نویسنده: سینا محمدی سه شنبه، 17 مرداد 1396
ساعت 14:14

کنسول های جلوتر از زمان - قسمت سوم سگا جنسیس | بخش دوم

5 از 5

بررسی تاریخچه کنسول نسل چهارمی سگا - قسمت دوم

در دو قسمت قبلی مقاله " کنسول های جلو تر از زمان " کنسول های خاطره انگیز NES و اولین نسل از کنسول‌های بازی مایکروسافت، XBOX را مورد بررسی قرار دادیم. حال در قسمت سوم تصمیم گرفتیم به موشکافی تاریخچه کنسول نسل چهارمی شرکت سگا بپردازیم، کنسولی که در کشور خودمان نیز طرفداران بسیاری پیدا کرد. اگر می خواهید بدانید چرا این کنسول در نسل چهارم، یک کنسول استثنایی بود با ما و ادامه این مقاله همره باشید.

سگا به منظور ثابت نگه داشتن محبوبیت جنسیس اقدام به عرضه سخت‌افزارهای جانبی کرد تا بتواند در میدان رقابت سخت خود با نینتندو پیروز شود. در سال 1991 استفاده از فناوری CD برای ذخیره اطلاعات مرسوم شده بود و این امر در صنعت بازیهای ویدیویی نیز نمود پیدا کرد و بسیاری از کمپانی‌های مربوط به بازیهای ویدیویی قصد استفاده از این تکنولوژی را داشتند.

Sega Genesis History 1

استفاده از تکنولوژی سی‌دی در میان کنسول‌های خانگی، برای اولین بار با عرضه TurboGrafx-CD توسط NEC صورت گرفت.

به دلیل محبوبیت این تکنولوژی، سگا سخت‌افزار جدیدی به نام Mega-CD را در سال 1991 و در ژاپن منتشر کرد که در سال 1992 با نام Sega CD در آمریکای شمالی انتشار یافت و در سال 1993 در اروپا عرضه گردید. این دستگاه جانبی امکان ذخیره سازی بازی و امتیازات ثبت شده را فراهم می‌کرد و بهبود کیفیت صوتی و توانایی گرافیکی بهتر باعث شد تا این سخت‌افزار به موفقیتی نسبی دست پیدا کند. فضای زیادی که سی‌دی‌ها دراختیار توسعه دهندگان بازی می‌گذاشتند، این امکان را فراهم می‌کرد تا در برخی از عناوین این پلتفرم، شاهد به نمایش در آمدن ویدیوهای با کیفیتی باشیم تا بازیبازان قوی بودن این سخت‌افزار را بهتر درک کنند.

Sega Genesis History 2

Sega CD عمر کوتاهی داشت، اما این مهم باعث نشده بود تا دستگاه در زمینه داشتن عناوین با کیفیت ضعف داشته باشد.

سخت‌افزار جانبی دیگر کنسول با نام 32X در نمایشگاه CES سال 1994 رونمایی گردید و با هدف وارد شدن به فضای 32 بیتی طراحی شد تا بار دیگر قدرت پلتفرم‌های سگا به تصویر کشیده شود. 32X در پاسخ به کنسول Atari Jaguar توسعه یافت و با وجود قیمت پایین خود موفقیت زیادی کسب نکرد. در واقع یکی از مهمترین دلایل این امر تاریخ انتشار نامناسب این دستگاه و متقاعد نشدن توسعه‌دهندگان Third Party به منظور ساخت آثار متنوع بود.

Sega Genesis History 3

32X در حالی عرضه شد که کنسول‌های PlayStation و Sega Saturn وارد رقابت با یکدیگر شدند، پلتفرم‌هایی که مخاطبان بسیاری به سمت خود جذب کردند.

Sega Genesis History 4در کل شش عنوان وجود داشتند که برای اجرای آن‌ها به هر دو وسیله 32X و Sega CD احتیاج پیدا می‌کردید.

بعضی از عناوین سگا جنسیس به علت دارابودن مضامین نامناسب مورد انتقاد قرار گرفتند و باعث ایجاد بحث و جنجال شدند. Night Trap عنوانی بود که برای Sega CD انتشار یافت و با بازخوردهای بعضا منفی روبرو شد؛ محتوای خشونت‌آمیز در کنار مضامین غیراخلاقی، باعث شدند تا این عنوان در لیست بازی‌های بحث‌برانگیز تاریخ (که در ویکی‌پدیا لیست بلندبالای آن موجود است) قرار بگیرد. اما بازی دیگری که در زمان خود جنجال زیادی به پا کرد، Mortal Kombat بود که توسط Acclaim برای SNES و Genesis پورت شد. عامل اصلی بحث‌برانگیز بودن اثر فوق، خشونت بالای آن بود، بطوریکه در آن زمان چنین درجه خشونتی در یک بازی ویدیویی مشاهده نشده بود. خشونت بی‌حدوحصر در کنار تمام‌کننده‌های خونین و خشن از عواملی بودند که به جنجال‌برانگیز بودن آن دامن زدند؛ حتی نینتندو مجبور شد تا در نسخه SNES افکت خون را جایگزین عرق کند و سعی داشت تا تمام‌کننده‌های بازی با خشونت تعدیل‌شده‌ای به نمایش دربیایند. اما سگا دست به انجام کار متفاوتی زد و نسخه‌ای از مورتال کامبت را منتشر کرد که افکت‌های مربوط به خون و عرق در آن وجود نداشتند، اما ظاهرشدن خون و تمام‌کننده‌های سانسورشده به واسطه اعمال یک چیت کد در بازی امکان‌پذیر بود و این مهم باعث شد تا نسخه جنسیس Mortal Kombat نسبت به نسخه SNES فروش بهتری داشته باشد.

Sega Genesis History 5

با وارد کردن یک چیت کد می‌توانستید افکت‌های خون را در نسخه جنسیس مشاهده کنید.

جدا از کیفیت گرافیکی بیشتر بازی‌ها و همچنین عملکرد مطلوب عناوین آرکید پورت شده، مگادرایو امکانات بیشتری در اختیار مخاطب می‌گذاشت؛ ویژگی دیگر این پلتفرم که آن را به کنسولی جلوتر از زمان خود تبدیل می‌کند سرویس‌های آنلاین هستند. سگا سرویس آنلاینی موسوم به Sega Meganet را تشکیل داد که در سال 1990 در ژاپن آغاز به کار کرد و به دارندگان مگادرایو اجازه می‌داد تا به تجربه آنلاین بازی‌ها بپردازند.

Sega Genesis History 6

برای استفاده از این سرویس، داشتن دستگاهی به نام Mega Modem الزامی بود. شایان ذکر است که نسخه آمریکای شمالی این وسیله با نام Tele-Genesis معرفی شد، اما هرگز انتشار نیافت.

Sega Genesis History 7

یکی از وسایل به شدت نایابی که در خارج از ژاپن عرضه نشد، Ten Key Pad بود که به منظور کار با Sega Mega Modem طراحی شده بود.

Meganet اولین سرویس مولتی پلیر آنلاین سگا به شمار می‌رفت و به کاربران اجازه دانلود عناوین متعددی را می‌داد، البته تعداد کمی از این آثار بصورت رقابتی قابل بازی بودند. دستگاه مذکور از سرویس‌های دیگری نیز بهره می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به Sega Anser اشاره کرد که برای اهداف بانکی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

Sega Genesis History 8

با خرید کارتریج مخصوصی به نام Sega Game Toshokan و اتصال آن و Mega Modem به کنسول، مخاطب می‌توانست به دانلود و تجربه عناوین بپردازد.

با وجود ایده‌های بینظیر سگا برای ایجاد بستری مناسب در محیط آنلاین، Sega Meganet عمر نسبتا کوتاهی داشت و سگا تمرکزش را بر روی Sega Channel معطوف کرد. در سال 1994، Sega Channel به دارندگان سگا جنسیس این اجازه را می‌داد تا به بازی‌های جنسیس دسترسی داشته باشند، به تجربه دموی عناوین آینده بپردازند و همچنین چیت کد‌های بازی‌ها را دریافت کنند. سرویس Sega Channel از عناوین زیادی برخوردار بود که امکان دانلودکردن آن‌ها را در اختیار دارندگان سگا جنسیس قرار می‌داد، اما متاسفانه بعضی از این آثار در مقایسه با نسخه کارتریج، محتوای کم‌تری داشتند. ویژگی مثبت این سرویس به وجود عناوینی برمی‌گشت که در برخی مناطق منتشر نشده بودند، به عنوان مثال عنوان قدیمی Alien Soldier بصورت کاتریج در آمریکای شمالی عرضه نشده بود اما Sega Channel اجازه دانلود این عنوان را در این منطقه فراهم می‌کرد. در واقع سرویس‌های سگا جنسیس نسبت به دیگر سرویس‌های آنلاین، امکانات بیشتری در اختیار کاربران می‌گذاشتند و از مقایسه کوتاه این کنسول با پلتفرم‌های دیگر می‌توان به این امر پی برد. لازم به ذکر است که این سرویس در سال 1998 به کار خود خاتمه داد.

کنسول نسل چهارمی سگا مانند بسیاری از پلتفرم‌های نسل‌های پیشین از وسایل جانبی متعددی پشتیبانی می‌کرد. سگا جنسیس با استفاده از قابلیت بکوارد، امکان اجرای عناوین مستر سیستم را فراهم می‌کرد و این امر به واسطه وسیله‌ای به نام Power Base Converter صورت می‌گرفت، دستگاهی که در اروپا با عنوان Master System Converter به فروش می‌رسید.

Sega Genesis History 9

وسیله جالب دیگری که برای این کنسول عرضه شد تفنگی نوری با نام Menacer بود که بصورت بیسیم قابل استفاده بود و عناوینی مانند Terminator 2 The Arcade Game با آن سازگاری داشتند.

Sega Genesis History 10

Sega Menacer به همراه یک کاتریج باندل شده بود که شامل شش عنوان بود.

وسیله جانبی متفاوت این کنسول موشواره‌ای با نام Sega Mouse بود که بازی‌های محدودی برای آن طراحی شدند. موشواره سگا در ژاپن و اروپا عرضه شد اما در این بین تفاوت‌هایی در طرح آن وجود داشت؛ دکمه‌های نسخه ژاپنی آبی رنگ بودند، در حالیکه این دکمه‌ها در نسخه اروپایی به رنگ قرمز درآمده بودند.

Sega Genesis History 11

یکی از عناوین جالبی که با موس سگا سازگار بود.

کنترلر اصلی کنسول تنها سه دکمه داشت که شامل A، B و C بودند، اما در سال 1993 سگا مدلی جدید از این کنترلر را عرضه کرد که شامل شش دکمه بود و بعضا در بازی‌های فایتینک کارایی داشت، کنترلری که همچنان در زمینه عملکرد بی‌نقص در عناوین فایتینگ رقیب ندارد. نسخه دیگری از کنترلر نیز عرضه شد که در آن دکمه‌ای به منظور تغییر سرعت بازی وجود داشت و می‌توانستید بین حالت‌های کند، سریع و حالت معمولی سوییچ کنید.

Sega Genesis History 12

Mega-CD Karaoke یکی از وسایل جانبی مگادرایو بود که ویژگی‌های ماشین کارائوکه را به کنسول اضافه می‌کرد.

در ادامه به معرفی برترین عناوین 32X و سگا سی‌دی می‌پردازیم.

برترین عناوین Sega 32X :

5. Virtua Racing Deluxe

Sega Genesis History 13

Virtua Racing همانند بسیاری از عناوین محبوب سگا در آن زمان، توسط AM2 و شخص «یو سوزوکی» ساخته شد و موفقیت‌های خوبی کسب کرد. نسخه پورت شده این بازی ریسینگ بر روی 32X با پسوند Deluxe عرضه شد و دلیلی بود تا بازیبازان، قوی بودن این سخت‌افزار را درک کنند. در Virtua Racing Deluxe دو اتوموبیل اضافی و دو زمین مسابقه بیشتر وجود داشت. استفاده از گرافیک سه بعدی در یک بازی ریسینگ و قابلیت تغییر دادن دوربین در زاویه‌های مختلف از عواملی بودند که این بازی را به یک عنوان تاثیر گذار در سبک خود تبدیل کرد.

Sega Genesis History 14

گرافیک سه بعدی بازی به خوبی توانایی 32X را نشان می‌داد.

4. After Burner

Sega Genesis History 15

یکی دیگر از عناوینی که توسط مرد پرکار شرکت سگا، یعنی «یو سوزوکی» طراحی شد، After Burner نام داشت. قبل از اینکه نامکو با ساخت Air Combat و ادامه‌های آن تحت نام Ace Combat بهترین عنوان موجود در سبک اکشن هوایی یا به اصطلاح Combat Flight را تولید کند، این After Burner بود که بهترین عنوان در سبک خود به شمار می‌رفت. در بازی کنترل یک F-14 Tomcat را بر عهده داشتید و با شلیک گلوله‌های مختلف می‌توانستید به تجربه گیم‌پلی جذاب این عنوان بپردازید. با رها شدن سری After Burner تنها عنوان باقی مانده و با کیفیت در این سبک نسخه جدید Ace Combat است که در سال 2018 منتشر خواهد شد.

Sega Genesis History 16

بازی از نظر گرافیکی پرجزئیات بود.

Sega Genesis History 17

بازی After Burner در دوران بازی‌های آرکید محبوبیت زیادی کسب کرد و حتی در نسخه دوم فیلم Terminator سکانسی کوتاه از بازی کردن این عنوان توسط جان کانر وجود داشت.

Sega Genesis History 18

جالب است بدانید که عنوان دیگری در سبک اکشن هوایی توسط Sega AM2 در دست ساخت بود که تهیه کنندگی آن را «یو سوزوکی» بر عهده داشت، عنوانی که تنها چند روز پس از حمله 11 سپتامبر لغو شد و هیچگاه بصورت رسمی انتشار نیافت و یکی از این دلایل شباهت میان تصویر کاور بازی با اتفاقات آن روز بود.

3. Knuckles’ Chaotix

Sega Genesis History 19

Knuckles’ Chaotix یکی از نسخه‌های فرعی سری Sonic the Hedgehog به شمار می‌رود که انحصارا برای 32X عرضه شد. در بازی توانایی کنترل پنج شخصیت را داشتید که هر کدام ویژگی‌های مخصوصی داشتند. ویژگی اصلی این عنوان به وجود یک همراه در بازی برمی‌گشت که به کمک او می‌توانستید موانع را پشت سر بگذارید. بین حلقه‌ای که در دست شما و همراه‌تان بود رابطه‌ای کششی ایجاد می‌شد که این موضوع شما را به مکان‌های جدیدی منتقل می‌کرد. در این اثر شاهد معماهایی نیز بودیم که به واسطه همکاری شما و همراه‌تان قابل حل کردن بودند. Knuckles’ Chaotix یکی از بهترین عناوین 32X بود و سگا با ساخت این بازی یکی از متفاوت‌ترین عناوین پلتفرمر تاریخ را عرضه کرد.

Sega Genesis History 20

در بازی این امکان وجود داشت تا مانند ماریو بزرگتر شوید که این قابلیت در کارایی نیروی کششی بین دو حلقه، تاثیر می‌گذاشت.

2. BlackThorne

Sega Genesis History 21

پیش از ساخت عناوینی مثل وارکرفت یا دیابلو، بلیزارد تجربه‌ای در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی یا استراتژی نداشت و عناوینی مانند Ruck n Roll Racing و The Lost Vikings (عنوانی که بعدها بازی Trine از آن ایده گرفت) را عرضه کرده بود. در گذشته این شرکت با نام Silicon & Synapse فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن بود که شرکتی به نام بلیزارد شکل گرفت. یکی از آثار بلیزارد که کمتر مورد توجه واقع شد، Blackthorne بود که در ابتدا برای SNES و سیستم عامل‌های MS DOS منتشر شد و پس از آن برای 32X پورت گردید. Blackthorne عنوانی اکشن پلتفرمر بود که در فضایی تاریک جریان داشت. سیستم پناهگیری بی‌نقص که با فشردن جهت بالایی D-Pad امکان‌پذیر بود، این اجازه را به بازیباز می‌داد تا در پس‌زمینه مراحل پنهان شود و از خطر گلوله‌ها در امان باشد. همچنان بسیاری از طرفداران این بازی خواهان ساخت دنباله آن هستند، اثری که در زمره برترین عناوین سبک Cinematic Platformer قرار می‌گیرد.

Sega Genesis History 22

استایلی که شخصیت اصلی هنگام شلیک به پشت سر می‌گرفت حس سینمایی خاصی به مخاطب القا می‌کرد.

Sega Genesis History 23

در سال 2010 بلیزارد خبراز ساخت دنباله این بازی داد و آن را با نام Blackthorne 2 Thorne Harder برای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد، اما مدتی بعد معلوم شد این خبر دروغ آوریل بوده است!

1. Virtua Fighter

Sega Genesis History 24

Virtua Fighter اولین بازی آرکید در سبک فایتیگ بود که از گرافیک سه بعدی بهره می‌برد و در ارتقای این ژانر نقش مهمی داشت. حرکات شخصیت‌های این عنوان، نسبت به دیگر آثار هم‌سبک، بسیار طبیعی به نظر می‌رسید و این عامل در کنار گرفیک سه بعدی، مخاطب را به وجد می‌آورد. جالب است بدانید که حتی بعضی از کارمندان شرکت سونی که در ساخت کنسول PlayStation نقش داشتند، از Virtua Fighter به عنوان منبع الهامی برای سخت‌افزار گرافیکی سه بعدی PlayStation استفاده کردند. «یو سوزوکی» که خالق این بازی به شمار می‌آید، با ساخت Virtua Fighter (و بعدها با Shenmue) خود را به عنوان یکی از مهمترین بازیسازان صنعت ویدیوگیم مطرح کرد.

Sega Genesis History 25

Virtua Fighter از عناوینی بود که نهایت قدرت 32X را به نمایش می‌گذاشت.

برترین عناوین Sega CD / Mega CD :

5. Heart of the Alien

Sega Genesis History 26

«اریک چاهی»، خالق عناوینی همچون Heart of Darkness و From Dust، با ساخت عنوان Another World (که در آمریکای شمالی با نام Out of This World شناخته می‌شود)، عنوانی شاهکار در سبک پلتفرمر منتشر کرد که المان‌های سبک اکشن و ادونچر را نیز دارا بود. دنباله این بازی انحصارا برای Sega CD و تنها در آمریکای شمالی عرضه شد. در اثر مذکور جدای از وجود داشتن عنوان اصلی برای پیشبرد سیر داستانی نسخه اول، اتفاقات پس از پایان آن نیز روایت می‌شد و می‌توانستید کنترل شخصیت بیگانه بازی اول را بر عهده بگیرید. گیم‌پلی بازی همانند ساخته «اریک چاهی» پرجزئیات و چالش‌برانگیز بود و ذات قصه‌گو و البته مرموز بازی در آن حفظ شده بود.

Sega Genesis History 27

گرافیک بازی ساده اما زیباست.

4. The Secret of Monkey Island

Sega Genesis History 28

The Secret of Monkey Island نه تنها یکی از بزرگترین آثار سبک ادونچر است، بلکه یکی از برترین عناوینی بود که برای Sega CD انتشار یافت. «ران گیلبرت»، «تیم شفر» و «دیو گراسمن» با نویسندگی داستان این بازی، عنوانی را پدید آوردند که به خوبی مخاطب را با خود همراه می‌کرد. در بازی کنترل گایبراش را بر عهده داشتید و باید با انتخاب مناسب افعالی که در پایین صفحه وجود داشت، به تعامل با محیط پیرامون خود می‌پرداختید. همچنین در بازی امکان استفاده از موس سگا وجود داشت تا تجربه این عنوان لذت‌بخش‌تر باشد.

Sega Genesis History 29

مطمئنا عاشقان سبک ادونچر با این تصویر خاطرات زیادی دارند.

Sega Genesis History 30

تجربه یک بازی ادونچر در کنسول خانگی با موس ویژگی خارق‌العاده‌ای بود.

3. Earthworm Jim Special Edition

Sega Genesis History 31

Earthworm Jim یکی از عناوین خلاقانه در سبک پلتفرمر بود که پس از انتشار برای سگا جنسیس بر روی پلتفرم‌های متعددی پورت شد. نسخه خاص این بازی با نام Special Edition برای سگا سی‌دی و ویندوز 95 منتشر شد و مناطق گسترده‌تری نسبت به نسخه اصلی داشت و شامل یک مرحله جدید نیز بود. گیم‌پلی خوش‌ساخت این عنوان در کنار سیستم ران اند گان بازی و انیمیشن‌های نرم شخصیت‌ها، عنوانی خوش‌ساخت را پدید آورده بود که بعد از گذشت چندین سال تازگی خود را از دست نداده است.

Sega Genesis History 32

گیم‌پلی بازی بسیار نرم بود و فقط با تجربه بازی می‌توانید متوجه این موضوع شوید.

2. Snatcher

Sega Genesis History 33

«هیدئو کوجیما» را عمدتا با سری متال گیر می‌شناسند، غافل از اینکه او بازی‌های بیشتری در کارنامه خود دارد که از بهترین آن‌ها می‌توان به Zone of the Enders و Snatcher اشاره کرد. «کوجیما» وظیفه کارگردانی و نویسندگی Snatcher را بر عهده داشت و عنوانی گرافیک ادونچر را خلق کرد که دارای تم سایبرپانکی جذابی بود. داستان بازی حول محور محققی می‌گذشت که در جستجوی گروهی با نام Snatchers بود که دست به کشتار مردم می‌زدند. جالب است بدانید که بازی رادیویی تحت نام SDATCHER (که ترکیب شده دو عبارت Suda و Snatcher بود) بصورت اپیزودی و در هفت قسمت پخش می‌شد که به عنوان بخشی از پادکست آنلاین کوجیما، یعنی Hidderadio در نظر گرفته شده بود و نویسندگی آن بر عهده «گویچی سودا» بود.

Sega Genesis History 34

گاهی اوقات بجای دیالوگ‌های پایین صفحه، صداپیشه‌های بازی هنرنمایی می‌کردند که این امر توانایی Sega CD را از نظر صوتی نشان می‌داد.

1. Sonic The Hedgehog CD

Sega Genesis History 35

سونیک نماد شرکت سگا به شمار می‌آید و عدم انتشار نسخه‌ای از آن بر روی سگا سی‌دی کمی غیرمنطقی می‌نمود. Sonic The Hedgehog CD اولین بازی از سری سونیک است که بر روی سی‌دی انتشار یافت و این موضوع باعث شده بود تا کیفیت صداگذاری بازی بالا باشد. ویژگی اصلی این عنوان، مکانیک سفر در زمان بود که به بازیباز اجازه می‌داد تا در بازه‌های زمانی مختلف به تجربه مراحل بپردازد و در هر کدام از این بازه‌های زمانی گرافیک و موسیقی بازی تغییر پیدا می‌کرد. ایده تغییر طراحی مراحل بازی به واسطه سفر در زمان ویژگی اصلی این عنوان بود و اثر فوق را به یکی از بزرگترین عناوین پلتفرمر تاریخ تبدیل کرد.

Sega Genesis History 36

مقایسه‌ای از اولین قسمت بازی (از چپ به راست) در سه زمان گذشته، حال و آینده.

Sega Genesis History 37

آیا نمی‌توانید به این حلقه‌ها دسترسی داشته باشید؟ کافی است به سفر در زمان بپردازید تا این امر امکان پذیر شود.

Sega Genesis History 38

دیدن این محیط سه بعدی در سگا سی‌دی واقعا غافلگیرکننده بود.

برگ برنده سگا در نسل چهارم

سگا با عرضه مگادرایو مفهوم گیمینگ را تغییر داد و یکی از پیشرفته‌ترین کنسول‌های صنعت را خلق کرد. تفاوت گرافیکی موجود بین عناوین آرکید و کنسول‌های خانگی به حداقل رسید و استفاده از سرویس آنلاین که بازیباز را قادر به تجربه دموی عناوین آینده می‌ساخت از قابلیت‌های بینظیر این کنسول بودند، همچنین عرضه دو سخت‌افزار جانبی Mega CD و 32X نیز دلیل محکمی بر این موضوع هستند که مگادرایو پیشرفته‌ترین کنسول نسل چهارم بود. شاید امروزه سگا بجز سری یاکوزا و سونیک بازی دیگری در چنته نداشته باشد، اما این امر باعث نمی‌شود تا کنسول بزرگ این کمپانی را از یاد ببریم، کنسولی که نوستالژی بسیاری از بازیبازان است و در زمره برترین کنسول‌های تاریخ ویدیوگیم قرار می‌گیرد.

با الهام از منابع زیر:

Wikipedia.org
Segagagadomain.com
SegaRetro.org
Gizorama.com
Gametrog.com
SEGA-32X.de
Rings & Coins
Sonic.wikia.com

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.