نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 30 فروردين 1398
ساعت 16:00

موعد عرضه PlayStation 5 در چه زمانی خواهد بود؟

سونی هنوز تاریخ عرضه PS5 را فاش نکرده ولی تئوری‌هایی در این زمینه وجود دارد

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ مارک سرنی به عنوان سرپرست تیم مهندسی سخت‌افزاری پلی‌استیشن بعدی، در اوایل هفته جزئیات اولیه و بسیار مهمی از این کنسول نسل نهمی سونی را به اشتراک گذاشت که از مشخصات سخت‌افزاری و ویژگی‌های جدید کنسول پرده برمی‌داشت. او اما در جریان آن مصاحبه به نکته‌ای درباره موعد عرضه کنسول نیز اشاره کرد و اینکه این کنسول، قطعا در سال ۲۰۱۹ عرضه نمی‌شود.

پیرامون موعد عرضه کنسول نسل بعدی سونی، آنچه رسما تایید شده این است که پلی‌استیشن نسل نهم قرار نیست در طول سال ۲۰۱۹ عرضه شود؛ با این حال با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف، می‌توان درباره زمان وارد شدن این کنسول‌ها به بازار گمانه‌زنی کرد. به صورت کلی، محبوب‌ترین تئوری که از مدت‌ها قبل وجود داشته و با در نظر گرفتن مصاحبه اخیر سرنی حالا منطقی‌تر به نظر می‌رسد، عرضه این کنسول در سال ۲۰۲۰ است. کنسول نسل بعدی سونی که این شرکت هنوز آن را با نام «پلی‌استیشن 5 (Playstation 5)» معرفی نکرده، قطعا هنوز در شرایطی قرار ندارد که به صورت رسمی و عمومی رونمایی شود. نکته مهم این است که با در نظر گرفتن شدت گرفتن فعالیت رقبا، بعید است که سونی اطلاعات اولیه از این کنسول را درحالی منتشر کند، که هنوز دو سال یا بیشتر با عرضه آن فاصله داشته باشد. به این ترتیب آنچه که به نظر می‌رسد، این است که سونی در حال آماده‌سازی خود برای عرضه PS5 در سال ۲۰۲۰ میلادی است. در صورتی که این تئوری درنهایت به واقعیت تبدیل شود، به این معنی است که حداکثر ۱۸ ماه تا وارد شدن این ماشین قدرتمند به بازار فاصله داریم.

یک اشاره دیگر در مصاحبه اخیر، زمانی بود که مشخصا درباره عرضه بین نسلی بازی Death Stranding سوال شد و سرنی با لبخند از این سوال گذشت. به عقیده بسیاری این می‌تواند تایید کننده این تئوری باشد که Death Stranding در پنجره زمانی نزدیک به عرضه PS5 وارد بازار می‌شود و به همین خاطر برای هر دو پلتفرم پلی‌استیشن 4 و 5 عرضه می‌شود. در این زمینه گرچه هنوز تاریخ عرضه Death Stranding هم مشخص نشده، ولی مدتی پیش کوجیما گفته بود که این بازی تا قبل از برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو عرضه می‌شود. با در نظر گرفتن اینکه المپیک ۲۰۲۰ در ۲۴ جولای ۲۰۲۰ (۳ مرداد ۱۳۹۹) شروع می‌شود، انتظار می‌رود که آن بازی نیز در بازه زمانی زمستان - بهار ۲۰۲۰ عرضه شود که همه این‌ها، می‌تواند تایید دیگری بر عرضه پلی‌استیشن جدید در سال ۲۰۲۰ باشد.

نکته دیگر، درباره تایید غیررسمی بازی Horizon Zero Dawn 2 توسط یکی از صداپیشگان بازی اول یعنی Janina Gavankar است، که گفته بود نسخه دنباله این بازی «شگفت‌انگیز» است. در صورتی که این تایید صحت داشته باشد، سونی به احتمال بسیار زیاد آن را به عنوان یک بازی PS5 می‌سازد و احتمالا به همین خاطر تاکنون از بازی رونمایی رسمی نکرده است. شایعه دیگر درباره بازی، به عرضه سال ۲۰۲۱ آن اشاره داشت و با در نظر گرفتن اینکه از زمان ساخت بازی مدت نسبتا طولانی می‌گذرد، می‌توان انتظار داشت که بازی در اوایل سال ۲۰۲۱ و چند ماه پس از عرضه پلی‌استیشن 5 منتشر شود.

یک نشانه دیگر که عرضه کنسول بعدی سونی را برای سال ۲۰۲۰ را تقویت می‌کند، اشاره مارک سرنی به این موضوع است که کنسول بعدی در همان زمان عرضه، همراه با یک سرویس بازی استریمی وارد بازار می‌شود. نکته مهم درباره این بخش از صحبت این است که رقیب اصلی سونی در زمینه بازی‌های استریمی، گوگل است که مدتی پیش از پلتفرم استریم بازی «استیدیا (Stadia)» رونمایی کرد. با در نظر گرفتن اینکه گوگل این سرویس را در ادامه سال ۲۰۱۹ در دسترس قرار می‌دهد، بسیار بعید است که سونی و PS5 که مجهز به سرویس مشابهی هستند، دو سال تاخیر برای ورود به این بازار شدیدا رقابتی داشته باشند. غیر از سونی و گوگل، مایکروسافت و Project xCloud نیز قطعا در این بازار حاضر می‌شوند و اگر شایعات درباره ورود آمازون هم به این بازار درست باشد، عرضه سال ۲۰۲۱ پلی‌استیشن بعدی منطقی به نظر نمی‌رسد.

در هر صورت باید توجه داشت که سونی هنوز نام کنسول بعدی یا تاریخ عرضه آن را فاش نکرده و در این زمینه، باید منتظر خبرهای بعدی در ماه‌های آینده باشیم. با این وجود اگر این تئوری‌ها درنهایت درست باشند، به نظر حداکثر ۱۸ ماه تا عرضه احتمالی سال ۲۰۲۰ پلی‌استیشن 5 فاصله وجود دارد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.