نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع دوشنبه، 13 اسفند 1397
ساعت 16:00

Xbox Game Pass باید در هر دستگاه قابل بازی وجود داشته باشد

به گفته فیل اسپنسر، مایکروسافت مایل به گسترش سایز مخاطبان Game Pass است

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ با توجه به سیر موفقیت ادامه‌دار سرویس Xbox Game Pass، فیل اسپنسر اخیرا گفته که مایل است این موفقیت را به دیگر پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها نیز بیاورند.

در طول چند هفته اخیر، شایعات جالبی درباره تمایل مایکروسافت به گسترش برند ایکس‌باکس حتی در خارج از کنسول‌های بازی ایکس‌باکس منتشر شده بود. علاقه به آوردن سرویس‌های ایکس‌باکس مانند Game Pass و Xbox Live به رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند اندرویدی و iOS و حتی نینتندو سوییچ و پلی‌استیشن 4 تاکنون به صورت غیررسمی مطرح شده‌اند. خبرهای اولیه البته با Xbox Live system و ورود احتمالی آن به اندروید و iOS مطرح شد که البته، در نگاه اول به نظر صرفا یک راه جدید برای اتصال به این شبکه و کسب Achievement از طریق عناوین کراس پلی دیده می‌شد. با این حال هرچه گذشت، احتمالات جالب‌تری نظیر عرضه عناوین انحصاری ایکس‌باکس در دستگاه‌های دیگر از طریق Project xCloud، و حتی پشتیبانی از Xbox Game Pass در نینتندو سوییچ هم مطرح شد.

درحالی که اکثر این خبرها به صورت شایعه منتشر شده بودند و حتی یک اظهارنظر مرموز هم درباره این شایعات از جانب مایکروسافت منتشر شده بود، حال سرانجام فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس‌باکس درباره این شایعات اظهارنظر گذرا و کوتاهی داشته است:

ما می‌خواهیم Game Pass را به هر دستگاهی که بازیکن قصد بازی در آن دارد بیاوریم. نه فقط به این دلیل که این کسب و کار ما است، بلکه واقعا به این دلیل که این مدل کاری به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد که بازی‌هایی را پیدا و تجربه کنند که پیش از این در دیگر پلتفرم‌ها تجربه نکرده بودند.

او سپس به محدود بودن جامعه بازیکنان فقط به خاطر اجبار به تهیه پلتفرم خاص اشاره کرد:

این فضاها جاهایی نیستند که شما پول کسب می‌کنید. تجارتی که در داخل بازی‌هاست واقعا باعث فروش بازی‌ها و فروش دسترسی به بازی یا محتویات قابل بازی می‌شود. پس وقتی شما این محدوده را باز می‌کنید، اغلب این اتفاق می‌افتد که بازیکنان بیشتری امکان تجربه بازی‌ها را پیدا می‌کنند و از آن‌ها لذت می‌برند. این باعث گسترش سایز تجاری شما می‌شود.

اسپنسر البته گرچه تمایل خود برای گسترش دایره مخاطبان سرویسی مثل Game Pass را اعلام کرده، ولی مشخص نیست که خصوصا شایعات از نوع ورود این سرویس به نینتندو سوییچ تا چه حد واقعیت دارد. همچنین گرچه مایکروسافت آمار شفافی از تعداد واحدهای به فروش رفته کنسول‌های بازی خود ارائه نمی‌دهد، ولی در آخرین گزارش مالی این شرکت، شاهد تقریبا ۱۹ درصد افت درآمد از بخش فروش کنسول‌های فیزیکی ایکس‌باکس نسبت به بازه زمان مشابه سال قبل بودیم. با این حال در همان گزارش، مشاهده می‌شد که میزان سودآوری مایکروسافت از بخش فروش نرم‌افزاری و بازی‌ها با ۳۲ درصد رشد نسبت به بازه مشابه سال گذشته همراه بوده است. این آمارها، به خوبی نشان می‌دهد که چرا اسپنسر اهمیت تجاری پیرامون خود بازی‌ها را مهم‌تر می‌داند.

رویداد بزرگ بعدی صنعت بازی، GDC و پس از آن هم E3 است که انتظار می‌رود مایکروسافت، در آن‌ها بیشتر درباره برنامه‌های خود برای آینده ایکس‌باکس صحبت کند. ما حتی شایعاتی از نوع معرفی کنسول‌های نسل بعدی ایکس‌باکس در E3 2019 را هم داشتیم.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.