نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع شنبه، 02 فروردين 1399
ساعت 15:00

مدیر سابق بازاریابی Xbox جهت‌گیری سونی برای PS5 را درست می‌داند

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ آلبرت پنلو مدیر سابق بازاریابی ایکس‌باکس، معتقد است که سونی چند تصمیم خوب درباره کنسول نسل نهمی PS5 گرفته است.

با توجه به فاش شدن اطلاعات سخت‌افزاری هر دو کنسول بازی خانگی جدید ایکس‌باکس سری ایکس مایکروسافت و پلی‌استیشن 5 سونی، اظهارنظرهای تخصصی و غیرتخصصی درباره PS5 و Xbox Series X نیز بیش از پیش منتشر می‌شوند. به صورت کلی، هر دو کنسول رقیب از مشخصات سخت‌افزاری بسیار نزدیک و با ریشه معماری ساخت تقریبا یکسان استفاده می‌کنند، اما در هر صورت هر دو شرکت تصمیمات و استراتژی‌های متفاوتی هم در موارد مختلف در پیش گرفته‌اند که درنهایت، باید دید که این تصمیم‌ها در دوره حیات این کنسول‌ها و بازی‌هایی که روی آن‌ها اجرا می‌شوند، چه نتایجی در پی خواهند داشت.

مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن 5، در جریان یک رویداد لایواستریم و با سخنرانی مشروح مارک سرنی فاش شد. در این سخنرانی، مشخص شد که PS5 قرار است در زمینه ذخیره و استفاده از دیتاهای بازی‌ها، عملکرد کاملا متفاوتی را با نوع ویژه و اختصاصی SSDهای این کنسول به اجرا بگذارد، به صورتی که «سرعت لود بازی‌ها می‌تواند تا ۱۰۰ برابر بیشتر از PS4 باشد.» در رابطه با این سخنرانی، اخیرا آلبرت پنلو مدیر سابق بازاریابی ایکس‌باکس به تمجید از مارک سرنی پرداخته و گفته که برخی تصمیم‌ها و جهت‌گیری‌های سونی برای PS5 او را تحت تاثیر قرار داده است. او در این رابطه در ResetERA گفت:

به نظر من آن‌ها در چند مورد واقعا تصمیمات بسیار هوشمندانه‌ای گرفتند. به یاد داشته باشید که من هرگز تصور نمی‌کردم قدرت پردازش گرافیکی آن کنسول بیشتر از ۹ ترافلاپس باشد و برای همین، من از کنسول بعدی آن‌ها ناامید نشدم. به نظرم اگر سونی بتواند کنسولش را 399 دلار قیمت‌گذاری کند، این واقعا فوق‌العاده خواهد بود.

با توجه به قدرت پردازشی 12 ترافلاپس, 52 واحد پردازشی در فرکانس 1.825 گیگاهرتز Xbox Series X در مقابل 10.28 ترافلاپس, 36 واحدپردازشی در فرکانس 2.23 گیگاهرتز PS5، بحث‌های زیادی درباره پایین‌تر بودن حداکثر توان پردازش گرافیکی PS5 نسبت به Xbox Series X ایجاد شده که البته سرنی در سخنرانی خود هم به این مورد اشاره کرده بود؛ به طور کلی، تیم معماری سخت‌افزاری PS5 به جای تمرکز روی بالا بردن عدد ترافلاپس، روی بالا بردن حداکثر فرکانس واحدهای پردازشی کارت گرافیک تمرکز کرده بودند. سرنی در این رابطه چنین گفته بود:

مقدار عددی ترافلاپس نمی‌تواند تنها ملاک برای کارکرد کارت گرافیک باشد و این عدد، تنها یکی از بخش‌های GPU است. اجزا و سخت‌افزارهای زیادی وجود دارند که آن واحدها، همگی برای کارکرد سریع‌تر و بهتر نیازمند فرکانس GPU بالاتر هستند... در دو حالت 36 واحد پردازشی با فرکانس 1 گیگاهرتز و 48 واحد پردازشی با 0.75 گیگاهرتز، توان نهایی 4.6 ترافلاپس خواهد بود، اما بازدهی و نتایج در حالت اول بهتر است.

گفتنی است که آلبرت پنلو مدیر سابق بازاریابی ایکس‌باکس، در سال ۲۰۱۸ از این شرکت جدا شد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.