نویسنده: هادی چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
ساعت 14:20

8 سکانسی که جان ویک در مبارزاتش دست به خلاقیت می‌زند مطلب ویژه

5 از 5

در طول سه فیلمی که از این فرنچایز دیده‌ایم، جان ویک خود را به عنوان قاتلی بسیار کارآمد و حرفه‌ای ثابت می‌کند. او چه با دست خالی و چه با تفنگ، کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و تا به حال بیش از 300 مزدور و قاتل را در طول این سه فیلم به دیار باقی فرستاده است. او به خوبی توانسته استعداد ویژه خود را در زمینه‌های مختلف نشان دهد. البته دیدن این که کیانو ریوز با سلاح‌های معمولی هم چه کارهایی از دستش برمی‌آید، برای همه ما جذاب و هیجان‌انگیز است؛ با این حال تعدادی از بهترین سکانس‌های این فرنچایز زمانی خلق می‌شود که پروتاگونیست فیلم مجبور می‌شود تا در نبردهایش خلاقیت به خرج دهد. این حالت زیاد پیش نمی‌آید ولی تماشای آن‌ها بسیار لذت‌‌بخش است. این سکانس‌ها نشان می‌دهد که ویک برای شکست دادن دشمنانش لازم نیست حتما مسلح باشد.

در این مطلب قصد داریم به سراغ همین سکانس‌ها و لحظات نفس‌گیر در John Wick، John Wick: Chapter 2 و John Wick: Chapter 3 – Parabellum برویم. با نگاهی دوباره به 6 ساعتی که از این فرنچایز اکران شده است، 8 مورد از جذاب‌ترین سکانس‌هایی که در آن شخصیت اصلی فیلم دست به خلاقیت و نوآوری در مبارزاتش می‌زند، انتخاب کرده‌ایم.

غرق کردن در سینک (John Wick)

839da486dba13bebeeb731ed5419e3954f4fc64c

هر چه می‌خواهید در مورد وحشی‌گری جان ویک بگویید ولی باید بگویم که او آدم بی‌رحمی نیست. او چیزی به جز یک قاتل حرفه‌ای نیست و بی‌رحمی کاری حرفه‌ای به شمار نمی‌رود. این جمله بخشی از سکانسی را تشکیل می‌دهد که در آن جان ویک، ویکتور را در سینکی غرق می‌کند. این یکی از آهسته‌ترین قتل‌هایی است که جان ویک انجام می‌دهد. البته با توجه به این موضوع که ویکتور یکی از افرادی بود که به خانه قهرمان ما دستبرد زده و سگ او را کشت، فکر نکنم هیچ یک از طرفداران هنگام تماشای این سکانس، اشکی برای او ریخته باشند!

زیر گرفتن با ماشین (John Wick/John Wick: Chapter 2)

3cfce7841def45ca611aa83ec060c58e313cf12a

با پایان یافتن اولین سکانس اکشن در John Wick: Chapter 2، درمی‌یابیم که دلیل این که جان ویک تا این حد به دنبال پس گرفتن ماشینش است، یادداشتی از همسر مرحومش (Bridget Moynahan) است که داخل ماشین قرار دارد. اما در همین حین نیز به خوبی متوجه می‌شویم که جان ویک در پشت فرمان هم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین قابل درک است که او چرا به انواع خاصی از ماشین‌ها، علاقه بیشتری دارد. دیدن این که او با ماشین خود شروع به چیدن دشمنانش کند، بسیار هیجان‌انگیز است.

دو مرد با یک مداد (John Wick: Chapter 2)

1b2fb9e905efd153455433ab5581d088b0bd75f1

افسانه‌هایی که پیرامون مهارت‌های جان ویک وجود دارد، به حدی باورنکردنی است که به او لقب رعب‌آور بابا یاگا داده‌اند. اما داستان دیگری نیز وجود دارد و افرادی که او را می‌شناسند، دوست دارند آن را بازگو کنند؛ این حقیقت که او یک مرد را تنها با یک مداد کشته است. در John Wick: Chapter 2 و در سکانسی که دو مزدور برای دریافت جایزه سرش به او حمله کنند، این داستان به واقعیت بدل می‌شود. قهرمان داستان در جستجوی سلاح، اولین ابزاری که پیدا می‌کند یعنی یک مداد را برمی‌دارد و از آن برای کشتن دشمنانش استفاده می‌کند.

استفاده از کتاب (John Wick: Chapter 3 – Parabellum)

b5f1d57748d477ffa4baa719953579d74488cd9d

John Wick: Chapter 3 – Parabellum در شرایطی آغاز می‌شود که جان ویک به شدت مجروح است و دقایقی از اعلام Excommunicado می‌گذرد. جان ویک شرایط خوبی ندارد و غیرمسلح است ولی این باعث نمی‌شود که او دست به قتلی تحسین‌برانگیز نزند. او با غولی به نام ارنست در کتابخانه روبرو می‌شود؛ ارنست قبل از آن که عملیات شکار ویک به صورت رسمی آغاز شود به او حمله می‌کند و قهرمان داستان نیز برای زنده ماندن، هر کاری از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد. اگر چه او در ابتدا کمی کتک می‌خورد ولی در نهایت با استفاده از یک کتاب، پیروز نبرد می‌شود؛ کتابی که ابتدا از آن برای بی حس کردن ارنست و سپس به عنوان یک میله برای شکستن گردنش استفاده می‌کند.

سلاح سفارشی (John Wick: Chapter 3 – Parabellum)

bc922cd5ba6dc4658952731189351e1f24aac689

 

ایده اصلی ساختمانی که این سکانس در آن اتفاق می‌افتد این است که به جای تمرکز بر نبردهای غیرمعمولی جان ویک، مروری بر مهارت‌های استاندارد او با سلاح‌های مختلف داشته باشیم. اما کاری که جان ویک در موزه اسلحه و در فیلم John Wick: Chapter 3 – Parabellum انجام می‌دهد، ارزش قرار گرفتن در این لیست را دارد. جان ویک که جایزه‌ای چند میلیون دلاری برای سرش تعیین شده، به دنبال راهی برای محافظت از خود است و اولین اقدام او، شکستن محفظه نمایش و شروع به آمیختن و ترکیب کردن قطعات مختلف برای ساخت یک سلاح است. خوشبختانه این کار او به موقع جواب می‌دهد و اولین گلوله این سلاح نیز نصیب حریفی می‌شود که از سد در قفل شده گذشته است.

پرتاب تبر (John Wick: Chapter 3 – Parabellum)

cdfd19baeaeae5c4aee88b38d15b9bde668db0dd

نه تنها سکانس موزه اسلحه و ساخت سلاح کاستوم توسط ویک فوق العاده است، بلکه شامل لحظه‌ای درخشان نیز می‌شود (از این رو هر وقت نگاهی به بهترین سکانس‌های اکشن سری جان ویک داریم، این سکانس همیشه در جایگاه اول می‌درخشد). به دنبال پایان نبردی که پر از شیشه خرد و پرتاب خنجر است، جان ویک قصد خروج از موزه را دارد ولی متوجه می‌شود که یکی از مهاجمان هنوز تکان می‌خورد. جان که نمی‌خواهد به او شانسی دوباره در بلند شدن و موج دوم حمله بدهد، یک تبر را برداشته و مستقیما به سمت کله حریف پرتاب می‌کند که درجا او را می‌کشد.

لگد اسب (John Wick: Chapter 3 – Parabellum)

94a1c6e3bc8cd0ec4192a40ee107919ea184ef75

در John Wick: Chapter 3 – Parabellum حیوانات نیز به لطف سوفیا و سگ‌های ژرمن شپردش، فرصت خودنمایی در سکانس‌های اکشن پیدا می‌کنند. اما اگر چه در این سکانس‌ها جان ویک تاثیری ندارد، با این وجود این شخصیت نیز در بعضی لحظات فرنچایز، از کمک دستیاران غیرانسانی خود به خصوص اسب‌ها بی‌نصیب نمانده است. در نسخه سوم فیلم، جان ویک که بعد از تعقیب شدن توسط مهاجمان، خود را در یک اسطبل می‌یابد، از محیط پیرامونش به نفع خود استفاده می‌کند. زمانی که آدم بدها در جا و مکان مناسب قرار می‌گیرند، جان ویک به جز ضربه‌ای کوچک به اسب کنار دستی‌اش، لازم نیست کار دیگری انجام دهد. در نتیجه این ضربه، چنان لگدی به مزدورها وارد می‌شود که دردش را تا هفت جد قبلشان احساس می‌کند.

کشیده شدن توسط اسب (John Wick: Chapter 3 – Parabellum)

cf05ee5efe9c24ac07edfcbe3817c50a60ad4385

استفاده از اسب برای لگد زدن به جمجمه حریفان، آخرین باری نیست که پروتاگونیست فیلم در John Wick: Chapter 3 – Parabellum  از این موجودات نجیب به نفع خود استفاده می‌کند. درست زمانی که جان ویک بالاخره می‌فهمد که باید سوار بر یکی از این اسب‌ها شود، موفق می‌شود تا یکی دیگر از مهاجمان را با استفاده از یک طناب گیر بیاندازد. نتیجه آن است که مهاجم بدبخت قبل از برخورد با دیوار، با سرعتی بالا توسط اسب کشیده شود.

هادی | مقالات | 20/05/2020
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 55
    تشکر: 16
    تشکرشده: 66
    کنسول‌های بازی:

    جان ویک تمام گشت و نقد و بررسی و تحلیل و تفسیر و یادداشت همچنان ادامه دارند... فکرشو بکن که فیلم اول و دوم و سوم یه کارگران جان ویک 1،2و3 باشه دیگه بعدش باید از کارگردانی خداحافظی کنه:blink:

    ‏Frisk و ‏دانته از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 55
    تشکر: 16
    تشکرشده: 66
    کنسول‌های بازی:

    هر چند که من هنوز طرفدار Equalizer و دنزل واشنگتن هستم ولی از حق نباید گذشت

    آخرین بار در تاریخ حدود 3 سال قبل توسط دانته ویرایش شد
    ‏Frisk و ‏دانته از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.