نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 24 اسفند 1397
ساعت 16:00

پتنت جدید PS5 اشاره به امکان سفارشی‌سازی تجربه گیم‌پلی دارد

پلی‌استیشن 5 احتمالا از یک سیستم هوشمند یادگیری رفتار بازیکن بهره می‌گیرد

3.67 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ به تازگی یک پتنت به ثبت رسیده دیگر توسط سونی کشف شده، که اشاره به یک ویژگی جدید در کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن 5 دارد. این پتنت در واقع اشاره به یک قابلیت دیتا محور دارد که سونی ممکن است در PS5 به کار بگیرد.

سونی مطابق پیش‌بینی‌ها، مدت‌ها قبل بود که رسما به کنسول نسل بعدی و جانشین پلی‌استیشن 4 اشاره کرده بود و از آن زمان تاکنون، تحلیلگران درباره ویژگی‌های احتمالی که کنسول نسل نهمی سونی می‌تواند داشته باشد صحبت کرده‌اند. تاکنون وجود ویژگی‌هایی نظیر پشتیبانی از ابعاد تصویر 4K، یا برای مثال پشتیبانی از نرخ فریم تا ۲۴۰ FPS برای PS5 پیشنهاد شده است. با این حال غیر از این گمانه‌زنی‌ها، جالب‌ترین و موثق‌ترین احتمالات زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که خود سونی نیز در انتشار آن اطلاعات نقش داشته باشد. مواردی از نوع احتمال پشتیبانی از قابلیت Backward Compatibility از این دست هستند.

مشابه پتنت قبلی، اخیرا یک پتنت جدید ثبت شده توسط سونی نیز توسط یک کاربر یوتیوب کشف شده که به یک ویژگی احتمالی دیگر در پلی‌استیشن 5 می‌پردازد. این کاربر که Skullzi نام دارد، اخیرا ثبت یک نشان تجاری مرتبط با Watch Dogs 3 را هم کشف کرده بود. به گفته او، پتنت جدید سونی از وجود «یک سیستم سفارشی‌سازی دیتا» در کنسول بعدی این شرکت می‌گوید. این پتنت که در اکتبر ۲۰۱۸ ثبت شده، به جزئیات وجود یک نوع سیستم اشاره دارد که از دیتا و اطلاعات بازی برای سفارشی‌سازی گیم‌پلی برای هر کدام از بازیکنان استفاده می‌کند.

این البته یک پتنت کلی است که دقیقا مشخص نیست با چه هدفی توسط سونی به کار گرفته می‌شود؛ ولی چند گمانه‌زنی درباره آن مطرح شده است. برای مثال این ویژگی می‌تواند به هر بازیکن اجازه سفارشی‌سازی نحوه روایت داستان را بدهد. یا ممکن است نشان از وجود یک سیستم کمکی در کنسول باشد که برای برخی بازیکنان به صورت خودکار در برخی بخش‌ها توقف ایجاد کند یا برای برخی بازیکنان، بسته به شرایط آن‌ها ویژگی‌های متناسب در گیم‌پلی بازی ظاهر شود. در هر صورت این پتنت اشاره به وجود «یک سیستم» کرده که معمولا در اشاره به یک سازوکار خودکار و هوشمند گفته می‌شود. خصوصا در بخش دیگر این پتنت عباراتی نظیر «یادگیری عمیق از طریق شبکه»، و یادگیری از «تاریخچه فعالیت‌های بازیکنان» از یک بازی «و به صورت انتخابی» حتی از سایر بازی‌ها نیز به عنوان روش‌های جمع‌آوری دیتا توسط این سیستم دیده می‌شود.

در ویدیوی منتشر شده توسط این کاربر، به خود پتنت و طرح‌های آن نیز پرداخته شده است. البته در این تصویر سونی از طرح کنسول PS4 استفاده کرده ولی با توجه به توضیحات و پیاده‌سازی چنین سیستم هوشمندی، بعید است که در اشاره به چیزی غیر از یک کنسول نسل بعد بوده باشد. در هر صورت این ویژگی گرچه ممکن است چندان به اندازه Backward Compatibility جذاب دیده نشود، ولی وجود یک سیستم یادگیری از شبکه و از رفتارهای بازیکن، برای مثال می‌تواند در بازی‌هایی مثل Dark Souls و Bloodborne برای بازیکنانی با مهارت کم‌تر مفید باشد. این همچنین می‌تواند به شکل عکس نیز باشد و بسته به مهارت بالا و رفتار بازیکن، این بازیکنان می‌توانند چالش‌های سنگین و متفاوت‌تری را تجربه کنند. از طرفی برای سونی نیز مثبت خواهد بود و می‌تواند بازی‌های مرتبط‌تری را بسته به استایل بازی هر بازیکن به آن‌ها پیشنهاد بدهد.

نکته دیگر درباره این پتنت، اشاره به وجود ابزارهایی برای بازیسازان است تا آن‌ها هم از این سیستم استفاده کنند، تا آن‌ها همیشه بتوانند از این سیستم برای یادگیری رفتار بازیکنان استفاده کنند. این به خصوص برای بازی‌های Game as Service یا دوره‌های آزمایشی و بتا برای عناوین نیز می‌تواند برای سازندگان اهمیت داشته باشد.

سونی هنوز درباره زمان معرفی یا عرضه کنسول Playstation 5 اظهارنظری نکرده است، با این حال فرض رایج بر این است که این کنسول نسل نهمی در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.