نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 12 دی 1397
ساعت 09:00

ممکن است کنسول‌های نسل بعدی از Cross-Play پشتیبانی کنند

5 از 5

اخیرا یکی از بازی‌سازان استودیو Avalanche Studios، به بیان انتظارات خود از نسل نهم کنسول‌های بازی پرداخته است.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ ویژگی کراس-پلی (cross-play) یکی از داغ‌ترین مباحث صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۸ بود که همه از بازیکنان و طرفداران، تا بازیسازان و کنسول‌داران و منتقدان بیرون را به بحث و تبادل نظر مجاب کرد؛ پشتیبانی از این قابلیت که بازیکنان یک پلتفرم بتوانند در بازی‌های چند پلتفرمی، با بازیکنان دیگر پلتفرم‌ها نیز بازی کنند. در حالی که در نسل هشتم، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ از چنین ویژگی برخوردار هستند، سونی اما دیدگاه خوبی به این موضوع نداشت و عمده فشارها از بحث‌های کراس-پلی در سال گذشته متوجه همین کمپانی بود. نکته مثبت درباره این فشارها هم این بود، که سونی بالاخره مسیر را برای پشتیبانی از این ویژگی باز کرد.

به تازگی یکی از بازی‌سازان استودیو Avalanche Studios (که اخیرا نیز بازی Just Cause 4 توسط این تیم منتشر شد) درباره کنسول‌های جانشین پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان به بحث پرداخته و گفته که «با در نظر گرفتن روندی که اخیرا دیده‌ام، کراس-پلی میان کنسول‌های رقیب در نسل آینده بعید نیست.» Paul Keslin که این صحبت را مطرح کرده، البته در ادامه نیز به انتظارات خودش از نسل بعدی کنسول‌ها پرداخته و گفته که «کار با تکنولوژی‌های جدید همیشه جذاب است و مشتاق رسیدن آینده هستیم تا ببینیم هم برای ما و هم بازیکنان چه چیزهایی دارد». در این رابطه، البته می‌توان گفت که با در نظر گرفتن فشارهای موفق به سونی در زمینه پشتیبانی از کراس پلی، وجود داشتن چنین قابلیتی میان پلی‌استیشن 5 با سایر کنسول‌های رقیب محتمل به نظر می‌رسد.

در طول نسل هشتم و درحالی که پلی‌استیشن 4 و سونی به عنوان پیشروهای اصلی این نسل (حداقل از نظر بزرگی جامعه مخاطبان) شناخته می‌شوند، سونی به همین دلیل اجازه نمی‌دهد تا چنین ویژگی در اکوسیستم PS4 برقرار شود. آن‌ها همچنین مشکلاتی نیز از بابت مسائل اقتصادی و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای دارند و همه این نگرانی‌ها، باعث شده تا سونی به عنوان بزرگ‌ترین مانع برای گسترش ویژگی کراس پلی شناخته شود. غیر از سونی، حالا سال‌هاست که ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ از چنین قابلیتی میان خودشان پشتیبانی می‌کنند. درواقع، سوییچ و از راه رسیدن بازی «Fortnite» برای این کنسول بود که فشارها به سونی برای حمایت از کراس پلی را چند برابر کرد.

در هر صورت، می‌توان گفت که وجود چنین قابلیتی، به یک خواست عمومی خصوصا برای بازی‌های پرطرفدارتر تبدیل شده و مدنظر قرار دادن پشتیبانی از کراس پلی در نسل نهم کنسول‌ها، موضوعی کاملا مهم خواهد بود. غیر از این موضوع، صحبت‌ها در یک نگاه کلی‌تر درباره نسل بعدی کنسول‌ها در این روزها بسیار رونق گرفته و بسیاری به بیان انتظارات خود از جانشین‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان پرداخته‌اند. وجود قابلیت Backwards Compatibility، سخت‌افزار قدرتمند (تا ۱۲ گیگابایت RAM)، پشتیبانی گسترده از VR، داشتن هارددیسک‌های SSD و ... از جمله مواردی بودند که توسط ناظران مختلف برای کنسول‌های بازی بعدی پیش‌بینی شده‌اند.

مایکروسافت و سونی، هر دو سیستم‌های جانشین برای Xbox One و PS4 را تایید کرده‌اند؛ با این حال مشخصات این کنسول‌ها، زمان رونمایی و همچنین عرضه آن‌ها هنوز مشخص نشده است. در این رابطه، محبوب‌ترین تئوری این است که این کنسول‌ها در طول سال ۲۰۱۹ رونمایی و در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.