نویسنده: Mr.Mazinani جمعه، 22 آبان 1394
ساعت 16:38

تاریخچه ی بازی های رایانه ای - قسمت اول

4.67 از 5

هیچ وقت خاطره ی لذتبخش اولین دستگاه بازیم رو فراموش نمیکنم . یادمه یک جمعه ی سرد زمستونی بود . پدرم شهر دیگه ای کار میکرد و هر چند هفته یکبار میتونست بیاد و به ما سر بزنه. دریکی از همین سفر ها دیدم یک جعبه ی بزرگ همراهشه که با چند لایه مقوای محکم محافظت می شه . حسابی کنجکاو شده بودم که ببینم داخل اون جعبه چه چیزیه . بعد از مدتی اجازه باز کردن محموله توسط پدر صادر شد . و من یکی از هیجان انگیز ترین لحظات زندگیم رو تجربه کردم . چون داخل اون جعبه چیزی بود که شگفت زده ام کرد . کوچولوی نابغه Micro Genius . اینطوری بود که من مالک اولین دستگاه بازیم شدم . 

شاید ماجرای آشنائی خیلی از شما با اولین کنسول های بازی شبیه به قصه ی من باشه . ولی به هر حال مطمئنم با این مقدمه همتون پرت شدید به گذشته و نوستالژی خاصی گریبانتون رو گرفته . میخوام براتون بگم با چه زحمات زیادی در طول تاریخ صنعت بازی در حال حاضر به یکی از قطب های اصلی رسانه تبدیل شده .

اولین جنبش های بازی سازی (1940-1970)

شاید بتوان اولین بازی کامپیوتری ای که در دنیا ساخته شد را مربوط به سال 1940 دانست. آقای "ادوارد کوندن" کامپیوتری را برای شرکت Westinghouse طراحی کرد که با آن می شد بازی "نیم" را انجام داد. نیم یک بازی راهبردی (استراتژیک) ریاضی است که با کپه‌هایی از سنگ‌ریزه (یا لوبیا، چوب‌کبریت، چیپس) انجام می‌شود. در هر نوبت هر بازیکن از یک کپه حداقل یک سنگ‌ریزه بر می‌دارد (بازیکن حتی می‌تواند تمام کپه را نیز بردارد).
نیم اغلب به این صورت بازی می‌شود که بازیکنی که آخرین سنگ‌ریزه را برمی‌دارد بازنده‌است .اما بازی شکل ساده تری هم دارد . یعنی اگر بازیکنی نتواند چیزی را بردارد بازنده است .

History-of-video-game-P1

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

نیم یک بازی دو نفره ریاضی است که طبق یک نقشه خاص بازیکنان در نوبت خودشان با برداشتن شیئ از دو گروه شروع به بازی میکنند . در هر نوبت بازیکن حق دارد حداقل یک شیئ به هر تعدادی که میخواهد بشرطی که از یک جنس باشند بردارد . این بازی شهرت بسیار زیادی در بین مردم پیدا کرد و جالب اینجا بود که در 90 درصد موارد کامپیوتر پیروز رقابت میشد . دهه ی 40 میلادی را میتوان به نوعی ظهور پدیده هوش مصنوعی دانست . مهندسان و شرکت ها برای ارتقای کامپیوتر ها خیلی تلاش کردند .

اما در سال 1951 بود که شرکت Remington Rand توانست اولین کامپیوتر واقعی را بسازد و راه را برای تولید انبوه آن هموار سازد. مشکل اینجا بود که بخاطر هزینه گزاف ,بزرگ بودن, مصرف زیاد انرژی و نیاز به افراد تعلیم دیده برای کار با آن کامپیوتر ها ، تنها شرکت های بزرگ می توانستند از چنین کامپیوتر هایی استفاده کنند و به همین دلایل بود که در ابتدا بازی سازی تنها محدود به اجرا و تست تئوری هایی می شد که مربوط به هوش مصنوعی و استراتژی های نظامی بود. و بخاطر مشکلات و سختی ها نمیشود نام اولین بازی که ساخته شده را مطرح کرد ولی در همین سال 1951 تعدادی بازی ساخته شد که میشود آنها را بعنوان پیشگامان عرصه بازی نام برد که در زیر میتوانید نام آنها را مشاهده نمائید :

Bertie the Brain (1950)

the Nimrod (1951)

Nim; OXO by A.S. Douglas (1952),

Hutspiel (1955),

IBM employee Arthur Samuel's checkers program (1956)

the NSS Chess Program developed at Carnegie Mellon University (1958),

History-of-video-game-P2

مهد تکنولوژی در دهه ی 60 میلادی موسسه علوم و تحقیقات ماساچوست یا همان MIT بود . بدلیل وجود بهترین کامپیوتر های ساخته شده تا بدان روز ، برترین مهندسان کامپیوتر در آنجا تعلیم میدیدند . در این میان Steve Russell به همراه دو دوست خود بنام های Martin Graetz و Wayne Wiitanen طرح ریزی و ساخت یکی از اولین بازی های کامپیوتری را پیاده کردند و این پروژه برنامه نویسی در نهایت SpaceWar نام گرفت .
بازی از یک کره و سوزن تشکیل شده بود که دو پلیر تا نابود کردن یکدیگر با هم دیگر میجنگیدند . گروه راشل، بازی Spacewar! را بصورت یک برنامه برای کامپیوترهای PDP عرضه نمودند و بزودی در دنیا معروفؾ شد و شرکت Atari نیز بعنوان اسپانسر برای این بازی کامپیوتری طراحی نمود .

History-of-video-game-P3

در همین سالها Ralph Baer با ایده ای کاملا جدید وارد گود شد . شاید بتوان Ralph Baer را با انیشتین مقایسه کرد . او هم از دیکتاتوری ، خشونت و نازیسم کشور خود به غرب مهاجرت کرده بود . با پس زمینه ی فنی که داشت در شرکتی برای طراحی تکنولوژی نظامی استخدام شد . بائر قصد داشت تلویزیون را به ابزاری سرگرم کننده تر تبدیل کند . در آن سالها تلویزیون ابزاری بود که تنها اخبار جنگ را پخش میکرد و تبدیل به وسیله ای برای پخش کردن اندوه و غم در بین مردم شده بود .

History-of-video-game-Ralph-Baer-P4

رالف تصمیم گرفت کاری کند که مردم با وجود فشار های روانی وحشتناک جنگ ، ابزاری سرگرم کننده و جذاب داشته باشند تا کمی از حالت افسردگی و غم فزاینده ی جنگ فاصله بگیرند . در پی تلاش های او بود که در سال 1972 اولین کنسول بازی عنی Odyssey یه جهانیان معرفی شد .

History-of-video-game-Odyssey-P5

نسل اول کنسول های بازی (1972-1980)History-of-video-game-Pong-P6

با عرضه اولین کنسول بازی شرکت های دیگر نیز به فکر ساختن کنسول های خود شدند. ابتدا در سال 1972 بود که باشنل و دابنی شرکت آتاری را پایه گزاری کردند و در همان سال بازی موفق Pong را روانه بازار کردند. این بازی بسیار شبیه تنیس روی میز بود و شما می توانستید با انداختن سکه ای درون ماشین در صفحه تلویزیون آن را بازی کنید ( یا به اصطلاح همان کنسول های Arcade) .در کل نسل اول کنسول های بازی را می توان مربوط به بین سال های 1972 تا 1977 دانست.

نسل دوم کنسول های بازی(1976-1992)

متاسفانه کنسول های بازی آن سالها برنامه پذیر نبودند . یعنی چنانچه میخواستید بازی جدیدی را امتحان کنید مجبور بودید یک دستگاه جدید مربوط به آن بازی را بخرید . این مساله حتی برای خود سازندگان دستگاه ها نیز مشکل ساز بود . اما از سال 1976 همه چیز با استفاده از میکرو پروسسورها در کنسول های بازی و استفاده از کارتریج ها تغییر نمود.
وقتی که کارتریج درون رام دستگاه قرار می گرفت مدار کارتریج با مدار میکروپراسسور دستگاه یکی می شد و این باعث می گردید تا بازی ها اجرا گردند . از دستگاه های محبوب این دوره می توان به آتاری 2600 اشاره کرد . لازم بذکر است که در سال 1979 شرکت Activision  نیز تاسیس شد .


History-of-video-game-Atary-2600-P8

History-of-video-game-River-raid-P9

نسل طلایی بازی های آرکید (1978-1982)

شاید بتوان از سال 1978 تا کمی بعد را عصر طلایی برای بازیهای طاقی نام برد. یکی از دلایل آن، را میتوان بازی Space Invaders  دانست، بازی ای که توسط شرکت Taito تهیه وMidway  آنرا پخش کرده بود . این بازی هیچ برنده ای نداشت و پلیر باید آنقدر با فضایان میجنگید تا بمیرد. این بازی که با سکه های 100 شروع به کار میکرد ، توانست در مجموع 360.000 دستگاه در دنیا به فروش برساند و درآمدی 4.6 میلیارد دلاری به نرخ زمان حال نصیب سازندگانش کند . با قرار گرفتن این دستگاه ها در مکان های تفریحی بزرگ و شلوغ و فروشگاه های پر رفت و آمد مردم زیادی عاشق این کنسول ها شدند و زمان زیادی را برای بازی کردن صرف کردند .

History-of-video-game-P10

پایان قسمت اول !

Mr.Mazinani | مقالات | 13/11/2015
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 36
    تشکر: 6
    تشکرشده: 17
    کنسول‌های بازی:

    با تشکر از تمامی دوستان که وقت صرف کردند و این مقاله رو خوندند
    قسمت دوم این مقاله هم بزودی در این وبسایت قرار داده میشه !!:7su

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: خرداد 1393
    نظرها: 71
    تشکر: 0
    تشکرشده: 41
    پروفایل psn: ebihyper
    رتبه لیدربرد psn: 44
    کنسول‌های بازی:

    خیلی لذت بخش بود من برادرم در اون زمان یک گیم سنتر کوچک داشت که بعضی وقت ها دستگاه اتاری و یا میکرو به خونه میورد نمیدونی چه حالی میکردم من بازی در اتاری بود قایم موشک یا دوچرخه سواری بهترین روزهای زندگی من بود که بازی میکردم بعد که کنترلر جدیدی اورد واقعا موندم این چی هست که بهش میگفتن خلبانی وای عالی بود مقاله متشکرم

    ‏Mr.Mazinani از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:

    چه مقاله جالب و خاطره انگیزی.
    منم اولین کنسولم آتاری 2600 بود با 150 تا بازی تو حافظه! ولی هیچوقت علاقه ای به بازی هواپیماش نداشتم. بازیای دو نفرش مث کاراته خیلی خوب بود. یک نفره هم که بازی میکردی بعد هر برد رنگ کمربندت عوض میشد :) یه قورباغه مگس خوار هم داشت با حال بود :grin:
    البته داداشم تعریف می کرد که نسل قبل آتاری یه بازیایی بود به اسم TV Game. فکر کنم همون کنسول pong بوده با اندکی پیشرفت.
    موضوع جالب و نوستالژیکی رو شروع کردید آقای مزینانی، مشتاق مطالعه قسمت های بعدی هستیم :vic:

    ‏Mr.Mazinani از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    مطلب بسیار خوبی بود . ممنونم
    http://mb-empire.com/images/Articles/History-of-video-games-p1/History-of-video-game-P2.jpg
    این دوستمون عالیه . نوع نگاهش به صفحه ی نمایشگر و سبک ایستادنش خیلی فانتزیه

    ‏admin و ‏Mr.Mazinani از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.