یکی از تازهاکرانهای امروز سینما، فیلم شیشه (Glass) است که منتقدین مطرح دنیای سینما نیز بازخوردهای خود به فیلم را منتشر کردهاند.
در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون در بازیمگ؛ فیلم سینمایی شیشه (Glass) یکی از تازهاکرانهای جدید سینمای هالیوود است که به کارگردانی مانوج نلیاتو شامالان (Manoj Nelliyattu Shyamalan) و با نقشآفرینی جیمز مکآووی (James McAvoy)، بروس ویلیس (Bruce Willis) و ساموئل ال. جکسون (Samuel L. Jackson) توجهات زیادی را از جانب منتقدین به به خود جلب کرده است. این فیلم از نظر داستانی، دنبالهای مستقیم برای فیلم Split محصول سال ۲۰۱۶ است که اکران سراسری خود را از روز ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) شروع کرده است.
این فیلم تاکنون با بازخوردهای مختلفی از جانب منتقدان مواجه بوده است. شما در ادامه، خلاصه نقدهای وارد شده به فیلم شیشه و در ادامه امتیاز متاکرتیک آن را مشاهده میکنید.
وبسایت The Atlantic به قلم David Sims || امتیاز: 80 از 100
Glass فیلمی است که گاهی اوقات به جای اینکه یک اکشن هیجانانگیز سرراست باشد، شبیه یک برنامه شو تلویزیونی عمل میکند. با این حال درباره این فیلم، من کار شامالان را تحسین میکنم.
وبسایت The Film Stage به قلم Brian Roan || امتیاز: 75 از 100
این فیلم از داستانهای کامیکبوکی نه به عنوان یک منبع اقتباس یا بازیافت استفاده کرده، بلکه به آن نگاهی اسطورهپردازی شده داشته که بایستی از آن دنبالهروی شود. این یک فیلم یگانه، پرشور، دستکارینشده و واقعا اورجینال است، که در آن لایههای مختلفی از ایدهها نیز دیده میشود. فیلم شیشه گرچه خودش را ساده روایت میکند ولی قطعا لایق کاوش و نگاه عمیقتر هم هست.
وبسایت The A.V. Club به قلم A.A. Dowd || امتیاز: 67 از 100
چه خوب و چه افتضاح، این هم یک فیلم دیگری از Shyamalan با همه مشخصههای همیشگی آثار او مانند روایت داستانی عجیب اما محکم است، که با یک استراتژی واحد ولی فردگرایانه دنبال میشود.
وبسایت ReelViews به قلم James Berardinelli || امتیاز: 63 از 100
Glass سومین فیلم در داخل یک خط داستانی بزرگتری است که حالا برای خودش یک سهگانه شده، و اینک مکملی برای یک ایده نصفه و نیمه است که به شکلی ناموزون هم پرداخته شده است. بیش از حد طولانی، بیش از حد پرصحبت، پر از یادکردها به چیزهای غیرطبیعی، که از یک ضرباهنگ عجیب و ضعیفی نیز رنج میبرد و باعث میشود که فیلم، هرگز به چیزی که قصد گفتنش را دارد نزدیک نشود.
وبسایت Empire به قلم Nick de Semlyen || امتیاز: 60 از 100
این فیلم دنبالهای مستقیم برای Split سال ۲۰۱۶ است که بالاتر از هر دو، فیلم Unbreakable سال ۲۰۰۰ نیز نقطه شروع برای این سهگانه بوده است. فیلم شیشه گرچه در نمایش خود ضعیفتر از هر دو فیلم قبل ظاهر میشود، ولی همچنان میتوان شاهد لحظات جذاب، سرگرمکننده و دلهرهآور هم بود. اکثر این سکانسها نیز به هنرنمایی بسیار عالی مکآووی مرتبط هستند.
وبسایت The Hollywood Reporter به قلم John DeFore || امتیاز: 60 از 100
به عنوان حسن ختام یک سهگانه، این فیلم نتایج مناسبی نگرفته و با درنظر گرفتن داستان اولیه که فیلم خیلی سخت، اما ناموفق سعی میکند که آن را زیبا روایت کند و به مخاطب خود بقبولاند که در حال دنبال کردن یک روایت منحصر به فرد و کمنظیر است، ولی درنهایت آنچه که باقی میماند این است که این نیز یک فیلم دیگر در حوزه شدیدا اشباعشده اقتباسهای کامیکبوکی قرار دارد.
وبسایت Entertainment Weekly به قلم Chris Nashawaty || امتیاز: 58 از 100
بله خیلی راحت میتوان با دنیایی که شامالان با Glass خلق کرده و آن را شکل داده درگیر شد، ولی خیلی بهتر میشد که ما درنهایت یک حس فرجام هم از آن کسب میکردیم. در پایان کار، این شیشه به جای اینکه نصف بیشترش پر باشد، نصف خالیاش بیشتر است.
وبسایت The New York Times به قلم Manohla Dargis || امتیاز: 50 از 100
شامالان با Glass نشان داد که استعداد او در طرح یک داستان ترسناک اما بدوی و تاریخگذشته، همچنان دستنخورده باقی مانده است. او به علاوه همچنان تمایل زیادی دارد که در یک خط، کلی داستان بگنجاند.
وبسایت Wall Street Journal به قلم Joe Morgenstern || امتیاز: 40 از 100
فیلمهای آقای شامالان همواره به اشکال متفاوتی درگیر زیادهروی میشود، طوری که در محتوا از یک زمینه غمانگیز برخوردار است و در ادامه یا عمدی یا به شکلی خشن بیش از حد دراماتیک میشود و خیلی به ندرت این طور نمیشود. این فیلم نیز دقیقا همان الگو را دنبال میکند که نه خیلی خوب یا افتضاح و درکل، یک فیلم ناامیدکننده است.
وبسایت Time به قلم Stephanie Zacharek || امتیاز: 30 از 100
اسطورهپردازی که شامالان سعی کرده در Glass خلق کند درمجموع شلخته و باعجله است. آن پیچش سورپرایزکننده انتهایی فیلم نیز هرگز نتوانست روایت خوبی داشته باشد. شامالان درکل باور عمیقی به اثر دراماتیکی داشته که در این سهگانه وجود داشته و او تقریبا حتی موفق شده تا به مخاطب نیز این حس را القا کند. احتمالا همین موضوع هم ابرقدرت پنهانی این کارگردان بوده. ولی باید گفت که توهم، یک چیز شکستنی است و شما برای پی بردن به این عدم موفقیت، نیاز به حس ششم ندارید و با همان پنجمی هم باید به موضوع پی ببرید.
وبسایت San Francisco Chronicle به قلم Mick LaSalle || امتیاز: 0 از 100
Glass فیلمی تماما غیراورجینال است؛ آن هم کاملا از نوع بد آن.
نظرات