نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 23 فروردين 1398 - 09:30
5 از 5

شایعات جدید درباره PS5: قیمت، قدرت سخت‌افزاری و عناوین روز عرضه

اخیرا شایعات زیادی درباره کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن 5 منتشر شده است

در جدیدترین اخبار و شایعات دنیای بازی در بازی‌مگ؛ به تازگی فهرست نسبتا طولانی از مشخصات و اطلاعات مرتبط با پلتفرم نسل نهمی پلی‌استیشن 5 منتشر شده که نکات بسیار زیادی از این کنسول بازی را فاش می‌کند. شخص لیک کننده که خودش را یک بازی‌ساز شاغل در یک استودیو اروپایی معرفی کرده، درباره برچسب قیمتی این کنسول، تاریخ معرفی و عرضه، مشخصات سخت‌افزاری، بازی‌های روز عرضه و ... موارد جدیدی را مطرح کرده است.

همان‌طور که تحلیلگران از مدت‌ها پیش و فروشگاه‌های Gamestop نیز اخیرا اعلام کرده بودند، در سال ۲۰۱۹ با شایعات و گمانه‌زنی‌های بسیار بیشتری درباره نسل بعدی کنسول‌ها مواجه می‌شویم. پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان به عنوان کنسول‌های نسل هشتمی، در آخرین مرحله از چرخه حیات خود قرار دارند و زمزمه‌های معرفی کنسول‌های جانشین این دو نیز هر روز بیشتر می‌شود. جدیدترین شایعه درباره PS5 ، اخیرا توسط یک کاربر ناشناس در Pastebin ارسال شده است؛ این کاربر که خودش را یک بازیساز اروپایی معرفی کرده، ادعا کرده درحال حاضر مشغول کار روی یک بازی AAA است که به عنوان بازی روز عرضه برای PS5 عرضه می‌شود. گفتنی است که امکان ارسال پست ناشناس در Pastebin توسط هر کسی وجود دارد، و به همین خاطر امکان بررسی بیشتر اطلاعات وجود ندارد و باید با احتیاط درباره درستی آن‌ها نظر داد.

براساس پست جدید، کاربر ادعا کرده که اطلاعاتی که منتشر می‌کند به صورت ۹۹٪ قطعی هستند ولی ۱ درصد احتمال تغییرات در بخش سخت‌افزاری کنسول نیز وجود دارد. براساس فهرست اطلاعات منتشر شده، سونی ظاهر قصد دارد یک معرفی کوتاه و گذرا از این کنسول در حوالی ماه ژوئن (خرداد - تیر) داشته باشد که در ادامه، این شرکت کنسول‌های جدید خود را در یکی از دو تاریخ مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) یا نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) عرضه می‌کند. از موارد ادعایی دیگر، می‌توان به تایید قابلیت backward combustibility، ارائه یک سطح کاربری ویژه به نام PS Plus Premium که امکان ایجاد سرورهای خصوصی و دسترسی به بتاهای ویژه را به مشترکین خود می‌دهد، هارددیسک داخلی 2 ترابایتی، امکان آپ‌اسکیل (upscaling) کردن تا رزولوشن 8K، پشتیبانی از نوع جدید هدست‌های واقعیت‌مجازی PlayStation VR 2 و کنترلرهای جدید DualShock 5 با تعبیه نوعی دوربین داخلی در هماهنگی با هدست‌های جدید، از جمله امکاناتی هست که به ادعای این کاربر ناشناس در PS5 وجود خواهد داشت. به گفته این کاربر، سونی قصد دارد پلی‌استیشن 5 را با قیمتی ۴۹۹ دلاری وارد بازار کند که با این قیمت، سونی روی هر کنسول ۱۰۰ دلار ضرر خواهد کرد.

پیرامون مشخصات سخت‌افزاری، کاربر لیک‌کننده ادعا کرده که پلی‌استیشن 5 نیز از معماری سخت‌افزاری مبتنی بر AMD استفاده می‌کند؛ این کنسول ظاهرا دارای پردازشگرهای سفارشی ۷ نانومتری ryzen (هشت هسته/۱۶ رشته) و پردازشگر گرافیکی ۷ نانومتری سری Navi و پشتیبانی از تکنولوژی Ray Tracing است. به گفته این کاربر ناشناس، این یک سخت‌افزار بسیار قدرتمند «۱۴ ترافلاپسی» و به صورت تفکیک شده است که ۲۴ گیگابایت به صورت Gddr6 و انحصاری فقط در اختیار پردازش بازی‌ها و ۴ گیگابایت به صورت Gddr4 در اختیار سیستم‌عامل قرار می‌دهد. پیرامون PS VR 2، ادعا شده که این سخت‌افزار نیز همزمان با عرضه PS5 وارد بازار می‌شود، دارای رزولوشن ارتقایافته 2560x1440 و 120 هرتز، و با افق دید 220 خواهد بود. این کاربر نیز ادعای وایرلس بودن هدست‌های جدید را تکرار کرده و گفته که عمر باطری این هدست‌ها بین ۴ تا ۵ ساعت است. نکته جالب دیگر این است که ظاهرا سونی توجه بسیار زیادی روی ساخت عناوین AAA برای PS VR 2 دارد و برچسب قیمتی تا ۲۵۰ دلاری برای این بازی‌ها پیش‌بینی می‌شود.

از ادعاهای دیگر مطرح شده، این کاربر گفته که بازی‌هایی نظیر Gran Turismo 7، Pubg remaster، Last of us 2 remaster و Ghost of Tsushima remaster قرار است در روز عرضه برای کنسول جدید منتشر شوند. سونی همچنین ظاهرا برنامه دارد که بین ۲ تا ۳ بازی AAA جدید هم در این زمان منتشر کند که شامل بازی برای PS VR 2 نیز می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، با توجه به ارسال ناشناس این پست در Pastebin، هیچ راهی برای بررسی بیشتر اطلاعات وجود ندارد و همه این مشخصات باید به صورت شایعه و گمانه‌زنی مورد توجه قرار بگیرند. درحالی که برخی از این اطلاعات چندان منطقی به نظر نمی‌رسند، ولی برخی دیگر از جمله برچسب قیمتی ۴۹۹ دلاری ممکن است درست باشد. با در نظر گرفتن شرایط بسیار بد سونی در زمان عرضه PS3 که با سخت‌افزاری قدرتمند و قیمت بالا عرضه شده بود، بعید است سونی مجددا مرتکب اشتباه گذشته شود۷ و عرضه این کنسول با قیمت ۵۰۰ دلاری (مشابه Xbox one X) پیش از این موفقیت‌آمیز بوده است.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.