نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 08 تیر 1397
ساعت 08:00

گوگل در تلاش برای ورود به عرصه‌ی کنسول‌های بازی!

5 از 5

یک گزارش جدید به تلاش‌های گسترده گوگل برای ورود به دنیای کنسول‌های بازی اشاره می‌کند.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ چند ماه پیش بود که شایعاتی پیرامون تلاش جدی شرکت گوگل، برای عملیاتی کردن یک «سرویس استریم بازی» جدید و اختصاصی خودش به گوش رسید؛ این پروژه که با اسم رمز «Yeti» معرفی می‌شد، بسیاری را به این فرضیه‌سازی وادار کرد که این شرکت عظیم چندملیتی-آمریکایی دنیای تکنولوژی، درحال زمینه‌چینی برای ورود جدی به صنعت گیم است. به تازگی اما گزارش جدیدی منتشر شده که بیش از گذشته این فرضیه را تقویت می‌کند و براساس آن، به نظر می‌رسد گوگل قصد ساخت و عرضه کنسول بازی را دارد که به شکل مستقیم با هر دو پلتفرم پلی‌استیشن و ایکس‌باکس رقابت خواهد کرد.

گزارش جدید که اولین بار توسط Kotaku منتشر شده است، جزئیات چندانی درباره برنامه‌های دقیق گیمینگی گوگل ارائه نمی‌کند ولی آنچه که بر می‌آید، این است که پروژه جدید گوگل به نوعی با «یک پلتفرم استریمینگ» در ارتباط است که «ماهیتی سخت‌افزاری» دارد و علاوه بر این، این شرکت قصد استخدام‌های «در مقیاس گسترده» بازی‌سازان را دارد. گزارش همچنین به این نکته اشاره می‌کند که گوگل شاید غیر از این دست به خریداری استودیوهای بزرگ بازی‌ساز هم بزند. به استناد کوتاکو، گزارش جدید آن‌ها تاکنون توسط پنج منبع متفاوت دیگر نیز تایید شده که هر کدام‌شان، یا به شکل مستقیم درباره این برنامه‌ها جزئیاتی ارائه کرده یا برخی دیگر از منابع ثانویه این برنامه‌ها را شنیده‌اند.

بخش دیگری از گزارش کوتاکو به این موضوع اشاره دارد که در جریان رویداد Game Developers Conference اخیر در ماه مارس، نمایندگان شرکت گوگل نیز حاضر بودند و ظاهرا با تعداد زیادی از کمپانی‌های بازی‌ساز ملاقات داشته تا از علاقمندی‌ها و منافع آن‌ها برای آینده پلتفرم استریم بازی «Yeti» بیشتر اطلاعات کسب کنند. همچنین ظاهرا گزارش‌هایی نیز از حضور این کمپانی در رویداد E3 2018 نیز وجود دارد که نشان می‌دهد این شرکت تکنولوژی، نه فقط به دنبال متقاعد کردن برخی بازی‌سازان برای ملحق شدن به گوگل بود، بلکه آن‌ها همچنین به دنبال خریداری و تصاحب تعدادی از استودیوهای بازی‌سازی نیز بودند.

با درنظر گرفتن همه گزارش‌ها، غیر از این احتمال و ورود قدرتمند یک شرکت دیگر به صنعت گیم و ایجاد یک موج بزرگ دیگر در آن، این موضوع هم واقعا مهم و دارای جذابیت است که گوگل دقیقا چگونه و با چه هدفی قصد چنین کاری را دارد. در این زمینه، شاید بررسی برخی سوابق جالب باشد، برای مثال در ژانویه ۲۰۱۸ گوگل یکی از فعالان قدیمی صنعت گیم یعنی «فیل هریسون» را استخدام کرد؛ شخصی که مدت زمان طولانی را هم با سونی و هم با مایکروسافت به عنوان یکی از مدیران ارشد بخش سخت افزار و ساخت کنسول‌های مختلف ایکس‌باکس و پلی‌استیشن گذرانده بود و در سال ۲۰۰۵، معرف اولین نمایش ها از قدرت سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۳ بود. با توجه به استخدام هریسون در گوگل، ابدا بعید نیست که این کمپانی پیش‌نیازها و اطلاعات لازم جهت ورود قدرتمند به دنیای گیم را بیش از پیش فرا گرفته باشد. صرف نظر از تحقق چنین هدفی، باید دید که آیا گوگل ریسک عرضه یک کنسول بازی رقابتی را دارد که نه فقط به شکل استریم، بلکه ایکس‌باکس و پلی‌استیشن را هم به چالش دعوت کند؟ و اینکه سرمایه‌گذاری آن‌ها با هدف‌های بلند مدت خواهد بود یا خیر. به علاوه، درصورت ورود این شرکت به دنیای پلتفرم‌داران صنعت گیم، به احتمال زیاد این مهم در نسل بعدی کنسول‌های بازی تحقق پیدا می کند، و بعید است که گوگل هدف‌گذاری خود را روی نسل هشتم که به انتهای عمر خود نزدیک می‌شود بگذارد.

در بخش دیگری از گزارش، به عملکرد سایر شرکت‌های بزرگ از جمله «Amazon» هم پرداخته شده که در طول سال‌های اخیر و علیرغم هزینه‌های هنگفت در صنعت گیم و خریداری پلتفرم «توییچ» و استودیو Double Helix، این کمپانی هنوز هیچ بازی بزرگی عرضه نکرده است و حتی در سال گذشته، بازی ورزشی-چندنفره Breakaway را هم کنسل کرد. به هر شکل، ورود به این صنعت با ریسک‌های بسیار زیادی همراه است و باید دید برنامه‌های گوگل در صنعت گیم، درنهایت به کجا کشیده می شود.

برچسب‌ها
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.