نویسنده: کاظم حقیقی یکشنبه، 01 مرداد 1396
ساعت 10:28

سرگذشت NIOH و هر آنچه که باید در موردش بدانید

4.75 از 5

سرگذشت بازی Nioh از زمان معرفی در E3 2005 تا عرضه‌ی این بازی برای PS4

در میان افرادی که خود را گیمر خطاب می‌کنند، کمتر کسی پیدا می‌شود که با Ni-Oh ( Nioh ) آشنایی نداشته باشد. زمانی که یک بازی برچسب انحصاری دریافت می‌کند، خود بخود در مرکز توجه قرار می‌گیرد و همه انرا زیر ذره بین می‌گذارند.اما نیوه کار خود را بدرستی انجام داد و توانست از تمامی بررسی ها سر بلند بیرون اید.

کسانی که اخبار صنعت گیم را بطور جدی دنبال میکنند باید اطلاع میداشتند که koei tecmo  در سال 2006 عنوانی بنام NI_OH  را ثبت کرد.بازی در مورد سامورایی بود که یک تنه به لشکر دشمن حمله میکرد وهمه را شکست میداد. بازی مملو بود از دشمنان زیاد همانند عناوینی چون سامورایی واریورز و یا داینستی واریورز که همه شما با انها اشنایی دارید.NI_OH قرار بود انحصاری ps3 شود ولی هیچوقت این اتفاق نیفتاد و منتشر نشد.اما اگر بخواهیم خیلی ریشه یابی کنیم کمی قبل تر از 2006 و قبل تر از انکه بازی ای به اسم NI_OH  ثبت شود در سال 2004 فیلمنامه ای از سوی akira kurosawa معرفی شد بنام ONI .بله درست خواندید اکیرا کوراساوای معروف، کارگردان اثاری زیبا همچون هفت سامورایی، راشامون و چندین فیلم تاثیر گذار دیگر.

قرار بود پروژه ONI در مورد سامورای ای با موهای بلند و طلایی باشد که از غرب امده و به دنبال سرنوشت خود سفر میکند و فیلم روایت گر ماجراجویی های این سامورایی باشد. کارگردانی این فیلم به عهده پسر اکیرا یعنی  Hisao Kurosawa بود اما در سپتامبر سال 2005 بدلایل نامعلومی این پروژه کنسل شد و دل تمامی طرفداران اکیرا بدرد امد.

Everything about Nioh P1

اکیرا کوروساوا افسانه ای

همزمان با عرضه بازی مانگا سه جلدی این عنوان نیز منتشر شد که داستان ان شباهت های زیادی به فیلمنامه اکیرا کوروساوا دارد.نکته جالب اینجاست که بر روی جلد مانگا ویلیام با موهایی طلایی نقش شده که درون بازی اینگونه نبود. از این طریق عاشقان وی میتوانند با خواندن این مانگا سه جلدی بفهمند اکیرا درحال ساخت چه بوده است. تنها ایراد مانگا در این است که به تعداد بسیار محدود تنها در ژاپن منتشر شده و به زبان ژاپنیست.و هنوز کسی از ان ترجمه ای انگلیسی ننوشته است.(به کتاب های مصور ژاپنی مانگا میگویند)

Nioh Managa

تصویری از مانگا سه جلدی نیوه از ارشیو شخصی نویسنده

در E3  سال 2005 دو ویدیو از NI_OH منتشر شد و ناشر ان یعنی koei tecmo اعلام کرد این بازی بنوعی ادامه معنوی پروژه اکیراست. اما برای بار دوم سایه سیاه بر این پروژه افتاد و سکوت انرا در بر گرفت و شایعاتی مبنی بر کنسل شدن این عنوان شکل گرفت تا اینکه بالاخره با ویدیوای در سال 2015 مشخص شد ناشر این عنوان ساخت بازی را به تیم نینجا سپرده. کسانی که به عناوینی چون ninja gaiden و dead or alive معروف هستند و اعلام شد تنها برای PS4 منتشر میشود و در نهایت پروژه با نام NIOH معرفی شد.

تریلر nioh در E3 2005

تریلر nioh در TGS 2015

دانستن این اطلاعات و فهمیدن سختی ای که کشیده شده تا بعد از این همه سال بتوان این شاهکار را تجربه کرد باعث ایجاد حس عجیبی در انسان می‌شود. مخصوصا اگر اخبارش را از گذشته تا به امروز دنبال می‌کردید.

پس از خرید این عنوان و نگاهی به پشت جعبه بازی ممکن است غیر از نام ناشر و نام سازنده، لوگو kou shibusawa نیز نظر شما را بخود جلب کند و از خود بپرسید که این دیگر چه نامیست. شیبوساوا نام برند ایست که koei tecmo  به بازی های شبیه ساز تاریخی خود میدهد. مانند عناوینی چون Nobunaga's Ambition: Sphere of Influence و romance of the three kingdoms.حال شاید بپرسید وجود هیولاها و اجنه داخل نیوه تاریخیست؟ پاسخ به این سوال طبیعتا منفی است اما ازانجایی که داستان بازی در دوره نبرد های تاریخی سکیگهارا جریان دارد (EDO PERIOD) و بسیاری از شخصیت های بازی وجود حقیقی داشتند، میتوان نام این برند بر روی قاب بازی را درک کرد. حتی زمان مرگ و کشته شدن بعضی شخصیت های داخل بازی با واقعیت یکسان است.

نام برند شیبوساوا تنها به تاریخی بودن بازی مربوط نمیشود و تنها یک اسم نیست بلکه به حضور اقای یوچی اریکاوا درون بازی نیز بستگی دارد. وی یکی از موسسان koei tecmo است که در ساخت بازی ها نیز مشارکت میکند و تنها یک رییس نیست که تولید بازی ها را از دور مشاهده کند. از دیگر موسس های koei tecmo همسر وی کیکا اریکاواست. درست است که یوچی اریکاوا 67 سال سن دارد اما اورا دست کم نگیرید او کسی است که تمام کردن عناوینی چون بلادبورن برایش اب خوردن است.

یوچی اریکاوا

یوچی اریکاوا

حال که میدانیم درون این بازی از تاریخ الهام گرفته شده بیایید کمی در مورد تاریخی بودن نیوه صحبت کنیم.

سازندگان این عنوان یکی از مهم ترین دوره های ژآپن را برای روایت داستان خود انتخاب کردند.

Tokugawa Ieyasu یکی از قدرتمند ترین دایمیوهای زمان خود بود (دایمیو به معنای فرمانروا ارتش و منطقه) اعمال وی باعث شد تا ژاپن از  لحاظ قدرت به دو دسته تقسیم شود.

Mitsunari Ishida قدرت غرب و Tokugawa Ieyas قدرت شرق بود.

Everything about Nioh P3

نبرد های خونین و طولانی بین میتسوناری و تکوگاوا

تکوگاوا,میتسوناری را بطور کامل در نبرد سکیگهارا شکست میدهد و با  تبدیل شدن به شوگان به نبرد های 140 ساله ژاپن پایان میدهد تا انکه بعد ها امپراطور میجی کل ژاپن را در دست میگیرد و فرمانروایی میکند.

تکوگاوا 4 جنرال معروف داشت به نام های Tadakatsu Honda و Naomasa Ii و  sakakibara yasumasa و  sakai tadatsugu .به این چهار جنرال چهار پادشاه بهشتی میگفتند (یا به ژاپنی شیتینو).اما تنها دو تن از انها در نبرد سکیگهارا دوش به دوش تکوگاوا جنگیدند. لی ناوماسا و هوندا ( به این دلیل تنها این دو جنرال را در بازی میبنید).

چهار جنرال معروف و قابل اعتماد تکوگاوا

چهار جنرال معروف و قابل اعتماد تکوگاوا

معروف ترین جنرال از این بین هوندا بود که شهرت های زیادی دارد.در تاریخ امده که وی در هیچ نبردی نه تنها زخمی نشده است بلکه حتی خش به ذره اش نیز نیفتاده. سلاح وی نوعی نیزه بوده که گفته میشود بقدری تیز بوده که میتوانسته مگسی را در هوا نصف کند. نیزه وی تانبوکیری نام داشته و جز سه نیزه بزرگ ژاپن محسوب میشود و عجیب اینجاست که این نیزه پس از گذشت این همه سال هنوز در موزه ژاپن در شهر توکیو نگهداری میشود.Tonbokiri

یکی دیگر از متحدان تکوگاوا کسی نبوده است جز هاتوری هانزو که معروف ترین شینوبی تاریخ است.در تاریخ امده که وی تکوگاوا را از مرگ حتمی قاتلانی که شبانه قصد ترور او داشته اند نجات داده. وی بقدری در قدرت و تکنیک های رزمی در زمان خود معروف بوده که مردم ان زمان میگفتند وی دارای قدرت های فرابشریست و اورا هانزو شیطانی صدا میزدند. وی چندین سال قبل از وقایع بازی میمیرد.اما اسم او به فرزندش داده میشود و هانزو هاتوری داخل بازی که پسر وی محسوب میشود  نیز حضور حقیقی داشته. بر خلاف تصورات سلاح مورد علاقه هانزو هاتوری اصلی نیزه بوده.و حال نیز نیزه و کلاه خود اش در معبد ساینانجی توکیو نگه داری میشود.

Kanbei Kuroda یکی از دایمیو های مسیحی ان زمان بود که در این بازه زمانی سعی کرد تا به قلمرو کیوشی حمله کند اما شکست سختی خورد و مجبورش کردند تا  ادامه زندگی خود را بعنوان یک راحب بگذراند.پسر وی Nagamasa Kuroda دوش به دوش تکوگاوا در سکیگهارا جنگید و شیما ساکون یکی از بزرگترین جنرال های نیروی غرب را شکست داد.

تکوگاوا بهمراه 2هزار نفر درون قلعه فوشیمی  بودند که 14 هزار سرباز به انها حمله میکنند. Mototada Torii جنرال وی تکوگاوا را فراری میدهد اما خود در قلعه میماند تا جلوی سربازان دشمن را بگیرد و سعی میکند تا برای تکوگاوا وقت بخرد.انها ده روز دوام می اورند اما پس از ده روز نیرو های غرب تک تک افراد درون قلعه را با بی رحمی تمام قتل عام میکنند.

torii در روز های اخر نامه ای به سوی تکوگاوا میفرستد که خالی از لطف نیست گوشه ای از ان نامه را در اینجا ذکر کنیم :

این راه یک جنگجو واقعی نیست که از مرگ دوری کند و از ان شرمسار باشد حتی در شرایطی که به نظر ممکن است اهمیت آن دیده نشود. برای من مهم است که درون قلعه بمانم و کشته شوم. کار دشواری نیست که صفوف دشمن را بشکنیم و راه خروج برای خود درست کنیم و عقب نشینی کنیم. مهم نیست چند تن دشمن پیاده و سواره نظام ما را محاصره کنند ما توان عقب نشینی را داریم. اما این راه یک جنگجو نیست.من ترجیح میدهم در اینجا بمانم و با تمام ارتش دشمن خواهم جنگید تا مرگی درخشنده داشته باشم.

فداکاری torii و مقاومت ده روزه اش باعث شد تا تکوگاوا بتواند در این زمان ارتشی برای مقابله فراهم کند.

شیما ساکون نیز جنرال ارشد میتسوناری در نبرد سکیگهارا بود که هزار نفر در اختیار داشت.وی در هنگام نبرد سکیگهارا با اصابت گلوله ای به قفسه سینه اش کشته شد.

ویلیام ادامز بازرگان انگلیسی شرکت  the dutch east india company بود و یکی از معدود بازماندگان تنها کشتی باقی مانده از 5 کشتی عازم ژاپن بود که به مقصد رسید. نیروهای تکوگاوا وی را اسیر میکنند اما بعدها او تبدیل به مشاور غربی تکوگاوا میشود و راه و روش سامورایی را می اموزد و لقب اولین سامورایی غربی را از ان خود میکند. ژاپنی ها او را miura anjin  صدا میکنند. وی به انها می اموزد تا چطور کشتی های غربی بسازند و به انان کشتی رانی یاد میدهد.اسلحه ها و توپخانه هایی که از کشتی اول همراه ویلیام بود در نبرد سکیگهارا در ارتش تکوگاوا استفاده شد اما خود ویلیام در این نبرد شرکت نکرد.وی با یک زن ژاپنی ازدواج میکند و تشکیل خانواده میدهد و در سن 55 سالگی از دنیا می‌رود.

تنها گوشه ای از افراد حقیقی که در تاریخ حضور داشتند و در بازی نیوه انها را میبینیم که بالاتر در متن به انها اشاره شد

تنها گوشه ای از افراد حقیقی که در تاریخ حضور داشتند و در بازی نیوه انها را میبینیم که بالاتر در متن به انها اشاره شد

گیم پلی نیوه بقدری درگیر کننده است که کمتر کسی به داستان غنی و اتفاقاتی که در اطرافش میگذرد توجه میکند اما با کمی درنگ متوجه میشوید که تیم نینجا سازنده این عنوان به زیبایی در تاریخ دست برده است. بعنوان مثال کمی قبل تر گفتیم هوندا فردی بود که در تاریخ به زخمی نشدن در هیچ نبردی مشهور است و درون بازی قدرت گاردین هوندا بشما هاله ای میدهد که ضربات بر شما اثر نمیکند و این هاله نمیگذارد زخمی شوید.حال متوجه میشوید که سازندگان به زیبایی حتی تاریخ را با گیم پلی بازی نیز گره زده اند. ( نقد و بررسی Nioh )

علاوه بر تاریخی بودن این عنوان بهتر است حال کمی به نکاتی از درون بازی بپردازیم که ممکن است متوجه انها نشده بودید.

نکاتی جالب در Nioh که دانستن انها خالی از لطف نیست.

نکته شماره یک:

ایا تا بحال برایتان سوال شده است که اصلا NIOH  به چه معناست؟

NIOH نام دو نگهبان ورودی معبد بوداست.نگهبان سمت چپ naraen kongo  نام دارد که دهانش بسته است و نگهبان سمت راست با دهانی باز misshaku kongo نام دارد.انها برای ژاپنی ها تنها مجسمه نگهبان بودا نیستند بلکه نوعی کتابی الهی از هر کدام یک از انها وجود دارد.انها اعتقاد دارند مرگ و حیات تمامی موجودات دست این دو است و بنظر میرسد ازانجایی که پلیر بازی میمیرد و دوباره زنده میشود دلیلی برا انتخاب اسم  این نگهبانان برای بازیست.

Everything about Nioh P6

مرگ و زندگی در اختیار انهاست و هر چیز که میمیرد یا پدید می اید به اراده انهاست

نکته شماره دوم:

ایا تریلر E3 2016 این بازی را مشاهده کرده اید؟ ایا برایتان سوال نشد فردی که در تریلر صحبت میکند به چه زبانی در حال حرف زدن است؟

وی در حال صحبت به زبان ایرلندیست. حال که بازی منتشر شده متوجه شدیم گاردین ویلیام است که به این زبان صحبت میکند.

تریلر Nioh در E3 2016

نکته شماره سوم:

اگر به یاد داشته باشید در اولین ملاقاتتان با هاتوری وی گربه ای را از زیر لباس خود بیرون میاورد و به چشمانش نگاه میکند و زمان را میگوید.شاید زیاد خود را درگیر این مساله نکرده باشید و بسادگی از کنارش بگذرید اما این یکی از متود نینجا های قدیمی برای فهمیدن ساعت در شبانه روز بوده است.این تکنیک شاخص افتاب با چشمان گربه نام داشته و با توجه به تقییر ظاهر مردمک چشم گربه انها متوجه ساعت میشدند.

Everything about Nioh P7

فهمیدن ساعت از روی ظاهر مردمک چشم گربه از تکنیک های بسیار قدیمی نینجا ها

نکته شماره چهار:

ایا راهبه هایی که ساز مینوازند و انرژی را بصورت یوکای هایی بشکل سر منتقل میکنند نظرتان را جلب کرده است؟

ایا با دیدن انها فکر میکردید انها هستند که ساز مینوازند؟

باید بگویم در اشتباه هستید.زیرا ان ساز یوکای ای نام دارد که با تسخیر اراده فرد باعث میشود وی همه چیز را فراموش کند و بمدت صد سال تنها فکرش نواختن باشد.

همانطور که در تصویر میبینید دست هایی از ساز بیرون امده و دست های فرد را گرفته و وی را مجبور به نواختن میکند و دست های فرد از نواختن بی وقفه خونی است. ( دانلود موسیقی متن بازی Nioh )

Everything about Nioh P8

دست های خونی فرد حرف های زیادی برای گفتن دارد.در افسانه ها امده این یوکای با تسخیر ذهن فرد شادی دیگران و خود را فراهم میسازد

نکته شماره پنج :

همه شما با قبر های قرمز رنگ داخل بازی اشنا هستید.قبر هایی که نشان دهنده پلیر هایی از دنیای دیگر هستند که در این مکان کشته شده اند.اما ایا میدانستید بعضی قبر ها چه در حالت افلاین یا انلاین وجود دارند که هر دفعه بروید در انجا هستند و بصورت رندوم نیستند؟

بعضی از ان قبر ها در مرحله قلعه اودا است که با توجه به نام انها میشود فهمید پلیر نیستند و بلکه سربازان تاریخی و  معروف نوبوناگا هستند مانند ikeda tsuneoki و یا  takigawa kazumasuو  mori yoshinari که میشود قبر انها را در حالت افلاین دید و انها را برای مبارزه احضار کرد. از دیگر قبرهایی که مربوط به دیگر پلیرها نمیشود و سازنگان انرا در بازی قرار دادند مربوط میشود به sheba tsuzuku یکی از تهیه کنندگان koei tecmo وی همچنین صدا پیشه اودا نوبوناگاست.

نکته شماره شش :

همانطور که قبلا گفتیم خیلی از زمان های مرگ کاراکترهای داخل بازی با شخصیت تاریخی انها مطابقت دارد.

با توجه به تاریخ های اعلام شده در حین مراحل این را میدانیم که ادوارد کلی یکی از شخصیت های منفی داخل بازی چندین ماه قبل از شروع وقایع بازی میمیرد. بله ادوارد کلی ای در واقعیت وجود داشته که شیمی دان بوده و به ملکه انگلستان خدمت میکرده.و در مرحله اخر تعداد زیادی از بدن های بشکل ادوارد را میبینیم.این نشان میدهد که  john dee  تعداد زیادی از نسخه های ادوارد را در سراسر نقاط دنیا فرستاده تا امریتا جمع کند.تا الان فکر میکردید  نسخه ای از ادوارد که در اخر بازی میکشید نسخه اصلی وی بوده اما با توجه به ادوارد کلی های زیاد در مرحله اخر و اینکه تاریخ مرگ وی قبل تر از شروع بازیست میتوان فهمید که نسخه اصلی وی قبلا مرده و ما تنها بدن های وی را دیدیم و میتوان گفت داستان برای شماره دوم جایی باز گذاشته است.

Everything about Nioh P9

تصویری واقعی از ادوارد کلی

نکته شماره هفت :

اگر اهل پلات کردن بازی ها هستید یکی از تروفی های نیوه که شمارا اذیت خواهد کرد regular smith customer است.

برای خرید و فروش و یا بسیاری از اعمال شما باید پیش senji tome  بروید.در مراحل جلوتر پیر مردی را ازاد میکنید که وی پیش دخترک میرود و اپگرید های بیشتری برایتان فراهم میشود.اما ایا میدانستید ان پیرمرد پدر بزرگ وی است و در بازی نینجا گایدن نیز حضور داشته؟نکته جالب دیگر در مورد ان پیر مرد این است که در پایان مرحله که,در زندان را برایش باز میکنید پس از صحبت با وی مرحله تمام میشود اگر هر چقدرهم که سعی کنید نمیتوانید به او ضربه بزنید زیرا از تمامی ضربه های شما با مهارت های خاص اش جاخالی میدهد حتی اگر چیزی به سمتش پرتاب کنید باز هم فایده ای ندارد.کسانی که نینجا گایدن بازی کرده باشند مهارت بالای او در مبارزه را دیده اند. ( راهنما و لیست تروفی های بازی Nioh )

Everything about Nioh P10

دو تصویر در چپ و راست مربوط به بازی نینجا گایدن میشوند و تصویر اصلی اسکرین شات از بازی نیوه

سعی شد تا در این مقاله کمی دید شما نسبت به اتفاقاتی که در بازی رخ دادند باز تر کند و زیبایی های این عنوان بشما نمایش داده شود امیدوارم که لذت برده باشید.

برچسب‌ها
محتوای بیشتر در این بخش: تحلیلِ داستان بازی Oxenfree »
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.