نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 20 تیر 1397
ساعت 08:15

ایمی هنیگ EA را در لغو شدن بازی تک‌نفره Star Wars مقصر نمی‌داند

0 از 5

ایمی هنیگ معتقد است که وضعیت کنونی بازار در زمینه مشکلات ساخت بازی‌های AAA، حتی او را هم به نتیجه منفی رسانده است.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ ایمی هنیگ یکی از شناخته‌شده‌ترین بازی‌سازان صنعت گیم است که سابقه طولانی او در زمینه ساخت بازی‌های تک‌نفره و داستان‌محور، از سال‌ها قبل مطرح بوده است. او که بیشتر به خاطر خلق آثاری به یادماندنی در سری‌های Legacy of Kain و Uncharted هم شناخته می‌شود، در جریان رویداد هفته گذشته Gamelab در بارسلونا، مصاحبه‌های مختلفی انجام داد و یک جایزه افتخار نیز به پاس سال‌ها تلاش در صنعت گیم دریافت کرد.

آخرین پروژه هنیگ که از زمان ملحق شدن او به شرکت Electronic Arts در مرحله ساخت قرار داشت، یک بازی داستان‌محور و خطی در دنیای Star Wars بود که نهایتا پس از چند سال کار توسط EA کنسل شد. EA پس از لغو بازی نیز تصمیم گرفت استودیو Visceral Games را نیز تعطیل کند و هنیگ نیز پس از جدایی از EA، حالا در تلاش برای تاسیس استودیوی بازی‌سازی مستقل خودش است. در جریان رویداد گفتگوی هنیگ با مارک سرنی، یکی از مواردی که هنیگ از جانب حاضران در مراسم مورد سوال واقع شد، جویا شدن نظر او درباره مبحثی هست که به «مرگ بازی‌های تک‌نفره» معروف شده است. مبحثی که این روزها باعث اظهار نظر بسیاری از فعالان صنعت گیم شده که ریشه پیدایش کل این مبحث هم، همین لغو شدن بازی تک‌نفره استار وارز هنیگ، و صحبت‌های برخی مسئولان EA در توجیه اقدامشان بود.

هنیگ در این خصوص گفت که تصمیم نهایی EA و اینکه این کمپانی تصمیم به ری‌بوت کردن بازی او در قالب یک سرویس آنلاین در یک استودیو دیگر گرفته، با وجود اینکه این تصمیم واقعا سختی برای بازی سازان بود اما برای او کاملا قابل درک است. او در این ارتباط گفت:

من هر چقدر هم که اتفاق شخصی خیلی سختی برای خودم بود، ولی EA را در گرفتن این تصمیم مقصر نمی‌دانم. من چالشی که در این ماجرا وجود داشت را درک می‌کنم... همه ما از طریق طی کردن راه‌های مختلف، درنهایت به همین تصمیم رسیدیم. فکر می‌کنم این درباره این موضوع است که مجموعه بازی‌هایی با قیمت‌های مختلف داشته باشید که بتوان کلون‌های بیشتری از PUBG، Fortnites و Destiny در آن قرار داد.

این بازی‌ساز قدیمی صنعت گیم، از هزینه‌ها و ریسک‌های فوق‌العاده بالای ساخت عناوین AAA کاملا آگاه است؛ بازی‌هایی داستان‌محور و تک‌نفره‌ای که در صنعت گیم، خود هنیگ به عنوان یکی از صاحب سبک‌ترین اشخاص در این حوزه شناخته می‌شود. هنیگ در ادامه صحبتش کاری که سونی در این زمینه انجام می‌دهد را هم مورد ستایش قرار داده و این کمپانی را برای حمایت از بازی‌هایی در این سبک که «نفس‌های آخر خودشان را می‌کشند» تحسین کرده است:

خداوند به سونی برکت دهد که از این قبیل بازی‌ها پشتیبانی می‌کند، چون ساخت این بازی‌ها ترسناک شده است. آن‌ها پروسه ساخت بسیار هزینه‌بر و گرانی دارند و با مدلی که این روزها همه از هر جا دارند فریادش را می‌زنند و خواهانش هستند؛ یعنی بازی‌هایی جهان باز، با داشتن ساعت‌ها و ساعت‌ها گیم‌پلی یا وجود سرویس‌هایی آنلاین برای آن‌ها، اصلا نمی‌گنجد.

... این البته به این شکل نیست که بازی‌های تک نفره واقعا درحال مرگ هستند یا بازیکنان دیگر چنین بازی‌هایی را نمی‌خواهند... برخی ناشران براساس برنامه‌های تجاری که دارند هرچه بیشتر درحال افتادن به یکی از این طرفین هستند. باید گفت این منصفانه است. فقط اینجا پشتیبانی از روش‌های سنتی که برای بازی سازی انجام می‌دهیم هر روز سخت تر می‌شود. مثل این بحث طولانی که داشتیم که «چگونه ما همچنان به ساخت این مدل بازی‌ها ادمه دهیم، درحالی که از نظرسوددهی بسیار گران تمام می‌شود؟ ما نمی‌خواهیم تجربه بازی تک‌نفره را از بین ببریم، ولی اینجا یک فشار عظیمی وجود دارد که بازی‌های بیشتر و بیشتری با همان قیمت ساخت که همیشه وجود دارند.»

هنیگ در یک بخش دیگر از صحبت‌هایش هم گفت، که با وجود علاقه شدیدی که به بازی‌های تک‌نفره و داستان‌محور دارند، ولی این قبیل بازی‌ها در بازار کنونی پایدار نمی‌مانند:

فکر می‌کنم آن‌ها در بازار پایدار نیستند و فکر می‌کنم این باعث خراب شدن هدف از ساخت بازی تک نفره می شود. من اینجا به برخی گفتم، من بازی می‌کنم چون دوست دارم آن را تمام کنم. می‌خواهم داستان را دنبال کنم و قوس‌های داستانی را دوست دارم. [این روزها] من دیگر پایانی برای بیشتر بازی ها نمی‌بینم. واقعا چقدر عجیب است که ما بگوییم اینجا داستان‌سرایی مطرح است، ولی بازی‌هایی بسازیم که فقط کسری از بازیکنان انتهای بازی را ببینند؟ این واقعا قلب آدم را می‌شکند.

امیدارم در این وضعیت کنونی بازار تحولی پیش بیاید. ما حالا توزیع دیجیتالی را داریم. ما دیگر نباید درگیر قیمت تمام شده بازی باشیم و باید محتواهای داستان‌محور ولی کوتاه بیشتر و بیشتری تولید کنیم که روح آن دسته از بازی‌ها را بشکند. در ایجاد چنین تحولی مدل تجاری «حق اشتراکی» هم می‌تواند موثر باشد.

شما می‌توانید متن کامل این مصاحبه را در Venturebeat مطالعه کنید. هنیگ پس از خبر جدایی از EA، اعلام کرد که قصد دارد یک استودیو بازی‌سازی مستقل تاسیس کند که در آن، بازی‌های ایندی و VR تولید خواهد شد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.