نویسنده: فرشاد پنج شنبه، 14 دی 1396
ساعت 16:20

کاهش 11 درصدی فروش بازی‌های Xbox One در سال 2017

5 از 5

گزارشی از وضعیت فروش بازی‌های کنسول Xbox One در سال 2017

در سال 2017 شاهد متزلزل‌تر شدن جایگاه Xbox One نسبت به هر سال دیگری بوده‌ایم، گرچه انتظار می‌رفت که عرضه‌ی جدیدترین پرچم‌دار Xbox یعنی کنسول Xbox One X منجر به بهبود وضعیت فروش این کنسول در بازار گردد اما چنین چیزی هرگز محقق نشد.

وضعیت فروش عناوین Xbox One هم تعریف بهتری از وضعیت فروش سخت افزاری آن نداشته است، چراکه براساس گزارش MCV UK از بازار انگلستان، فروش فیزیکی عناوین Xbox One در سال 2017 نسبت به سال 2016، 11.1 درصد کاهش داشته، این در حالی است که فروش (فیزیکی) عناوین PS4 در سال 2017 نسبت به سال 2016، 6.6 درصد افزایش داشته است؛ گزارشات حاکی از آن هستند که وضعیت فروش عناوین کنسول نینتندو سوییچ هم در سال 2017 نسبت به سال 2016، بسیار خوب بوده است، گرچه با توجه به عملکرد ضعیف کنسول Wii U و عملکرد بسیار خوب نینتندو سوییچ در سال 2017، انتظار چنین چیزی را هم داشتیم.

البته توجه داشته باشید که شرکت مایکروسافت در تلاش است تا از طریق ارائه‌ی برنامه‌های مختلف (نظیر برنامه‌ی Play Anywhere، بازپرداخت پول، هدایا، برنامه پشتیبانی از نسل قبل، برنامه‌ی Game Pass و ...) فروش دیجیتالی خود را نسبت به فروش فیزیکی تقویت کند، بنابراین اگر درصد فروش دیجیتالی بازی‌ها را در سال 2017 بررسی کنیم، احتمالاً کفه‌ی ترازو به نفع Xbox پایین خواهد رفت؛ گرچه باید این را هم اعلام کنیم که عدم ارائه‌ی بازی‌های انحصاری قابل توجه برای کنسول Xbox One، احتمالاً یکی از علل کاهش فروش آن‌ها نسبت به PS4 بوده است.

فیل اسپنسر به عنوان رئیس Xbox پیش از این اعلام کرده بود:

فکر می‌کنم که در این بازه‌ی زمانی تمرکز زیادی بر روی فروش سخت افزار گذاشته شده است؛ ما موقعیت‌های دیگری که مرتبط با تجارت کنسول‌ها هستند را از دست داده‌ایم. کنسول‌ها اهمیت دارند، من عاشق آن‌ها هستم، اما آن‌ها بخشی از صنعت بازیسازی هستند نه همه‌ی آن، پس من موفقیت را تنها در فروش یک نسخه‌ی خاص از کنسولمان نمی‌بینم. آیا ما در این صنعت رشد داشته‌ایم؟ آیا تعداد مصرف کنندگان ما افزایش یافته‌اند؟

زمانی که به صنعت بازیسازی امروز نگاه کنیم، چیزهای بزرگی نظیر توئیچ، استیم، PUBG و Minecraft را می‌بینیم. افرادی که از نسخه‌ی نینتندو سوئیچ بازی Minecraft برخوردارند، با افرادی که آن را بر روی آیفون در اختیار دارند، بازی می‌کنند؛ آن‌ها از یک دستگاه تحت سیستم عامل ویندوز یا Xbox استفاده نمی‌کنند، اما آن‌ها از بازی ما و شبکه Xbox Live جهت دسترسی به قابلیت چند پلتفرمی استفاده می‌کنند، این آینده‌ی صنعت بازیسازی است. اینکه شما به گسترش بازی خاصی بپردازید تا مردم را مجبور به خرید دستگاه خاصی نمایید، چیزی نیست که آینده‌ای در این تجارت داشته باشد.

فرشاد | اخبار | 04/01/2018
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.