نویسنده: قاسم ممتاز دوشنبه، 23 آذر 1394
ساعت 19:20

بهترین های سبک JRPG ، فاینال فانتزی 10 قسمت اول

4.33 از 5

اگر محبوبیت ژانر های مربوط به بازی های رایانه ای را دسته بندی کنیم، بدون شک رتبه ی نخست را ژآنر FPS یا شوتر اول شخص از آن خود خواهد کرد . نسل هفتم کنسول های بازی با انبوهی از عناوین FPS باعث شده بود تا کاربران هر چه بیشتر درگیر عناوین این ژآنر شوند . حتی بسیاری از عناوین ژانر اکشن سوم شخص و یا ترس و وحشت نیز شانس خود را در ژآنر FPS امتحان نمودند که بعضی نتایج مقبولی کسب کرده و برخی دیگر فاجعه به بار آوردند .

محبوبیت ژانر FPS به نحویست که برخی از گیمر های تازه کار و یا حتی گروهی از بازیکنان قدیمی تر هیچوقت تمایل پیدا نکرده اند که  سایر ژآنر های بازی را نیز تجربه کنند و همین امر باعث شده است تا عناوین بسیار ارزشمندی را از دست داده و دچار تکرار مکررات شوند . اما در این بین  ژانر JRPG که مخفف عنوان Japanese Role Playing Games یا در برگردان فارسی "بازی نقش آفرینی ژاپنی " میباشد محجور تر بوده و کاربران کمی البته در مقایسه با سایر سبک ها عناوین این ژانر را دنبال میکنند . در این مطلب قصد دارم تا برای شما دوستان در رابطه با یکی از بهترین بازی های این سبک یعنی Final Fantasy 10 که خوشبختانه برای چندین نسل مختلف کنسول های بازی نسخه های ریمستر آن منتشر شده است صحبت کنم . به ویژگی های این بازی بپردازم و با نیم نگاهی به داستان این عنوان ارزشمند یکی از بهترین های ژآنر JRPG را به شما دوستان معرفی کنم . با من همراه باشید .

فاینال فانتزی 10

توجه : در این مطلب اسپویلر های مهمی در رابطه با داستان بازی وجود دارد . چنانچه علاقه مند هستید بازی را انجام دهید بهتر است با احتیاط بیشتر متن را دنبال کنید .

روند تولید :

حتی اگر به سری بازی های فاینال فانتزی علاقه ای نداشته باشید یا هیچکدام از عناوین این سری پر تعداد را تا بحال تجربه نکرده اید بواسطه ی جو خبری حال حاضر اطلاعاتی در رابطه با ریمیک Final Fantasy VII که قرار است برای کنسول های نسل هشتم و بصورت اپیزودیک منتشر شود بدست آورده اید . فاینال فانتزی 10 در سال 2001 و بر روی کنسول قدرتمند نسل ششم سونی یعنی Playstation 2 و بدست Yoshinori Kitase که بیشتر منتقدین او را نابغه ی خلق دنیاهای فانتزی میدانند ساخته شده است . استادی که توانست بازی های JRPG را در آمریکا به شهرت رسانده و جامعه ی هدفی به بزرگی گیمر های آمریکای شمالی را با خود همراه کند . فاینال فانتزی 10 در زمانی روانه ی بازار شد که PS2 با قابلیت اجرای دیسک های DVD یکه تازی میکرد. در اختیار داشتن فضائی بسیار زیاد بر روی DVD دست تولید کنندگان را در ساخت محتوا باز Tidusگذاشته بود و این خود باعث میشد عناوین نسبتا طولانی با گرافیک های بسیار خوب در زمان خود روانه ی بازار شوند . در چنین شرایطی بود که Final Fantasy X با بودجه ی تقریبی 32 میلیون دلار و 100 نفر دست اندرکار تولید در طی 2 سال ساخته و عرضه شد . لازم بذکر است که در ساخت فاینال فانتزی 10 از صدا پیشگان مطرح زمان خود استفاده شده و لبخوانی کاکتر های بازی با صحبتهایشان بخوبی هماهنگ شده است . روند ضبط و صداگذاری شخصیت ها در بازی چیزی در حدود 4 ماه زمان برده است .
فاینال فانتزی 10 آخرین عنوان اصلی از سری فاینال فانتزی است که قبل از بهم پیوستن دو شرکت Square و Enix در آپریل سال 2003 از سری فاینال فانتزی روانه ی بازار شده است . شراکتی که بیشتر به نفع Enix خالق سری Dragon Quest بود چرا که شرایط نامساعد اقتصادی این شرکت را بسمت ورشکستگی سوق میداد .
و اما داستان بازی از چه قرار است :

اگر این روزها بخش داستانی در بازی های کامپیوتری کم اهمیت جلوه داده میشود و همه چیز بسمت مبارزات چند نفره و بازی آنلاین پیش میرود سبک JRPG در وهله ی اول به داستان پردازی و خلق شخصیت های ارزشمند در دنیای بازی می پردازد . کاراکترهائی که هر کدام داستان خاص خود را دارند و با ظرافت های فوق العاده سرنوشتشان به یکدیگر گره خورده است . همین داستان پردازی توانا و شخصیت پردازی دقیق است که باعث میشود بازی های JRPG ساعتها وقتتان را به خود اختصاص دهند .
داستان فاینال فانتزی 10 داستانی نمادین است . در دوره ای که انسان ها به ارزش های ناب انسانی اهمیتی نمیدهند ، در دوره ای که ادوات جنگی روز بروز در حال پیشرفت هستند بنحوی که ممکن است با قدرت تخریب بسیار زیاد خود بشریت را به نابودی بکشند اتفاقی می افتد که باعث ایجاد اتحاد در بین بشریت میشود .

داستان فاینال فانتزی 10 شاید داستانی حماسی باشد که بر اساس ارزش های ناب انسانی پایه گذاری شده است . ارزش هائی همچون از خود گذشتگی ، فداکاری در راه هدفی بزرگ واحترام به ذات بشریت .
فاینال فانتزی 10 شروعی عادی دارد . مسابقه ای شبیه به فوتبال اما از نوع فانتزی و در زیر آب در حال برگزاری است و شما به عنوان یکی از بهترین بازیکنان این ورزش قرار است در مسابقه ی اختتامیه خوش بدرخشید . همه چیز بخوبی در حال انجام است که ناگهان فاجعه ای عظیم رخ میدهد و موجودی هیولائی با جثه ای به حقیقت عظیم به شهر بر گذازی مسابقه حمله کرده و عده ی بسیار زیادی را میکشد و شما را با خود به عمق اقیانوس میبرد .

final fantasy 10 sin

در فاینال فانتزی 10 شخصیت ها همانطور که در خشکی تنفس میکنند میتوانند در آب هم نفس بکشند لذا رفتن به عمق اقیانوس برخلاف تصور همگان به معنی غرق شدن در آب نیست . اما اتفاقی عجیب رخ داده است . شما نه تنها به همراه هیولا که Sin نام دارد به اقیانوس کشیده شده اید بلکه متوجه میشوید تمامی این اتفاقات چیزی در حدود 1000 سال قبل رخ داده اند . یعنی شما 1000 سال در زمان بجلو برده شده اید . در چنین شرایطی هدف اصلی شما مطمئنا این خواهد بود که بفهمید چه اتفاقی افتاده است و در صورت امکان به زادگاه خود بازگردید . زادگاهی که در شرایط پیش آمده بسیار دور از دسترس می ماند و اینجاست که داستان اصلی بازی جایگزین مقدمه ی اولیه میشود .

Zanarkand ابتدا و انتهای داستان

Zanarkand

شهری که در ابتدا توسط sin نابود شد Zanarkand نام دارد . شهری بسیار پیشرفته و پر از انرژی ، زندگی و زرق و برق و حالا قهرمان داستان Tidus که البته میتوانید نام دیگری بر روی او بگذارید باید برای برگشتن به این شهر البته در زمان خودش راه حلی پیدا کند . Tidus به لطف دختری از مردمان Albehd نجات پیدا میکند و متوجه میشود برای رفتن به Zanarkand تنها یک راه وجود دارد . همراهی با Summoner هائی ( سامونر ) که قصد رفتن به سمت این شهر را دارند . مسیر طولانی و پر پیچ و خم و بسیار خطرناک است و چه بهتر اینکه همراهانی قابل اعتماد در این مسیر شما را حمایت کنند . پس باید به سمت Besaid Island حرکت کنید .Besaid Island نقطه ی آغاز سفر Yuna دختر جوان Lord Braska ، یکی از بزرگترین سامونر های تاریخ که توانست یکبار به همراه گاردین های وفادارش Sin را نابود نماید خواهد بود. و حالا Yuna قرار است پا جا پای پدر بگذارد . Yuna  همانطور که اشاره شد قهرمان داستان که شما هدایت آن را بر عهده دارید یکی از ستارگان ورزش Blaitzball است و از شانس خوش بزودی مسابقات این ورزش قرار است در شهری در مسیر Zanarkand برگزار شود . تیم Besaid Island قصد دارد برای آخرین بار به همراه کاپیتان خود Wakka به این مسابقات برود و قصد کرده اند برای یکبار هم که شده تمام تلاش خود را انجام دهند تا بتوانند پیروز مسابقات باشند . اما تیم بجز Wakka برای پیروزی به بازیکنان خوب دیگر نیز نیاز دارد . چیزی که باعث آشنائی بسیار سریع شما با Wakka و همراهی شما با او به دهکده ی Summoner میشود مسابقات Blitzball است . عاملی که به سرعت Wakka را به یکی از حامیان شما مبدل میکند . اما Wakka دلیل دیگری برای حمایت از شما دارد . از نظر Wakka شما بسیار شبیه به برادر او هستید . برادری که در مبارزه با Sin کشته شده است . مبارزه ای که در آن برادر Wakka سلاح های گرم اقوام Albehd را به شمشیری که او برایش خریده بود ترجیح داد. Wakka به همین دلیل از اقوام Albehd و سلاح های آنان متنفر است . شباهت بیش از اندازه ی شما به Chappu ( برادر Wakka ) باعث شده است تا Wakka به چشم یک برادر کوچکتر به شما نگاه کند .
 اما Wakka و تمامی مبارزان Summoner رازی را از شما مخفی کرده اند ...

ادامه دارد ...

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1395
    نظرها: 48
    تشکر: 26
    تشکرشده: 35
    کنسول‌های بازی:

    ممنون واسه راهنماییتون ، یوشینوری کیتاسه واقعاً نابغه ست، حالا که نسخه ی بازسازی شده ی بازی واسه PS4 اومده کلی خاطره تازه می شن.

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آذر 1394
    نظرها: 7
    تشکر: 2
    تشکرشده: 7
    پروفایل psn: C10udstr1ef
    رتبه لیدربرد psn: 50
    کنسول‌های بازی:

    برادر جان نکن این کار را با ما.... نمیدونید چقدر خاطره برای من زنده کردید. واقعا حیف عصر اون بازی های طلایی ...
    FFX واقعا یک شاهکار به تمام معنا بود. بازی های امروزی از نظر داستان در مقابل عمق داستان، جذابیت و پیچیدگی FFX در حکم یک داستان کودکان هستند. گیم پلی بازی هم اونقدر چالشی و نیازمند استراتژی بود که من تا امروز هیچ تغییری در سیستم TB را نسبت به اون نپسندیدم.
    پ ن1: هیچوقت ابتدای بازی و لحظه ورود Tidus را فراموش نمیکنم
    پ ن2: نمای ابتدای بازی که اصل آن بعدا در میانه سفر گروه نشان داده می شد واقعا بینظیر بود.
    پ ن3: پایان بازی حقیقتا شوکه کننده و عمیق بود، این بازی ها که الان میگن پایانشون غیرمتظرست واقعا در حکم شوخی هستند.
    پ ن4: درست به اندازه همین متن میشه در مورد بازی نظر نوشت.
    پ ن5: FFX-2 یک آشغال به تمام معنا بود:si:

    ‏SirGhas و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    معمولا داستان پردازی فوق العاده، موسیقی متن گوشنواز و شخصیت های به یادموندنی جزء جدا ناپذیری از بازی های ژاپنی هستن... حالا می خواد عنوان نقش آفرینی مثل فاینال فنتزی باشه یا عنوانی اکشن مثل متال گیر و یا عنوانی کاملا خطی مثل Steins-Gate... البته نقش داستان توی عنوان های نقش آفرینی نسبت به بقیه ژانرها معمولا بسیار پر رنگ تره واسه همین گیمر ارتباط نزدیک تری با اونا برقرار می کنه و ساعت های بیشتری رو صرف اون بازی می کنه... وقتی هم که بازی تموم می شه معمولا واسه مدت خیلی طولانی توی ذهن گیمر می مونه، چیزی که به ندرت واسه ژانرهای دیگه مثل بازی های شوتر اتفاق میوفته...
    فاینال فنتزی 10 هم یکی از همین بازی هاست که با گذشت بیش از یک دهه از عرضه ش به بازار، هنوزم جذابیت بالایی داره و شرکت Square Enix هم که به خوبی از این نکته آگاه بوده با کشیدن سر و دستی روی بازی و عرضه نسخه ریمستر اون خاطره های بسیاری رو واسه کسایی که نسخه PS2 بازی رو انجام دادن زنده کرده و همچنین به کسایی که موفق به تجربه نسخه PS2 نشدن فرصتی دوباره داد تا بتونن از این عنوان بسیار زیبا لذت ببرن...
    از تفاوت های بزرگ نسخه ریمستر و اصلی می شه به موسیقی متن جدید (که من شخصا نسخه اصلی رو بیشتر می پسندم :vic: ) توانایی های جدید برای شخصیت ها، ماموریت های جانبی، Boss ها یا همون غول های آخر اضافه، گرافیکی بهتر و پویا تر با کیفیت HD(برای PS3 و PSvita) و Full-HD (برای PS4) و همچنین یک فیلم کوتاه که داستان و وقایع نسخه 10 رو به نسخه 12 مرتبط میکنه، اشاره کرد.
    در آخر به همه بازی دوستان که مایل به تجربه عنوانی هستن که تا سال ها در یادشون بمونه، تجربه این بازی رو توصیه می کنم.

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط ali_jp_n ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 397
    تشکر: 404
    تشکرشده: 281
    کنسول‌های بازی:

    در ارزشمند بودن این بازیها و همینطور کمی تا قسمتی ابری محجور بودن این سبک دربین گیمرهای ما شکی نیست
    میدونم که هدف این مقاله بیشتر معرفی کلی این ژانر هست
    ولی خوشحال میشم که بیشتر از گیم پلی و مکانیزمهای این سبک بازی بیشتر بدونم .
    ممنون بابت زحمتی که برای این مقاله کشیدید.

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط Mr.Berserk ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Mr.Berserk
    در ارزشمند بودن این بازیها و همینطور کمی تا قسمتی ابری محجور بودن این سبک دربین گیمرهای ما شکی نیست میدونم که هدف این مقاله بیشتر معرفی کلی این ژانر هست ولی خوشحال میشم که بیشتر از گیم پلی و مکانیزمهای این سبک بازی بیشتر بدونم . ممنون بابت زحمتی که برای این مقاله کشیدید.

    ممنون از شما بخاطر اینکه نظرتون رو گفتید . بله متاسفانه گیمر های ما عادت کردن Head shot کنن و بازی هائی که این قابلیت رو ندارن کلا از لیست بازیهاشون حذف میشن :bored:
    دنیای بازی های JRPG دنیای فوق العاده ایه . داستان پردازی فوق العاده در عناوین بزرگ این سبک بهمراه شخصیت پردازی عالی باعث میشن بعد از یکی 2 ساعت یک تعلق خاطر خاصی به بازی پیدا کنید که باعث میشه گیم پلی بازی که عموما بیشتر از 50 ساعت طول میکشه براتون بسیار لذت بخش باشه .

    ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 151
    تشکر: 52
    تشکرشده: 90
    پروفایل psn: Odoseus
    رتبه لیدربرد psn: 14
    کنسول‌های بازی:

    خیلی خوب بود با تشکر ویژه از نویسنده :grin:

    یکی از بهترین بازی های زندگیم هستش، شاهکاری که دیگه تکرار نمیشه :TT:

    ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.