شاید ماجرای آشنائی خیلی از شما با اولین کنسول های بازی شبیه به قصه ی من باشه . ولی به هر حال مطمئنم با این مقدمه همتون پرت شدید به گذشته و نوستالژی خاصی گریبانتون رو گرفته . میخوام براتون بگم با چه زحمات زیادی در طول تاریخ صنعت بازی در حال حاضر به یکی از قطب های اصلی رسانه تبدیل شده .
اولین جنبش های بازی سازی (1940-1970)
شاید بتوان اولین بازی کامپیوتری ای که در دنیا ساخته شد را مربوط به سال 1940 دانست. آقای "ادوارد کوندن" کامپیوتری را برای شرکت Westinghouse طراحی کرد که با آن می شد بازی "نیم" را انجام داد. نیم یک بازی راهبردی (استراتژیک) ریاضی است که با کپههایی از سنگریزه (یا لوبیا، چوبکبریت، چیپس) انجام میشود. در هر نوبت هر بازیکن از یک کپه حداقل یک سنگریزه بر میدارد (بازیکن حتی میتواند تمام کپه را نیز بردارد).
نیم اغلب به این صورت بازی میشود که بازیکنی که آخرین سنگریزه را برمیدارد بازندهاست .اما بازی شکل ساده تری هم دارد . یعنی اگر بازیکنی نتواند چیزی را بردارد بازنده است .
نیم یک بازی دو نفره ریاضی است که طبق یک نقشه خاص بازیکنان در نوبت خودشان با برداشتن شیئ از دو گروه شروع به بازی میکنند . در هر نوبت بازیکن حق دارد حداقل یک شیئ به هر تعدادی که میخواهد بشرطی که از یک جنس باشند بردارد . این بازی شهرت بسیار زیادی در بین مردم پیدا کرد و جالب اینجا بود که در 90 درصد موارد کامپیوتر پیروز رقابت میشد . دهه ی 40 میلادی را میتوان به نوعی ظهور پدیده هوش مصنوعی دانست . مهندسان و شرکت ها برای ارتقای کامپیوتر ها خیلی تلاش کردند .
اما در سال 1951 بود که شرکت Remington Rand توانست اولین کامپیوتر واقعی را بسازد و راه را برای تولید انبوه آن هموار سازد. مشکل اینجا بود که بخاطر هزینه گزاف ,بزرگ بودن, مصرف زیاد انرژی و نیاز به افراد تعلیم دیده برای کار با آن کامپیوتر ها ، تنها شرکت های بزرگ می توانستند از چنین کامپیوتر هایی استفاده کنند و به همین دلایل بود که در ابتدا بازی سازی تنها محدود به اجرا و تست تئوری هایی می شد که مربوط به هوش مصنوعی و استراتژی های نظامی بود. و بخاطر مشکلات و سختی ها نمیشود نام اولین بازی که ساخته شده را مطرح کرد ولی در همین سال 1951 تعدادی بازی ساخته شد که میشود آنها را بعنوان پیشگامان عرصه بازی نام برد که در زیر میتوانید نام آنها را مشاهده نمائید :
Bertie the Brain (1950)
the Nimrod (1951)
Nim; OXO by A.S. Douglas (1952),
Hutspiel (1955),
IBM employee Arthur Samuel's checkers program (1956)
the NSS Chess Program developed at Carnegie Mellon University (1958),
مهد تکنولوژی در دهه ی 60 میلادی موسسه علوم و تحقیقات ماساچوست یا همان MIT بود . بدلیل وجود بهترین کامپیوتر های ساخته شده تا بدان روز ، برترین مهندسان کامپیوتر در آنجا تعلیم میدیدند . در این میان Steve Russell به همراه دو دوست خود بنام های Martin Graetz و Wayne Wiitanen طرح ریزی و ساخت یکی از اولین بازی های کامپیوتری را پیاده کردند و این پروژه برنامه نویسی در نهایت SpaceWar نام گرفت .
بازی از یک کره و سوزن تشکیل شده بود که دو پلیر تا نابود کردن یکدیگر با هم دیگر میجنگیدند . گروه راشل، بازی Spacewar! را بصورت یک برنامه برای کامپیوترهای PDP عرضه نمودند و بزودی در دنیا معروفؾ شد و شرکت Atari نیز بعنوان اسپانسر برای این بازی کامپیوتری طراحی نمود .
در همین سالها Ralph Baer با ایده ای کاملا جدید وارد گود شد . شاید بتوان Ralph Baer را با انیشتین مقایسه کرد . او هم از دیکتاتوری ، خشونت و نازیسم کشور خود به غرب مهاجرت کرده بود . با پس زمینه ی فنی که داشت در شرکتی برای طراحی تکنولوژی نظامی استخدام شد . بائر قصد داشت تلویزیون را به ابزاری سرگرم کننده تر تبدیل کند . در آن سالها تلویزیون ابزاری بود که تنها اخبار جنگ را پخش میکرد و تبدیل به وسیله ای برای پخش کردن اندوه و غم در بین مردم شده بود .
رالف تصمیم گرفت کاری کند که مردم با وجود فشار های روانی وحشتناک جنگ ، ابزاری سرگرم کننده و جذاب داشته باشند تا کمی از حالت افسردگی و غم فزاینده ی جنگ فاصله بگیرند . در پی تلاش های او بود که در سال 1972 اولین کنسول بازی عنی Odyssey یه جهانیان معرفی شد .
نسل اول کنسول های بازی (1972-1980)
با عرضه اولین کنسول بازی شرکت های دیگر نیز به فکر ساختن کنسول های خود شدند. ابتدا در سال 1972 بود که باشنل و دابنی شرکت آتاری را پایه گزاری کردند و در همان سال بازی موفق Pong را روانه بازار کردند. این بازی بسیار شبیه تنیس روی میز بود و شما می توانستید با انداختن سکه ای درون ماشین در صفحه تلویزیون آن را بازی کنید ( یا به اصطلاح همان کنسول های Arcade) .در کل نسل اول کنسول های بازی را می توان مربوط به بین سال های 1972 تا 1977 دانست.
نسل دوم کنسول های بازی(1976-1992)
متاسفانه کنسول های بازی آن سالها برنامه پذیر نبودند . یعنی چنانچه میخواستید بازی جدیدی را امتحان کنید مجبور بودید یک دستگاه جدید مربوط به آن بازی را بخرید . این مساله حتی برای خود سازندگان دستگاه ها نیز مشکل ساز بود . اما از سال 1976 همه چیز با استفاده از میکرو پروسسورها در کنسول های بازی و استفاده از کارتریج ها تغییر نمود.
وقتی که کارتریج درون رام دستگاه قرار می گرفت مدار کارتریج با مدار میکروپراسسور دستگاه یکی می شد و این باعث می گردید تا بازی ها اجرا گردند . از دستگاه های محبوب این دوره می توان به آتاری 2600 اشاره کرد . لازم بذکر است که در سال 1979 شرکت Activision نیز تاسیس شد .
نسل طلایی بازی های آرکید (1978-1982)
شاید بتوان از سال 1978 تا کمی بعد را عصر طلایی برای بازیهای طاقی نام برد. یکی از دلایل آن، را میتوان بازی Space Invaders دانست، بازی ای که توسط شرکت Taito تهیه وMidway آنرا پخش کرده بود . این بازی هیچ برنده ای نداشت و پلیر باید آنقدر با فضایان میجنگید تا بمیرد. این بازی که با سکه های 100 شروع به کار میکرد ، توانست در مجموع 360.000 دستگاه در دنیا به فروش برساند و درآمدی 4.6 میلیارد دلاری به نرخ زمان حال نصیب سازندگانش کند . با قرار گرفتن این دستگاه ها در مکان های تفریحی بزرگ و شلوغ و فروشگاه های پر رفت و آمد مردم زیادی عاشق این کنسول ها شدند و زمان زیادی را برای بازی کردن صرف کردند .
پایان قسمت اول !
نظرات (4)