نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 17 تیر 1397
ساعت 08:00

عناوین AAA بزرگ‌تر از آن هستند که شکست بخورند

0 از 5

شوهی یوشیدا، رئیس استودیوهای جهانی سونی از اهمیت همزمان بازی‌های AAA و ایندی می‌گوید.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ یکی از مهم‌ترین ترندها و بحث‌های روزمره اصلی در صنعت گیم، پیرامون بازی‌های بزرگ، باکیفیت و بلاک‌باستری یا همان عناوین AAA است؛ صحبت خصوصا درباره اینکه هرچه بیشتر زمان می‌گذرد، هزینه و زمان ساخت چنین بازی‌هایی نیز بیشتر می‌شود و همین هم باعث شده تا ریسک برای ساخت چنین بازی‌هایی هم بیشتر شود. با این حال آنچه که در این عصر شاهد هستیم، این است که عناوین AAA واقعا از هر زمان دیگری موفق‌تر و سودآورتر عمل می‌کنند. فقط به عناوین اخیر مثل بازی Far Cry 5 که یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های امسال شده، یا بازی نظیر God of War باید نگاه کرد که حالا رکورددار سریع‌ترین فروش در میان تمامی بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن 4 است.

یکی از اصلی‌ترین پیشگام‌ها در صنعت گیم که دست به سرمایه‌گذاری بسیار گسترده روی ساخت چنین بازی‌هایی می‌زند، شرکت Sony Interactive Entertainment است. این کمپانی زیر مجموعه سونی، پروژه‌هایی نظیر بازی Death Stranding استودیو کوجیما پروداکشنز و Spider-Man استودیو اینسامنیاک را سرمایه‌گذاری می‌کند و عناوین فرست پارتی نظیر The Last of Us: Part 2 و Ghost of Tsushima را هم در خط تولید استودیوهای داخلی خودش دارد. اخیرا شوهی یوشیدا، رئیس گروه Sony’s Worldwide Studios در زمینه وضعیت فعلی صنعت گیم و فضا برای ساخت چنین بازی‌هایی، صحبت‌های جدیدی مطرح کرده است که در ادامه مطالعه می‌کنید:

در یک طرف ماجرا یا همان بازی‌های AAA، ابعاد و تکنولوژی در ساخت چنین بازی‌هایی به قدری رشد پیدا کرده که من حس می‌کنم ما در هر دفعه شروع یک پروژه، داریم دست به ریسک بسیار بزرگی می‌زنیم. اما نتیجه پایانی، وقتی که بازی با موفقیت عرضه می‌شود یک اثر شگفت‌انگیز و تلفیقی از هنر و تکنولوژی می‌شود، که می‌تواند ساعت‌ها و ساعت‌ها سرگرمی تعاملی را در قالب دنیاهایی بزرگ و بعضا جهان باز، با شخصیت‌هایی بسیار نزدیک به دنیای واقعی و موجودات خیالی به بازیکنان ارائه دهد.

به خاطر حجم سرمایه‌گذاری که می‌شود، واقعا حس می‌شود که هر کدام از این عناوین بزرگ‌تر از آن هستند که شکست بخورند. از طرفی هم واقعا فشار بسیار زیادی ایجاد می‌شود که بتوان این پروژه‌های بزرگ AAA را مدیریت کرد. باید گفت که درواقع همین نوع از بازی‌ها، رانندگان اصلی صنعت گیم هستند تا هر چه بیشتر سرگرمی‌های تعاملی را به پراستفاده‌ترین و اصلی‌ترین مدل سرگرمی تبدیل کنند. ما واقعا نیازمند این هستیم که هنر ساخت بازی‌های AAA را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

یوشیدا در ادامه صحبت‌های خود، در جایی اشاره می‌کند که عصر حاضر با ویژگی‌های توضیح داده شده و فراهم بودن ابزارهای تکنولوژی بیشتر، بهترین دوره برای بازی‌سازان ایندی و عناوین مستقل نیز هست. او در این زمینه نیز گفت:

در طرف دیگر ماجرا، ما درواقع در «عصر طلایی بازی‌سازان ایندی» هم قرار داریم. حالا ابزارهایی قدرتمند مثل Unity و موتور Unreal به بازی‌سازان ایندی یا تیم‌های کوچک اجازه ساختن بازی‌هایی واقعا با کیفیت و بزرگ را می‌دهد که می‌توانند بازی‌هایشان را هم به راحتی برای مخاطبان جهانی عرضه کنند.

با کم شدن تعداد بازی‌های AAA و همچنین نوع این قبیل بازی‌ها که به نوعی مشابه هستند تا از ریسک‌های بیشتر جلوگیری کنند، اینجا یک فضای خیلی بزرگ و خالی برای بازی‌سازان مستقل ایجاد می‌شود. من به شخصه از طرفداران بزرگ بازی‌های ایندی هستم و در بیشتر اوقات تجربه لذت‌بخشی از این نوع بازی‌ها دارم. عناوین ایندی معرف نوآوری‌های ناب و آزمایشی در صنعت گیم هستند و برای ما هم به خاطر بزرگ‌تر کردن مساحت و محتواهای بازی، بسیار مهم است که حمایت از این قبیل بازی‌ها به عنوان یک بازار درحال شکوفا شدن ادامه دهیم.

در زمینه «عصر طلایی بازی‌سازان ایندی»، شاید صحبت‌های یوشیدا اصلا هم عجیب نباشد؛ بازی‌های مستقل و بزرگی نظیر Hollow Knight، Celeste، Cuphead و A Way Out و بسیاری عناوین دیگر که در راه هستند، تاکنون موفقیت‌هایی بزرگ هم در زمینه بازخوردها و هم در بازار به دست آوردند. ما حتی اکنون شاهد این هستیم که برخی از بزرگ‌ترین بازی‌سازان صنعت گیم از جمله پاتریس دیزلیت (خالق سری Assassin's Creed) و یا اخیرا هم ایمی هنیگ (خالق سری Uncharted) نیز به دنیای بازی‌سازی مستقل و ایندی روی آورده‌اند. در مجموع اینکه یک بازی مستقل بتواند هم از نظر کیفیت کلی و هم از نظر سودآوری به موفقیت دست پیدا کند، به زمان بیشتر و دیدن نتایج حاصله از پروژه‌های ایندی در آینده نیاز دارد؛ با این حال حمایت افراد بزرگی نظیر یوشیدا از این قبیل بازی‌سازان، خبر بزرگی برای دنیای بازی‌های مستقل است.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.