نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 29 اسفند 1397
ساعت 08:00

گوگل از پلتفرم بازی استریمی Stadia رونمایی کرد

گوگل رسما پلتفرم استریم بازی مبتنی بر سرور Stadia و جزئیات آن را معرفی کرد

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ گوگل شب گذشته و در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی (GDC)، به صورت رسمی از پلتفرم بازی مبتنی بر سرور و استریمی خود رونمایی کرد. این پلتفرم که «استیدیا (Stadia)» نام دارد، گرچه شامل یک کنسول فیزیکی خانگی نیست، اما برای آن یک کنترلر مخصوص نیز معرفی شده است. این پلتفرم، به گوگل و بازی‌سازان اجازه می‌دهد تا بازی‌های مختلف را به صورت اینترنتی و به روش استریم، در اختیار بازیکنان روی انواع نمایشگرها قرار دهند.

شایعه معرفی یک سخت‌افزار جدید مرتبط با بازی توسط گوگل، در چند هفته گذشته به یکی از بحث‌های جالب صنعت گیم تبدیل شده بود. در این زمینه، گرچه زمزمه‌هایی از معرفی یک کنسول کامل خانگی از این شرکت به گوش می‌رسید، ولی درنهایت و با رونمایی شب گذشته، مشخص شد که گوگل اعتقادی به کنسول فیزیکی خانگی برای آینده این صنعت ندارد و درواقع این سرورها هستند که بدون دغدغه کاربر برای ارتقای مداوم قدرت پردازشی بیشتر، چنین نقشی را ایفا می‌کنند. رونمایی شب گذشته گوگل از پلتفرم «استیدیا»، به امکان استریم بازی کردن تقریبا همه بازی‌های قابل اجرا در کنسول‌های خانگی یا کامپیوتر، بدون نیاز به این سخت‌افزارها و صرفا روی تقریبا هر سایزی از نمایشگر می‌پرداخت. گوگل برای سازندگان، برای این کار از پشتیبانی قدرتمند بسیاری از سرویس‌های دیگر گوگل نیز استفاده می‌کنند تا عناوین مختلف به راحتی در دسترس بازیکنان قرار بگیرد.

روش بازی استریمی، با توجه به اینکه همه دریافتی‌ها، پردازش‌ها و ارسال‌ها در سرورها انجام می‌پذیرد و صرفا نتیجه و تصویر خروجی برای بازیکن ارسال می‌شود، طبیعتا بدون نیاز به داشتن هر گونه سخت‌افزار منحصر به فرد از جانب مصرف‌کننده خواهد بود؛ در اینجا تنها نیاز به یک نمایشگر و امکان اجرای «مرورگر گوگل کروم» روی آن وجود دارد. با توجه به وعده گوگل، این پلتفرم بازی‌ها را با یک نرخ تاخیر بسیار پایین در اختیار بازیکنان می‌گذارد، شامل درونی‌سازی کل این سرویس در برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف گوگل و غیر گوگل (نظیر یوتیوب و توییچ) نیز هست و البته همان‌طور که اشاره شد، یک کنترلر اختصاصی نیز خواهد داشت. شما در ادامه تصویر این کنترلر را مشاهده می‌کنید.

Stadia Controller 1024x601

درونی‌سازی سرویس با برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف، به معنی این است که برای مثال در بازی فورتنایت بازیکن با دیدن یک ویدیو استریم در توییچ، اگر بازیکن استریم‌کننده بازی خود را به اشتراک گذاشته باشد، آن بازیکن می‌تواند به سرعت وارد جلسه بازی شده و همراه با استریم‌کننده و بدون نیاز به دانلود بازی، مشغول بازی شود. بنا به توضیحات گوگل، سرورهای اجرا کننده این پلتفرم بسیار قدرتمند بوده و برای هر بازیکن امکان دراختیار گذاشتن قدرتی معادل با 16 گیگابایت RAM و 10٫7 ترافلاپس قدرت پردازشی گرافیکی و مبتنی بر AMD را دارد. این به معنای این است که بازیکن می‌تواند بازی استریمی خود را حتی در نمایشگری با ابعاد تصویر 8K و با نرخ فریم ۱۲۰ نیز تجربه کند. همچنین سرورها از پردازشگر سفارشی از نوع x86 (مشابه پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و کامپیوتر) نیز استفاده می‌کننده تا هیچ مشکلی برای بازی‌سازان در توسعه عناوین خود برای Stadia پیش نیاید. در همین زمینه، گوگل چند سرویس مختلف برای دراختیار گذاشتن ابزارهای مختلف توسعه بازی خودشان برای Stadia نیز به بازی‌سازان معرفی کرده است.

در هر صورت و با توجه به صحبت‌های گوگل، گرچه قدرت پردازشی که این سرویس ارائه می‌کند بالاتر از قدرت پردازشی روی هم رفته PS4 Pro و Xbox One X است، ولی باید توجه داشت که این قدرت پردازشی به صورت مستقیم و فیزیکی دراختیار بازیکن قرار نمی‌گیرد. گوگل در خصوص زمان راه‌اندازی رسمی پلتفرم نیز وعده داده که این اتفاق، قرار است در همین سال ۲۰۱۹ صورت بگیرد که البته، پلتفرم ابتدا برای بازیکنان آمریکا، کانادا، بریتانیا و برخی کشورهای اروپایی در دسترس قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1398
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    کنسول‌های بازی:

    پلی پاد اولین کنسول استریمینگ ابری در ایران و خاورمیانه در سال ۱۳۹۷/۲۰۱۹ امکان بازی و دسترسی رو برای عموم کاربران عرضه کرد.
    پلی پاد با حمایت بانک پاسارگاد اکنون به یک پلت فورم قدرتمندی برای انجام بازیهای محبوب و پرطرفدار بدون نیاز به سخت افزار قوی و گران , با ویژگیها و قابلیتهای منحصربه فرد تبدیل شده است.

    PlayPod Is New Stream Online Gaming … Ahead of Google Stadia … ?

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.