نویسنده: محمدرضا حیدری یکشنبه، 16 دی 1397
ساعت 16:02

یک فروشگاه دیجیتال خوب! مطلب ویژه

0 از 5

یک فروشگاه دیجیتال خوب!

قبل از هر چیزی، اگر می‌خواهید بدانید که چرا اینجا هستیم و اهمیت این مقاله چیست، بهتر است که پیش از ادامه دادن سری به این نوشته بزنید تا همه‌چیز دستتان بیاید؛ درهرحال، این مقاله یک دنباله‌ی معنوی بر همان بررسی‌مان از جنگ فروشگاه‌ها است و قصد داریم تا علاوه بر بررسی ویژگی‌های یک فروشگاه خوب در شرایط فعلی، یک نتیجه‌گیری کلی را هم برای مقاله‌ی قبلی داشته باشیم و در نهایت، قابل‌اعتمادترین فروشگاه ممکن را به شما معرفی کنیم.

دیگر بدون هیچ تعللی به سراغ بررسی سه فروشگاه Steam، Discord و Epic Games Store می‌پردازیم و اگر می‌خواهید بدانید که چرا دیگر فروشگاه‌ها در این لیست جایی ندارند، دلیل ما این است که ازنظر عمومی، در حال حاضر تنها می‌توان بر روی این فروشگاه‌ها حساب باز کرد و باقی استورهای دیجیتال، ممکن است تنها بنا بر سلیقه‌ی عده‌ای خاص بهتر باشند و کلاینت‌های توسعه‌دهندگان بزرگ هم که دیگر واقعاً نمی‌توانند حرفی برای گفتن در اینجا داشته باشند. با این حساب با بازی‌مگ همراه باشید تا به برنده‌ی –یا برندگان- این رقابت تبریک بگوییم.

اگر بخواهیم درباره‌ی قیمت بازی‌های مختلفی که بر روی استورها عرضه می‌شوند صحبت کنیم، قطعاً استیم و تخفیفاتش ناگهان از زیر زمین بیرون می‌آیند تبدیل به برنده‌ی این قسمت می‌شوند؛ اما کمی دست نگه دارید! شاید در نگاه اول همه‌چیز به نفع استیم باشد، ولی کافی است تا با کمی موشکافی و نگاهی ریزبین‌تر با این موضوع مواجه شویم تا بفهمیم که قضیه به این سادگی‌ها هم نیست. همگی با این موضوع موافقیم که قیمت بازی‌ها و تخفیفات و ارزش پول خرج شده برای دسترسی به آن‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل –و شاید مهم‌ترین آن‌ها- برای تأثیرگذار بودن یک فروشگاه بر روی مخاطبان است.

با نگاه به‌ ظاهر موضوع، استیم تنها فروشگاهی است که هرروز در حال ارائه‌ی تخفیفات مختلف و گاه حتی در حدود 90 درصد است و تنها کافی است وارد این فروشگاه شوید تا سیل عظیم بازی‌های تخفیف خورده به درون صفحه جاری شود. چنین چیزی قطعاً خوب است! هیچ پیچیدگی خاصی وجود ندارد، همه‌چیز خوب است و مخاطبان هم به‌خوبی از این خریدها سود می‌کنند؛ اما یک جای کار بدجوری می‌لنگد و آن، ارزش بسیار پایین این تخفیف‌هاست. به بازی‌های تخفیف خورده‌ی Steam نگاه کنید! اکثر بازی‌های موجود در این لیست، بسیار کوچک و ناشناخته هستند و حتی بسیاری از آن‌ها هم بازخوردهای چندان مثبتی را دریافت نکرده‌اند. در سمت دیگر، بازی‌های بزرگ هم تخفیفاتی را دارند اما این تخفیفات، معمولاً یا به‌صرفه و مناسب نیستند و یا در زمان مناسبی برچسب نمی‌خورند (نمونه‌اش بازی Monster Hunter: World که تخفیفش همراه شده با Winter Sales امسال استیم. این بازی با یک تخفیف 34 درصدی، آن‌هم با فاصله‌ی نه‌چندان کوتاهی از تاریخ انتشارش برای استیم، با وجود بازی‌های در حال عرضه چندان هم ارزش خرید ندارد؛ البته اگر مطمئن هستید که بازی بهتری در لیستتان وجود ندارد، این تخفیف یکی از بهترین فرصت‌ها برای تجربه‌ی این بازی است؛ هرچند که متأسفانه همه این‌طور فکر نمی‌کنند). برخی از بازی‌های استیم هم که همیشه تخفیف خورده‌اند. عناوینی مانند GTA V و Rainbow Six: Siege، همواره در فروشگاه استیم با تخفیف‌های مختلفی مواجه هستند که این موضوع بیشتر به خاطر بخش آنلاین آن‌هاست. درهرحال، خلاصه‌ی کلام اینکه تخفیفات استیم عالی هستند ولی آن‌طور هم که به نظر می‌رسند به‌صرفه نیستند و بیشتر این تخفیفات تنها برای جبران افت فروش عناوین مختلف هستند.

حال در مقابل تخفیفات شگفت‌انگیز و دست و دلبازانه‌ی استیم چه داریم؟ خب اول ‌از همه بیایید تا اپیک گیمز را از لیست خط بزنیم! امیدوارم تصور نکنید که با این استور مشکلی داریم و یا می‌خواهیم بهانه‌ی فورتنایت، یک توسعه‌دهنده‌ی موفق را بدنام کنیم؛ اما حقیقت این است که Epic Games Store، در حال حاضر تنها یک بخش «دو بازی رایگان برای دو هفته» را در اختیار دارد و در باقی موارد، قیمت عناوین آن به‌هیچ‌وجه جذاب نیست و سرویس خاصی هم برای خرید و استفاده از بازی‌ها وجود ندارد.

در نهایت، تنها فروشگاه باقی‌مانده، فروشگاه تازه تأسیس Discord است که شرایط آن کمی خاص است. دیسکورد در تخفیف دادن در فروش بازی‌ها و به‌صرفه‌تر کردن قیمت آن‌ها، همانند اپیک گیمز چیزی در آستین ندارد و همه‌ی بازی‌های موجود در این فروشگاه، با قیمت عادی به فروش می‌رسند. ولی دیسکورد برای اینکه این ضعف را پنهان کند، توانسته به‌خوبی از سرویس Nitro -که در مقاله‌ی قبلی به آن پرداختیم- استفاده کند و نگذارد که کاربرانش از کاربران دیگر فروشگاه‌ها عقب بمانند. شاید ماهی 10 دلار برای تعدادی بازی کوچک مستقل و یا عناوینی قدیمی مانند نسخه‌ی ریمستر Dark Siders II چندان منصفانه به نظر نرسد، ولی هنگامی‌که قیمت اصلی این بازی‌ها و مدت‌زمان موردنیاز برای اتمام آن را در نظر می‌گیریم، همه‌چیز بسیار بهتر از قبل می‌شود. یک بازی مستقل را در نظر بگیرید که با قیمت 15 دلار منتشر می‌شود و حداکثر پنج یا شش ساعت زمان برای به اتمام رساندن نیاز دارد. حال فکر کنید که این بازی، در میان مجموعه بازی‌های موجود در سرویس نیترو قرار بگیرد و تنها با 10 دلار، برای یک ماه علاوه بر این بازی، صاحب تعداد بسیار زیادی بازی دیگر می‌شوید که هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند و به خاطر مستقل بودنشان، کاملاً نوآورانه هم هستند. از آنجایی که توسعه‌دهندگان دیسکورد قطعاً به فکر ارتقاء این سرویس هستند، در آینده حتی می‌توانیم شاهد حضور عناوین AAA زیادی در این سرویس باشیم.

Discord

گذشته از قیمت بازی‌ها، یکی دیگر از موضوعاتی که به‌شدت بر رضایت کاربران یک فروشگاه تأثیر می‌گذارد، امکانات و درجه‌ی کاربرپسند بودن آن فروشگاه است؛ بنابراین، برای بررسی این موضوع مطمئناً مجبور هستیم تا بازهم Epic Games Store را از لیست خارج کنیم؛ آن‌هم برای اینکه این فروشگاه، تقریباً هیچ ویژگی خاص و حتی اولیه‌ای ندارد که بتواند سطح رضایت و راحتی کاربران خود را افزایش دهد و باید مدتی صبر کنیم تا این فروشگاه هم به جایگاه خاصی برسد.

اگر بخواهیم یک فروشگاه را ازنظر داشتن امکانات مناسب برای کاربران بررسی کنیم، اول‌ازهمه باید ببینیم که کاربران آن فروشگاه باید چقدر زمان صرف کنند تا کار موردنظر خود را به انجام برسانند. برای مثال در فروشگاه اپیک گیمز، از آنجایی که بخشی برای جست‌وجو وجود ندارد، باید به‌صورت دستی به دنبال بازی موردنظرتان بگردید و با اسکرول کردن صفحه به آن دست پیدا کنید؛ درحالی‌که در دیگر فروشگاه‌ها به‌راحتی می‌توانید با جست‌وجو کردن نام بازی موردنظرتان به صفحه‌ی دانلود آن برسید. همچنین دسترسی به اخبار و توضیحات راجع به‌روزرسانی‌های جدید بازی‌ها، به‌راحتی از طریق صفحه‌ی اخبار این عناوین در فروشگاه استیم در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ اما اگر از مخاطبان دو فروشگاه دیگر باشید، مجبور هستید از منابع دیگر اخبار راجع به بازی موردنظرتان را به دست آورید. همچنین جزئیات و کلیات فراوانی هم وجود دارند که همگی بر روی تجربه‌ی شما از یک فروشگاه دیجیتال اثرگذار هستند.

با این وصف، بدون هیچ شکی باید Steam را به‌عنوان برنده‌ی این بخش انتخاب کنیم. دلایل موجود برای این انتخاب هم بسیار روشن و واضح هستند: استیم تقریباً هر چیزی را که یک کاربر فروشگاه اینترنتی نیاز دارد را در اختیار او می‌گذارد و حتی گاهی اوقات هم چیزهایی بیشتر از انتظارات او را نمایش می‌دهد. اول‌ازهمه باید بگویم که بخش ساپورت استیم، واقعاً افتضاح و غیرقابل‌تحمل است. بخش پشتیبانی این فروشگاه، رسماً همه‌چیز را تعطیل کرده است و جز در بخش بازپس‌گیری اکانت، تقریباً در هیچ جای دیگری عملکرد قابل‌قبولی ندارد. کافی است تنها یک‌بار به تجربیات کسانی که به بخش پشتیبانی استیم مراجعه کرده‌اند رجوع کنید و ببینید که چه اتفاقات عجیبی در این قسمت افتاده است.

ولی هنگامی‌که بخش پشتیبانی استیم را فاکتور بگیریم، این فروشگاه در اکثر بخش‌های باقی‌مانده بسیار خوب عمل می‌کند. وجود یک انجمن بزرگ کاربران، فیلترهای جزئی و دقیق برای دستیابی به بازی موردنظر و دسته‌بندی مناسب بازی‌ها، از جمله‌ی مواردی هستند که استیم را به یک فروشگاه کاملاً بهینه برای دسترسی کاربران تبدیل می‌کنند؛ اما بیایید دیگر بدون توضیح اضافه، از روی باقی قسمت‌ها هم –که همگی به‌اندازه‌ی کافی در مقاله‌ی قبلی معرفی شدند- رد شویم و در نهایت به نتیجه‌گیری مورد انتظارمان برسیم.

دیگر موردی که بازهم به کاربران یک فروشگاه ربط دارد و باعث افزایش رضایت آن‌ها از یک کلاینت و فروشگاه می‌شود، بخشی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با دیگر بازیکنان تعامل داشته باشند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. خوشبختانه، هر سه فروشگاه در این مورد خوب عمل کرده‌اند و دست‌کم، امکانات پایه و اساسی موردنیاز برای تعامل بازیکنان با یکدیگر را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند. اساسی‌ترین مورد در این بخش، سیستم افزودن دوست است که دیگر حتی درون خود بازی‌ها هم سروکله‌اش پیدا شده و این دیگر وجود نداشتن این بخش است که باعث تعجب بازیکنان می‌شود. این قضیه البته تنها به یک پروفایل ساده ختم نمی‌شود و موارد بسیار دیگری هم در این قسمت جای می‌گیرند.

بیایید یک مثال خارج از پلتفرم PC را بررسی کنیم. همگی ما با قضیه‌ی تروفی‌های سونی آشنا هستیم و می‌دانیم که این تروفی‌ها تا چه اندازه برای بازیکنان این پلتفرم ارزشمند هستند و تا چه اندازه پروفایل‌های PSN کاربران را جذاب‌تر می‌کنند. حال این موضوع را داشته باشید و بیایید تا ببینیم که این پروفایل‌ها در فروشگاه‌های پلتفرم پی سی چگونه کار می‌کنند. اول‌ازهمه، همان‌طور که خودتان می‌دانید باید اپیک گیمز را از لیست بیرون کنیم؛ چراکه اپیک گیمز یک‌بار دیگر هم گل کاشته و به‌جز سیستم افزودن دوستان، هیچ‌چیز دیگری برای ارتباط برقرار کردن بازیکنان با یکدیگر ندارد. از آنجایی که تمامی این موارد را در مقاله‌ی قبلی بررسی کردیم، دیگر نمی‌خواهم توضیحات زیادی دراین‌باره بدهم و فقط بیایید تا همه‌چیز را به‌سرعت تمام کنیم. دیسکورد به علت وجود سرورهای رایگان و بخش چت با دوستان و اختصاصی بودنش در بحث برقراری ارتباط میان بازیکنان، رتبه‌ی اول را در قسمت چت و ارتباطات کاربران با یکدیگر می‌گیرد؛ اما اگر بخواهیم بحث پروفایل و اختیارات بازیکنان در نمایش دست آوردهایشان در بازی‌های مختلف را داشته باشیم، قطعاً استیم دوباره در صدر جدول می‌ایستد؛ چرا؟ بهتر است خودتان یک سر به استیم بزنید تا با دنیایی از شخصی‌سازی‌ها و آیتم‌های قابل‌خرید برای پروفایل استیم و اچیومنت‌ها و بازی‌ها و غیره و غیره و غیره مواجه شوید.

از آنجایی که موفقیت یک استور دیجیتال تنها به رضایت کاربرانش ختم نمی‌شود، باید به محتوا و میزان اعتماد ناشران و توسعه‌دهندگان دیگر به این فروشگاه هم توجه کرد. محتوای یک فروشگاه، می‌تواند شامل بازی‌های موجود درون فروشگاه و همچنین بازی‌هایی شود که کمپانی صاحب فروشگاه، خود سازنده‌ی آن‌هاست. اهمیت مورد اول که کاملاً مشخص است: هرچه میزان بازی‌های یک فروشگاه بیشتر باشد، این فروشگاه می‌تواند طیف گسترده‌تری از کاربران را به خود جذب کند و درنتیجه، هم تعداد توسعه‌دهندگان حاضر به سرمایه‌گذاری در این فروشگاه و هم سود خود از فروش بازی‌ها را افزایش دهد. ولی قضیه درباره‌ی بازی‌های انحصاری یک فروشگاه که معمولاً توسط کمپانی اصلی ساخته می‌شوند فرق دارد. این بازی‌ها برای یک فروشگاه، حکم شوالیه‌های یک سرزمین را دارند که باید نماد بزرگی و شکوه آن حکومت باشند. یک فروشگاه ساده، شاید بدون محتوای ساخته‌ی دست کمپانی مالکش، نتواند به هیچ کجا برسد و اگر دقت کنید، تمام فروشگاه‌های دیجیتال، کار خود را با فروش بازی‌های خود کمپانی شروع کرده‌اند و در نهایت از دیگر توسعه‌دهندگان هم بازی‌هایی را برای فروش دریافت کرده‌اند. Steam، کار خود را با فروش بازی‌هایی مانند Half-Life، Portal و Counter-Strike –که همگی ساخته‌ی Valve بودند- آغاز کرد و در نهایت به جایگاه بزرگ‌ترین فروشگاه دیجیتال پلتفرم پی سی رسید. یا همین Epic Games Store که ابتدا اجازه داد تا Fortnite به حداکثر شهرت ممکن برسد و با استفاده از این شهرت، کلاینت خود را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی کرد. این بازی‌های کاملاً انحصاری فروشگاه‌ها، باعث می‌شوند تا کاربرانی که معمولاً به دنبال یک تجربه‌ی آنلاین لذت‌بخش هستند به سمت استور صاحب بازی جذب شوند و در نهایت تبدیل به یکی از کاربران عادی آن‌ها شوند که به‌تدریج شروع به خرید بازی‌ها و آیتم‌های دیگر می‌کنند.

Epic Games

حال اگر بخواهیم درباره‌ی بازی‌های انحصاری ساخت مالکان این فروشگاه‌ها صحبت کنیم، این بار قرار است که دیسکورد از لیستمان خارج شود! حقیقت این است که سازندگان دیسکورد، بازی‌ساز نیستند و نباید از آن‌ها انتظار داشته باشیم تا برای فروشگاهی که بر روی برنامه‌ی پیام‌رسان قرارگرفته، بازی انحصاری تولید کنند. در مقابل اما هم Valve و هم Epic Games، هردو صاحب بازی‌های محبوب و حتی انجین‌های خاص خود هستند. از آنجایی که اگر بخواهیم این موضوع را باز کنیم، بررسی این قسمت شدیداً طولانی خواهد شد، با یک نگاه کلی می‌توان گفت که ازنظر انجین‌های انحصاری ساخت بازی و تعداد توسعه‌دهندگان آن‌ها، قطعاً انجین Unreal و صاحب آن یعنی اپیک گیمز برنده‌ی رقابت هستند؛ اما بازی‌های انحصاری این دو کمپانی کاملاً با یکدیگر فرق دارد. بازی بتل رویال اپیک گیمز، فورتنایت، یکی دو سالی هست که به مشهورترین سرگرمی آنلاین این روزها تبدیل شده و روزانه سود بسیار زیادی را وارد جیب سازندگانش می‌کند. ولی در مقابل، بازی‌های Valve مانند Dota 2، بسیار حرفه‌ای و پیچیده‌تر از یک بازی بتل رویال هستند و سالانه در مسابقات و لیگ‌های مختلف ورزش‌های الکترونیک حاضر هستند و بخش‌های رقابتی خاص خود را دارند. باوجوداینکه تعداد بازی‌های انحصاری Valve بسیار بیشتر از بازی‌های فعلی Epic Games است؛ اما قطعاً عامه‌پسندی بازی‌هایی مانند Fortnite هم مانند یک برگ برنده برای جذب مخاطب عمل خواهد کرد و بنابراین نمی‌توان درباره‌ی اینکه کدام کمپانی بازی‌های بهتری دارد، نظری قطعی داشت.

شاید اگر می‌خواستیم تمامی مواردی را که باعث برتری یک فروشگاه دیجیتال می‌شدند در این مقاله جای دهیم و تک‌تک آن‌ها را بسیار کوتاه‌تر از همین حالا هم بررسی کنیم، احتمالاً قرار نبود فعلاً به انتهای آن برسیم؛ اما با این وجود، در این مقاله تلاش شد تا مهم‌ترین عوامل برتری دهنده به این فروشگاه‌ها بررسی شوند و با توجه به توضیحاتی که در این دو مقاله درباره‌ی این فروشگاه‌ها دادیم، حال وقت آن رسیده که یک نتیجه‌گیری کلی و قابل‌قبول از تمامی این توضیحات داشته باشیم.

مهم‌ترین نکته‌ای که حتماً باید آن را در نظر بگیرید، سلیقه‌ی شخصی خودتان است. کسی نمی‌تواند به شما بگوید که حتماً باید به سراغ فلان فروشگاه بروید و بازی‌های خود را آن خریداری کنید؛ چراکه هر شخصی، طبق عادات و سلیقه‌ی خود به بازی کردن می‌پردازد و حتی بسیاری در عوض خرید بازی‌ها، نسخه‌ی کرکی آن‌ها را تجربه می‌کنند. با این حال، قطعاً بسیاری از شما هم به‌تدریج به این شک خواهید افتاد که کدام فروشگاه برای انتخاب بهتر است. دلایل به وجود آمدن چنین سؤالی واقعاً زیاد هستند و نیازی نیست که به بررسی آن‌ها بپردازیم؛ اما مطمئناً حالا که در اواخر نسل هشتم هستیم، تمامی این استورها خودشان را برای ورود به نسل نهم و جذب کاربران بیشتر به پلتفرم پی سی در عوض کنسول‌ها آماده می‌کنند تا سودشان را بیشتر و بیشتر کنند؛ اما حداقل فعلاً و برای مدتی –که کوتاه و بلند بودن آن چندان هم مشخص نیست- می‌توانید مطمئن باشید که قرار نیست تکانه‌ای را در این بازار شاهد باشیم و بهتر است که فعلاً منتظر بمانید.

پس از همین حالا به شما می‌گویم که شاید همین یک ساعت بعد از انتشار این مقاله، همه‌چیز تغییر کند و کل معادله‌ها جابه‌جا شود! اما نتیجه‌گیری اساسی و جامع ما: Steam همچنان به فرمانروایی خود ادامه می‌دهد. با توجه به قوانین جدید و فروش فوق‌العاده‌ی امسال این فروشگاه، قطعاً قرار نیست به این زودی‌ها شاهد تغییر استور شماره‌ی یک بازی‌های دیجیتال پلتفرم پی سی باشیم. استیم همه‌چیز دارد؛ پس فرقی نمی‌کند که چه سلیقه‌ای دارید و به دنبال چه چیزی هستید اما اگر به دو فروشگاه دیگر هم نگاهی بیندازید، قطعاً باید خیلی بیشتر از دو یا سه سال آینده را در نظر بگیرید.

از آنجایی که استیم برای خرید بازی‌های مختلف با قیمت‌های مناسب بسیار عالی است، دو فروشگاه دیگر را باید به‌عنوان فروشگاه‌هایی در نظر بگیریم که هریک تخصص خاصی را درفروش بازی‌هایشان دارند. Discord در حال حاضر مناسب‌ترین جای ممکن برای خرید بازی‌های مستقل است. بازی‌های کوچکی که زمان کوتاهی را برای به اتمام رساندن می‌طلبند و البته، قیمتشان هم در اکثر موارد منصفانه است. دیسکورد هم دقیقاً با استفاده از همین موضوع و سرویس نیتروی فوق‌العاده‌اش، تعداد بسیار زیادی بازی مستقل از این دست را برای کاربرانش فراهم کرده است که می‌توانند تنها با پرداخت ده دلار در ماه، از بازی‌های کوچکی که هزینه‌ی خرید تک‌تک آن‌ها به‌صورت کلی بسیار بیشتر از این مبلغ است را تجربه کنند و از آن‌ها لذت ببرند. علاوه بر این‌ها، دیسکورد با آن سهم 10 درصدی شوکه کننده‌اش، در حال حاضر کمترین میزان سهم از فروش یک بازی را برای خود بر می‌دارد که قطعاً در آینده، باعث جذب توسعه‌دهندگان بسیار زیادی بر روی این پلتفرم خواهد شد.

Steam

در نهایت Epic Games Store که وضعیت آن کمی پیچیده‌تر است. فروشگاه اپیک گیمز، در حال حاضر ضعیف‌ترین فروشگاه حاضر در رقابت، فروشگاه تازه تأسیس اپیک گیمز است که کار خود را بسیار جاه‌طلبانه آغاز کرده است. بدون هیچ توضیح دیگری درباره‌ی خود فروشگاه، باید بگویم که اپیک گیمز استور، قطعاً در وضعیت فعلی خود و بدون هیچ تغییری، بهترین پلتفرم برای انتشار بازی‌های سطح متوسط توسعه‌دهندگان مختلف است. از آنجایی که اپیک گیمز سازوکارهای بسیار زیادی را برای حمایت از ناشران و تعامل آن‌ها با یکدیگر فراهم کرده و از سوی دیگر، تنها به یک سهم 12 درصدی راضی بوده و بازهم به خاطر اینکه یک انجین بازی‌سازی خارق‌العاده را در دست دارد، قطعاً می‌داند که توسعه‌دهندگان، به چه چیزی برای حاضر شدن در فروشگاه آن‌ها نیاز دارند و به‌راحتی آن را تأمین می‌کند؛ که این یعنی قرار است که غافلگیری‌های فراوانی را از این کمپانی در رابطه با فروشگاهش شاهد باشیم و نباید به این زودی‌ها درباره‌ی آن قضاوت کنیم.

اما بگذارید در همین انتها چیزی را بگویم: اگر استیم همچنان در حال فرمانروایی کردن است؛ اگر دیسکورد در حال تبدیل‌شدن بهشت بازی‌سازان مستقل است و اگر اپیک گیمز قرار است که ما را با چیزهای عجیب‌وغریب غافلگیر کند، خب این‌ها همه فوق‌العاده عالی هستند. ولی موضوعی که در این میان هست، این است که برای من یا هرکسی دیگری فرقی نمی‌کند که کدام بازی بر روی کدام فروشگاه منتشر می‌شود یا نمی‌شود؛ ما گیمر هستیم و تنها مسئله‌ی مهم برای ما، تجربه‌ی بازی موردنظرمان است. واقعاً اگر قرار باشد تا هرروز یک لانچر جدید به صفحه‌ی نمایش رایانه‌هایمان اضافه شود، بهتر است که بازی‌های دیجیتال رخت خود را از این پلتفرم ببندند و ما را تنها بگذارند. این صنعت و بازار، نیازی ندارد تا هرروز لانچرهای بیشتری برایش عرضه شوند و هیچ‌کس نیاز ندارد تا برای پیدا کردن بازی موردنظرش، چند کلاینت مختلف را باز و بسته کند تا بالاخره به بازی موردنظرش برسد! اگر قرار است که این کمپانی‌ها تأثیری بر روی این صنعت بگذارند، بهتر است که به فکر ساختن بازی‌هایشان باشند، نه ساختن برنامه‌ای برای دانلود آن‌ها.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.