کارا دلورین و دن دی‌هان که هریک به طریقی بهانه‌ای برای دیدن فیلم‌، برای طرفدارانشان می‌شوند. از تمام اینها هم که بگذریم، باید اعتراف کرد که فیلم Valerian and The City of a Thousand Planet در پایان بندی‌اش بسیار غافلگیر کننده عمل می‌کند و کاملا برخلاف حدس هایمان اتفاق می‌افتد.

valerian2جلوه های بصری فیلم خیلی زیبا و خیره کننده است اما هنوز با آثاری همچون Avatar فاصله دارد!

به طور کلی فیلم Valerian از آن علمی – تخیلی های جذابی است که حتی با وجود مدت زمان بیش از 2 ساعتش، اصلا حوصله سر بر نیست و نبض لحظه های هیجان انگیزش مدام می‌کوبد. گاهی هم خنده‌تان را در قسمت هایی مثل قصر بولان باتروها، در می‌آورد و طنز را هم چاشنی کارش می‌کند. لوک بسون تاحدودی موفق به ساخت یک اقتباس راضی کننده از کتاب های مصور منبع اقتباس شده و مورد علاقه‌ی طرفداران کمیک است. سازندگان استاندارد هایی را برای دنیای درون فیلم در نظر گرفته‌اند که جهان آن را بسیار عجیب و غریب و فانتزی می‌کند. پس اگر به دنبال یکی از جدیدترین علمی – تخیلی های سال 2017 هستید که عده‌ی زیادی انتظار اکرانش را کشیده‌اند، فیلم Valerian and The City of a Thousand Planet انتخاب بسیار خوبی است و حسابی سرگرم‌تان می‌کند. موسیقی متن های اسرارآمیز و هیجانی فیلم هم با اینکه نمی‌توان گفت در حد و اندازه‌ی یک شاهکار است؛ اما انتظارمان از فیلم را در این زمینه برآورده می‌کنند. همچنین تیم بازیگری فیلم هم اجرای بسیار خوبی دارند و در اکثر کاراکترها شاهد نقش آفرینی بسیار خوب هنر پیشه های فیلم هستیم. این فیلم در تاریخ 30 تیر سال جاری به انتشار رسیده و در گیشه هم خوب توانسته بفروشد. فیلم Valerian and The City of a Thousand Planet قطعا ارزش حداقل یک بار تجربه را دارد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.