نویسنده: محمدرضا حیدری جمعه، 06 ارديبهشت 1398
ساعت 11:49

چگونه Dota Auto Chess این بازی را به ریشه‌ها بازگرداند؟ مطلب ویژه

نگاهی بر پدیده‌ی این روزهای Dota 2

4.33 از 5

همه‌چیز از همین پچ هفتم شروع شد! Dota 2 به‌قدری تغییرات عجیب‌وغریب به خودش دید که حتی دیگر تغییر کردن رابط کاربری بازی هم به چشم نمی‌آمد و هرکس برای خودش نظری می‌داد. از افزوده شدن تلنت‌ها گرفته تا هیروی جدید و شراین‌ها و هزاران چیز دیگر. بازی آن‌قدر تغییرات به خودش دید که رفته‌رفته، اکثر قسمت‌های بازی هویت خود را از دست دادند و همراه با از دست رفتن همین هویت‌ها بود که بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای و قدیمی بازی هم احساس خود را نسبت به دوتای افسانه از دست دادند.

راستش نمی‌خواهم ادای کسانی که خود را وارث دوتا می‌دانستند و با پچ هفتم همه‌چیزشان را از دست دادند را دربیاورم، فقط قصد دارم بگویم که شاید دوتا کمی از شدت چالش‌برانگیز بودن و هیجان خود را با تغییرات عمده‌ای که به خود دید از دست داد. شاید بازی بیشتر به سمت عامیانه‌تر شدن رفت تا نگه‌داشتن بازیکنان خاص و با استعدادی که می‌توانستند حیرت هرکسی را با بازی کردنشان برانگیزند. سرانجام تمامی این‌ها، تغییرات بسیار زیاد بازیکنانی بود که با رفت‌وآمدشان، سرانجام جامعه‌ی بازیکنان دوتا را بیشتر به سمت غیرحرفه‌ای محور کشیدند و همه‌چیز موجب شد تا پس از مدتی دیگر خبری از آن بازیکنان بی‌نظیر و حرفه‌ای که هرکسی آرزویش بود تا روزی همانند آن‌ها شود و یک بازی شکست‌خورده را تبدیل به یک بازی برنده کند نبود.

dota auto chess

بااین‌حال، نمی‌توان یک بازی را به همین راحتی‌ها از دست داد؛ آن‌ها عنوانی مانند دوتا که بسیاری، سال‌های زیادی از زندگی خود را به‌پای حمله و دفاع کردن از برج‌هایش گذاشته و با استرس، همراه با تیمشان به سراغ روشان و به دست آوردن یک جان اضافه رفته‌اند و بهترین لحظات زندگی‌شان را در مبارزات پنج‌به‌پنج بازی گذرانده‌اند؛ بنابراین هم سازندگان بازی و هم بازیکنان قدیمی آن، منتظر یک معجزه بودند که از آسمان سر برسد و کاری کند که هم بازیکنان تازه‌وارد و هم حرفه‌ای‌ها بتوانند به خواسته‌هایشان از بازی برسند. شاید چنین چیزی در دنیای بازی‌های آنلاین بعید باشد اما این معجزه به طرز عجیبی برای Dota از راه رسید و تبدیل به یک پدیده‌ی بی‌نظیر در میان مینی گیم‌های آرکید دوتا شد. Dota Auto Chess که حتی این روزها پای خود را به صفحه‌ی اصلی بازی هم باز کرده و به‌شدت در حال جا افتادن است، شاید دقیقاً همان چیزی باشد که حال نه‌چندان جالب این روزهای دوتا را بهتر می‌کند: جایی برای بازگشت به ریشه‌ها!

همگی می‌دانیم که Dota و Warcraft، هردو عناوینی به‌شدت حرفه‌ای و حساب‌شده بودند که به دلیل همین نیاز به مهارت عجیب‌وغریبشان به‌سرعت به محبوب‌ترین بازی‌های زمان خود تبدیل شدند. عناوینی که در آن‌ها استراتژی ارزشمند بود و کلیک کردن‌های سریع و پشت سر هم به‌هیچ‌وجه حرف اول را نمی‌زد. این روزها اما نه دوتا دو همانند سابق نیاز به استراتژی و فکر کردن‌های بسیار برای قدم‌به‌قدم بازی دارد و نه خبری از بلیزارد و وارکرافت به گوش می‌رسد. در این میان بر سر آن پلیرهای حرفه‌ای بیچاره‌ای که تبدیل کردن هیروی ساپورت به یک کری درجه‌یک کاسه‌ی صبرشان را لبریز کرد چه می‌شود؟ خب DAC اینجاست تا حداقل آن‌ها را برای چند لحظه هم که شده به ‌روزهای اوجشان بازگرداند!

dota auto chess

DAC یک گیم مود ساده است. در این گیم مود ده‌نفره، هر پلیر در صفحه‌ی شطرنجی که دارد تعدادی هیرو را وارد آن می‌کند و به مبارزه با کریپ‌ها و دیگر بازیکنان می‌پردازد و درنهایت آخرین بازیکنی که موفق به زنده ماندن می‌شود، به‌عنوان پیروز مسابقه شناخته می‌شود. این تعریف کوتاه از گیم پلی بازی شاید در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما در همان اولین بازیتان و برخورد با رقیبان و شکست‌های پی‌درپی‌تان متوجه می‌شوید که این گیم مود، چیزی بسیار بیشتر از قرار دادن هیروهای شانسی در کنار یکدیگر است!

درواقع در DAC شما با یک ترکیب از حرفه‌ای‌ترین قسمت‌های Warcraft و Dota مواجه هستید. همانند وارکرافت، باید برای به دست آوردن نیروهای جدید سکه خرج کنید و آن‌ها را طوری مدیریت کنید که بتوانید هریک را به سطح‌های بالاتر ارتقا دهید و از ویژگی‌های هر کلاس و نژاد استفاده کنید تا ترکیبی قوی‌تر را ایجاد کنید. از سوی دیگر همانند بازی Dota، باید مراقب هیروهای بازی باشید و با استفاده از آیتم‌هایی که به دست می‌آورید و ترکیب هیروهایی که می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، در هر راند به پیروزی برسید.

با این تفاسیر، احتمالاً خودتان متوجه شدت جدی بودن قضیه شده‌اید! قضیه‌ای که Dota Auto Chess را به چیزی بسیار فراتر از یک گیم مود تفننی مانند Overthrow و یا Battle of Mirkwood تبدیل می‌کند و آن را صاف در اعماق قلب‌های بازیکنان قدیمی دوتا و وارکرافت قرار می‌دهد و حتی بااینکه گیم پلی این گیم مود واقعاً پیچیدگی‌های خاصی ندارد و همه‌چیز در دسته‌بندی‌های هیروها و توانایی‌های ساده‌ی آن‌ها قرار می‌گیرد، بازهم DAC هیجان و استرس خاصی را در بر دارد که این روزها حتی در بازی‌های بزرگ و طولانی دوتا دو هم به‌ندرت یافت می‌شود.

dota auto chess

از خود گیم مود که گذشته، نحوه‌ی تبلیغات سازندگان و بازیکنان هم در بیشتر شدن مخاطبان این گیم مود بی‌تأثیر نبود. Dota Auto Chess دقیقاً در زمانی تبدیل به یک پدیده شد که گیم مودهای آرکید دوتا کاملاً تفننی بودند و تقریباً هیچ گیم مود فکری و جدی نوآورانه‌ای در بازی وجود نداشت. از سوی دیگر، استودیوی سازنده‌ی گیم مود هم با آپدیت‌های پیوسته، در پشتیبانی از این گیم مود کم نگذاشت و درنهایت هم این گیم مود به صفحه‌ی اصلی Dota 2 و میان اسلایدهای مهم راه یافت. چنین تبلیغات گسترده‌ای برای بازی، باعث جلب‌توجه بسیاری از بازیکنان به سمت این گیم مود شد که درنهایت با به راه افتادن بحث‌های فراوان در رابطه با این گیم مود در انجمن‌های استیم، سرانجام بازیکنان قدیمی به یک گیم مود قابل‌قبول دست پیدا کردند و این روزها، شاهد بازگشت بسیاری از آن‌ها تنها برای تجربه‌ای این گیم مود هستیم.

با این وجود، Dota Auto Chess همچنین به‌عنوان یک جایگزین برای بازی شکست‌خورده‌ی Valve یعنی Artifact به‌حساب می‌آید. اگر در جریان اخبار Valve باشید، مطمئناً از افتضاحی که آخرین بازی این سازنده به بار آورد اطلاع دارید. هرچند که پس‌ازاین شکست مفتضحانه، آن‌ها به‌عنوان یک بازگشت به‌ظاهر قدرتمندانه پس از چندین سال سکوت ولو تلاش بسیاری کرد تا بازی خود را نجات دهد و یا دست‌کم از شدت ضربه‌ای که به خاطر شکست آرتیفکت به آن وارد می‌شد بکاهد؛ اما قضیه به‌هیچ‌وجه خوب پیش نرفت و Artifact رسماً به یک شکست مفتضحانه تبدیل شد.

dota auto chess

در این میان اما به همان اندازه که Artifact پایین می‌رفت، Dota Auto Chess در حال بالا آمدن بود. بالا آمدنی که باعث شده بود تا این بازی ترکیبی (یک بازی استراتژیک با المان‌های موبا، یک بازی فکری شدیداً مدیریتی و حتی یک بازی کارتی) به‌آرامی جایگزین افتضاح Valve شود و کاری کند تا این سازنده به‌طور غیرمستقیم، تبدیل به میزبان یکی از حرفه‌ای‌ترین بازی‌های کارتی-استراتژیک آنلاین این روزها شود.

با این تفاسیر می‌توان DAC را پدیده‌ی این روزهای دوتا نامید. پدیده‌ای که بالاخره توانست دل بازیکنان قدیمی این بازی را به دست آورد و حتی به‌عنوان یک بازی مستقل عمل کند. درواقع Dota Auto Chess به‌هیچ‌وجه یک بازی معمولی برای تمامی افراد نیست؛ بلکه این عنوان ساخته‌شده تا بتواند بازیکنان قدیمی Dota را بار دیگر در کنار یکدیگر جمع کند و تجربه‌ای کاملاً حرفه‌ای و سرسختانه را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.