نویسنده: محمد مراقی سه شنبه، 16 آبان 1396
ساعت 21:59

تمام آنچه از بازی Spider-Man می‌دانیم

4.67 از 5

بر فراز ساختمان های نیویورک | تمام آنچه از بازی Spider-Man ساخته‌ی جدید Insomniac Games می‌دانیم

استدیوی Insomniac Games یکی از آن استدیو های پرکار و بااستعداد در صنعت بازیسازی است که همواره به ساخت بازی های انحصاری برای کنسول های مختلف سونی و مایکروسافت مشغول بوده. از بازی های محبوب و پرطرفدار ساخته شده توسط این استدیو می‌توان به سری بازی های انحصاری Resistance برای کنسول نسل هفتمی PS3، بازی جذاب و موفق Sunset Overdrive که با ظاهر و ساختاری متفاوت به صورت انحصاری برای کنسول نسل هشتمی Xbox One به انتشار رسید و بازی اخیر و انحصاری PS4 آن که ریبوتی از یک فرنچایز قدیمی برروی PS2 به حساب می‌آید و Ratchet and Clank نام دارد. بازی های ساخته شده توسط استدیوی Insomniac Games که اغلب انحصاری کنسول های دو شرکت سونی و مایکروسافت بوده‌اند، همیشه ظاهری متفاوت و تازه داشته‌اند و نمونه‌شان در میان بازی های دیگر استدیوی موجود در این صنعت، خیلی کم پیدا می‌شود. مدتی است که بازی جدید این استدیو پروسه‌ی بازاریابی و تبلیغات خود را با حمایت شرکت بزرگ سونی آغاز کرده است و با این حساب می‌توان حدس زد که با یک بازی انحصاری برای کنسول جدید سونی یعنی PS4 طرفیم. استدیوی Insomniac Games در تازه‌ترین پروژه‌ی بازیسازی‌اش به همکاری با کمپانی بزرگ مارول پرداخته است و می‌خواهد یک بازی ویدیویی جدید با محوریت ابرقهرمان معروف کمیک های مارول، یعنی مرد عنکبوتی منتشر کند. این بازی که Spider-Man نام دارد، در تاریخی نامشخص از سال 2018 میلادی به صورت انحصاری برای کنسول PS4 به انتشار خواهد رسید. ظاهرا در بازی Spider-Man با بهترین بازی ساخته شده تا به امروز با محوریت شخصیت مرد عنکبوتی رو به رو هستیم. در ادامه‌ی مطلب نگاهی به اطلاعات مختلفی که از این بازی در اختیار داریم، خواهیم انداخت و می‌پردازیم به تازه‌ترین پروژه‌ی بازیسازی استدیوی Insomniac Games، یعنی بازی Spider-Man.

spider-man-shotمرد عنکبوتی موجود در بازی Spider-Man، مثل همیشه پرانرژی، شوخ طبع، شجاع و صدالبته ماجراجو است

مرد عنکبوتی که برای اولین بار در اواخر قرن بیستم توسط آقای استن لی شخصیت پردازی شد و طی کمیک های مختلف به داستان پردازی از آن پرداختند، جایگاه بسیار ویژه‌ای در دنیای بی‌حد و حصر صنعت سرگرمی دارد و فیلم های مختلفی با عنوان The Amazing Spider Man (مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز) با محوریت این ابرقهرمان به اکران رسیده‌اند. همچنین امسال هم در فیلم Spider-Man: Homecoming که پس از سال‌ها بالاخره توسط خالق اصلی‌اش یعنی مارول منتشر شد، شاهد یک مرد عنکبوتی بسیار شاداب و نوجوان بودیم که توانست در گیشه هم فروش خوبی را به همراه داشته باشد و همچنین از سوی منتقدین هم بازخورد های مثبتی دریافت کند. از همین رو می‌توان گفت که مرد عنکبوتی در میان مخاطبان دنیای سینما شهرت زیادی دارد و از محبوبیت چشمگیری برخوردار است. علاوه بر دنیای سینما و حضور این عنکبوت انسان‌نمای دوست داشتنی در فیلم های سینمایی، مرد عنکبوتی یکی از آن ابرقهرمانانی است که همواره طی سال های متوالی از دوران کنسول نسل پنجمی سونی یعنی PS1 در بازی های مختلف حضور داشته است و آثار مختلفی با اقتباس از این ابرقهرمان محبوب و دوست داشتنی به انتشار رسیده‌اند. اما هیچوقت بازی های متمرکز بر روی این ابرقهرمان از سوی منتقدین بازخورد های خوبی را دریافت نکردند و نتوانستند آنطور که باید، به موفقیت مطلوبی دست پیدا کنند. از همین رو استدیوی Insomniac Games با حمایت بسیار خوب کمپانی محبوب سونی، تصمیم گرفت یک بازی اکشن – ماجراجویی جدید با عناصر جهان آزاد (Open World) را توسعه دهد که شخصیت اصلی آن مرد عنکبوتی است و تجربه‌ی بسیار کاملی از ماجراهای این ابرقهرمان با دوستان و دشمنانش را به همراه دارد. استدیوی Insomniac Games تمام تلاش خود را کرده تا کامل‌ترین تجربه‌ی ممکن را از یک بازی ویدیویی مرد عنکبوتی، تقدیم طرفداران این ابرقهرمان کند.

marvels spider man screen 09 ps4 us 30oct17مگر لذتی بالاتر از پیچ و تاب خوردن بر فراز ساختمان های شهر نیویورک، برای طرفداران مرد عنکبوتی وجود دارد؟!

بازی Spider-Man همانند تمامی فیلم‌ها و کمیک ها و بازی های قبلی مربوط به مرد عنکبوتی، در شهر نیویورک جریان دارد و ماجراهای مقابله‌ی مرد عنکبوتی با ضدقهرمان های شروری مثل فیسک، شوکر و مستر نگاتیو را به تصویر می‌کشد. در داستان بازی شاهد سطوح عمیق‌تری از زندگی پیتر پارکر (وجهه‌ی انسانی مرد عنکبوتی) هستیم و روایت های پیچیده‌ای را از ماجراجویی های مرد عنکبوتی و همکاری هایش با دوستان و آشنایان را تجربه می‌کنیم. در نمایش بازی Spider-Man در هفته‌ی بازی در پاریس، پوستری از یک سری مسابقات مشاهده می‌کنیم که اشاره به حوادث مربوط به دورانی دارد که پیتر پارکر برای اولین بار تبدیل به مرد عنکبوتی شد. با توجه به تاریخ نوشته شده روی پوستر که 11 آگوست 2010 را نشان می‌دهد و هم‌اکنون که ماجراهای بازی در سال 2018 در جریان‌اند، می‌توان فهمید که حوادث بازی مربوط به 8 سال بعد از اولین حضور پیتر پارکر در قالب مرد عنکوبی است. به لطف نمایش جدید بازی در نمایشگاه هفته‌ی بازی در پاریس، اطلاعات جدیدی از حوادث داستانی بازی دستگیرمان شد که در آن جزئیات بیشتری از داستان را دریافت می‌کنیم. نمایش تریلر بازی با پرسش مری جین از پیتر پارکر آغاز می‌شود: حالا که فیسک رفته زندان، چه اتفاقی می‌افته؟ پیتر هم در پاسخ به او اشاره به امن‌تر شدن دریا (منظور از دریا همان شهر و جامعه‌ی مردمی است) می‌کند. از این رو پیداست که در بازی ماجرای به زندان افتادن فیسک و احتمالا فرار دوباره‌اش از آنجا را مشاهده خواهیم کرد. در این نمایش همانطور که متوجه شده‌اید، مطمئن شدیم که مری جین واتسون، معشوقه‌ی پیتر پارکر که در دبیرستان با وی آشنا شده بود هم به طرز عمیق و پیچیده‌ای در بازی حضور دارد و سازندگان حساب ویژه‌ای روی این شخصیت باز کرده‌اند. به طوری که در برخی از مراحل بازی قرار است به بازی کردن در نقش مری جین بپردازیم. مراحل مربوط به بازی کردن در نقش شخصیت مری جین واتسون، حالتی به مراتب مخفی کارانه‌تر دارند. به احتمال بسیار زیاد، هدف این مراحل از بازی کردن در نقش مری جین، به دست آوردن مدارک و اسنادی است که با استفاده از آنها، کمک زیادی به پیتر پارکر برای رسیدن به اهداف خیرخواهانه‌اش می‌شود. این احتمال از این جهت بوجود آمده است که شغل مری جین، خبرنگاری است و در روزنامه‌ای به نام دیلی باگل مشغول به فعالیت است و همچنین در نمایش بازی مدام در دست وی یک دوربین مشاهده می‌کنیم. علاوه بر مری جین، دیگر شخصیت مهم در داستان و نزدیک به پیتر پارکر، زن‌عمو می است. مثل همیشه در این بازی هم لاپوشانی های پیتر پارکر و پیچاندن زن‌عمویش پیرو بی‌خبر ماندن وی از حوادثی که پیتر درگیر آنان شده را مشاهده خواهیم کرد. زن‌عمو می در بازی پیر تر از نمونه های قبلی‌اش که در آثار دیگر مشاهده کرده بودیم، شده است و همچنان شاهد فعالیت های مردمی و کمک های خیرخواهانه از سوی زن‌عمو می هستیم که از آثار مربوط به آنها می‌توان به یک بنر در نمایش بازی اشاره کرد که در آن متنِ "تشکر بابت 5 سال خدمت" را مشاهده می‌کنیم که طبق تایید سازندگان بازی، برای زن‌عمو می در آنجا نصب شده است.

بیشتر بخوانید: اولین نگاه به بازی Marvel's Spider-Man

پیتر پارکر و مری جین در جدیدترین نسخه ی spider-manبه طور کلی شاهد سه نوع گیم پلی مختلف با ویژگی های متنوع در بازی هستیم: بازی در نقش مرد عنکبوتی، بازی در نقش پیتر پارکر و بازی در نقش مری جین واتسون

یکی از مهم‌ترین ویژگی های بازی Spider-Man از حیث داستانی، این است که وارد سطوح عمیق‌تری از زندگی پیتر پارکر در داستان خواهیم شد. برای اولین بار در بازی های ویدیویی قرار است علاوه بر مرد عنکبوتی، در نقش پیتر پارکر هم به بازی کردن بپردازیم که بیش از هرچیزی منجر به برقراری ارتباط بیشتر گیمر با بازی می‌شود و تجربه‌ی به مراتب ملموس‌تر و قابل باورتری از یک بازی مربوط به مرد عنکوبی را به همراه دارد. از طرفی هم با توجه به دستبند های تارزنی که روی مچ دست های پیتر در نمایش بازی به چشم می‌خورد، می‌توان فهمید که قرار است با بازی در نقش پیتر پارکر هم به مبارزه با دشمنان بپردازیم که به شخصه این مورد را یکی از ویژگی های باارزش گیم پلی بازی در زمینه‌ی اکشن های جذابش به حساب می‌آورم.

 یکی از قانون های نوشته نشده در رابطه با زندگی پیتر پارکر و فعالیت هایش در نقش یک ابرقهرمان به نام مرد عنکبوتی، این است که هرچقدر مرد عنکبوتی در ماموریت هایش موفق‌تر باشد، دردسر های بیشتری برای پیتر پارکر به وجود می‌آیند. در این زمینه می‌توان به صحنه‌ای از نمایش بازی در هفته‌ی بازی در پاریس اشاره کرد که در آن پیتر پارکر با خانه‌ی خالی و بدون اسباب و اساسیه‌اش مواجه می‌شود که ظاهرا زن‌عمو می هم در آن حضور ندارد. علاوه بر تمامی این موارد، یکی از ویژگی های بسیار مهمی که به داستان بازی افزوده شده است و در نمونه‌ی اولیه‌ی آن وجود نداشته است، حضور شخصیت مایلز مورالز در بازی است. اگر با مایلز مورالز آشنایی ندارید، باید به سرنوشت تاریک وی و ماجرای تلخش با پیتر پارکر اشاره کرد. مورالز همان کسی است که در پایان ماجراهای پیتر پارکر، با تمام دوستی‌ها و رفاقت هایی که با پیتر داشت، وی را به قتل می‌رساند و خودش را تبدیل به مرد عنکبوتی جدید شهر نیویورک می‌کند که لباسش از رنگ های شرورانه‌تر مشکی و قرمز تشکیل می‌شود. مایلز مورالز در بازی Spider-Man به عنوان یکی از دوستان نزدیک به پیتر حضور دارد و در سن 15 سالگی به سر می‌برد. درحالی که پیتر پارکر در ماجراهای بازی 23 سال سن دارد. یکی از فرضیه های طرفداران در رابطه با بازی Spider-Man و حضور شخصیت مایلز مورالز در آن، این است که استدیوی Insomniac Games قرار است یک فرنچایز سه گانه از این بازی به تولید برساند که در قسمت پایانی آن همانند چیزی که در قسمت پایانی سری بازی های بتمن آرکهام یعنی Batman Arkham Knight تجربه کردیم، با مرگ قهرمان اصلی بازی مواجه خواهیم شد که یک تراژدی بسیار غم‌انگیز در رابطه با شخصیت مرد عنکبوتی به حساب می‌آید. از دیگر شخصیت های مهم داستانی که با مرد عنکبوتی – شاید تنها در قالب پیتر پارکر – تعامل برقرار می‌کند، باید به دکتر آزبورن اشاره داشت که در حوادث بازی Spider-Man، شهردار شهر نیویورک است و درحال راه‌اندازی دور جدید انتخابات شهرداری در آن است.

تماشا کنید: PGW 2017 | تماشا کنید: تریلر داستانی جدید بازی Spider-Man

ارت ورک بازی spider-manعمق اکشن های ناب بازی در همین یک آرت‌وُرک زیبا از بازی Spider-Man به تصویر کشیده شده است

طراحی شهر نیویورک در بازی از جزئیات بسیار زیاد مثال زدنی برخوردار است که به یکی از نقاط قوت مهم بازی Spider-Man تبدیل شده. در نمایش بازی که در هفته بازی پاریس منتشر شد، در قسمتی از شهر خانه‌ی متعلق به دکتر استرنج (یکی دیگر از ابرقهرمانان مهم دنیای کمیک های مارول که در گروه انتقام جویان هم حضور دارد) را مشاهده کردیم که خبر از وجود یک نیویورکِ مارولی در بازی Spider-Man می‌دهد. انتظار می‌رود اماکن دیگری نظیر برج و عمارت انتقام جویان را نیز در قسمت های مختلف شهر نیویورکِ داخل بازی مشاهده کنیم. همچنبن احتمال این مورد نیز وجود دارد که در حوادث داستانی بازی، دیگر ابرقهرمانان دنیای مارول نظیر Iron Man و بقیه‌ی اعضای گروه انتقام جویان را هم در بازی ملاقات کنیم که با توجه به همکاری های Insomniac Games با کمپانی مارول در پروسه‌ی ساخت این بازی، زیاد هم دور از انتظار نیست. مطمئنا از دیگر عناصر بازی نظیر جلوه های بصری و گیم پلی هیجان انگیز بازی هم اطلاعات کامل دارید. گرافیک بازی نسبت به نمایشی که از گیم پلی آن در جریان کنفرانس سونی در E3 2017 مشاهده کردیم، پیشرفت چشمگیری داشته است و در نهایت نیز شاهد گرافیک به مراتب بهتری نسبت به نمایش های بازی تا به امروز خواهیم بود. شایان به ذکر است گرافیکی که از بازی Spider-Man در نمایش هفته‌ی بازی در پاریس از آن دیده بودیم، به طور کامل از پردازش اصلی بازی برروی کنسول PS4 Pro ضبط شده است و این به معنای آن است که در محصول نهایی شاهد گرافیکی نظیر نمایش بازی در نمایشگاه هفته‌ی بازیِ پاریس خواهیم بود. یا شاید هم بهتر از آن! گیم پلی بازی هم به لطف عناصر جهان آزادش دارای آزادی عمل بسیار زیادی است. برای مثال می‌توانید در مبارزات بازی از وسایل مختلفی که در محیط اطراف قرار دارند، بر علیه دشمنان استفاده کنید و برای نمونه یک بشکه‌ی پر از سوخت مایع را به سمت هدف پرتاب کنید و منجر به انفجار بسیار عظیمی شوید که به راحتی دشمنان را از پای در می‌آورد.

پیتر پارکر قهرمان spider-manجلوه‌ای از شکوه و اقتدار مرد عنکبوتی در این اسکرین شات به خوبی جلب توجه می‌کند

بیشتر از این حرف زیادی در رابطه با این بازی باقی نمی‌ماند. ویژگی های مختلف گیم پلی نظیر تار زدن و کمبو های بسیار متنوع و جزئیات گرافیکی Spider-man، از جمله مواردی هستند که در مطالب مختلف درباره‌شان مطالعه کرده‌اید و بیان دوباره‌ی آنها صرفا تکرار مکررات خواهد بود. بازی Spider-Man قرار است بهترین تجربه‌ی ممکن از یک بازی ویدیویی با محوریت ابرقهرمان شوخ طبع و ماجراجوی مارول یعنی مرد عنکبوتی باشد. از آنجایی که کمپانی مارول، خالق اصلی این ابرقهرمان که داستان های مختلف مربوط به آن را نوشته است، در پروسه‌ی ساخت بازی با استدیوی Insomniac Games همکاری زیادی را انجام داده است، واقعا باید انتظار یک Spider-Man پرجزئیات و بااصالت را داشته باشیم. بازی Spider-Man در تاریخ نامعلومی از سال 2018 میلادی به صورت انحصاری برای کنسول PS4 عرضه خواهد شد و امیدواریم در همایش پیش روی کمپانی سونی در ماه آذر یعنی رویداد پلی‌استیشن (PSX) اطلاعات تازه‌ای از آن منتشر شود و شاهد نمایش های جدید و جذابی از آن باشیم که هوش از سر هر طرفدار مرد عنکبوتی‌ای خواهد برد.

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1395
    نظرها: 6
    تشکر: 1
    تشکرشده: 7
    کنسول‌های بازی:

    اسپایدر من بنظر من یک قهرمان قشر نوجوانه. یعنی بواسطه ی اخلاقیاتی که داره قشر نوجوان از اون بیشتر استقبال می کنن و سونی هم بخوبی این موضوع رو مد نظر قرار داده که در این سطح وسیع به تبلیغ و هایپ Spider-man کمر بسته. اجازه بدید نه از دید منتقدین و به عنوان یک کاربر عادی به توسعه دهنده ی بازی نگاه کنیم. من از کسانی هستم که تمام نسخه های بازی Resistance رو بازی کردم. هیچ کاری ندارم که فلان نسخه امتیاز عالی از فلان سایت گرفته یا متای بالای 80 رو بدست اورده. به نظر من که یک کاربر کنسول هستم و به سبک شوتر هم علاقه دارم، هیچ کدوم از نسخه های رزیستنس با وجودی که گرافیک بسیار خوبی داشتن از نظر گیم پلی و جذابیت هیچ حرفی برای گفتن نداشتن. به عبارت دیگه اصلا عمقی در گیم پلی اونها وجود نداشت. فقط گرافیک بسیار بالا، داستان فوق العاده سطحی و گان پلی معمولی. Sunset overdrive رو هم اتفاقا همین تازگی بعد از اینکه برای کاربرهای گلد رایگان شد بازی کردم و در رابطه با اون هم نظر کاملا مشابهی دارم. Insomniac Games رو به واسطه ی تبلیغ بزرگ کردن واگر نه این استودیو با وجود صرف هزینه ی زیاد برای تولیداتش هیچ وقت یک استودیوی درجه یک نبوده. مطمئن باشید این نسخه از اسپایدر من هم فروش خوبی خواهد داشت. چون قهرمان بازی مخاطب زیادی داره و همین مخاطب ها هستن که موفقیت بازی رو تضمین می کنن ولی از طرف دیگه مطمئن باشید که این بازی هرگز نمی تونه یک بازی درجه یک مثل batman باشه یا اون تاثیری که انچارتد روی شما می گذاره رو ایجاد کنه. فقط یک بازی معمولی خواهد بود که فروش خیلی خوبی هم خواهد داشت. البته برای مخالفین هم می گم که حق با شماست :li-bl:

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.